't sluiske nieuwbeek,hoezebeek, siesegembeek.Hoe zit het nu?

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13034
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: 't sluiske nieuwbeek,hoezebeek, siesegembeek.Hoe zit het

Berichtdoor Alostum » 25 Jun 2014, 08:02

Geplaatst: 30 Aug 2013 08:38 pm
Christoffel schreef:ivm de collectorwerken van Aquafin thv koolstraat-dirk martensstraat- zeshoek - dendermondsestw

enkele weetjes:

deze werden uitgevoerd door Jan De Nul

een grote hijskraan (waarmee de betonnen buizen werden gelegd) is tijdens deze werken thv de dendermondsestw gekanteld tegen een huis

er is mij toen ooit gezegd dat er vroeger frequent overstromingen waren in de dirk martensstraat, het water stond er naar verluid soms tot 1m20 hoog
dit zou trouwens de reden zijn dat men bij de huizen in de dirk martensstraat eerst enkele traptreden moet overbruggen om tot bij de voordeur te komen...

tevens stond de "konker" aan de dendermondsestw voor de collectorwerken na hevige regenval telkens onder water......dit is nadien volledig opgelost geraakt.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13034
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: 't sluiske nieuwbeek,hoezebeek, siesegembeek.Hoe zit het

Berichtdoor Alostum » 25 Jun 2014, 08:03

Geplaatst: 30 Aug 2013 09:34 pm
esja schreef:Christoffel,

niet overdrijven hé.
Het is juist dat het kruispunt aan de kapel vrijwel elk jaar onder water stond voor een paar uur of max. een dag en dat is verdwenen sedert de collectorwerken. Ik woon nu reeds 39 jaar in de Dirk Martensstraat en heb enkel in de eerste jaren deze overstroming meegemaakt. Vorige winter heeft het kruispunt terug voor een paar uur onder water gestaan.
Voor ik hier woonde, woonde ik op de St. Annalaan en moest elke dag dit kruispunt passeren om naar school te gaan en dan kon, maar niet elk jaar, het zijn dat het kruispunt overstroomde.
De konker heb in mijn jeugd slechts 1-maal onder water geweten en dat was zo uitzonderlijk dat iedereen kwam kijken. Dat was in 1977 en is zelfs in het boek van Jos Ghysens, Geschiedenis der Straten van Aalst, opgenomen.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13034
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: 't sluiske nieuwbeek,hoezebeek, siesegembeek.Hoe zit het

Berichtdoor Alostum » 25 Jun 2014, 08:03

Geplaatst: 31 Aug 2013 07:00 pm
Christoffel schreef:ik overdrijf hélemaal niet :)

ivm de overstromingen (tot 1m20) in de Dirk Martensstraat, dan heb ik het wel over overstromingen meer dan 39jaar geleden ;)
dit zou in de archieven terug te vinden zijn (interventies door de brandweer)
van wanneer dateren de oude huizen in de dirk martensstraat, van vòòr 1900?
misschien moet iemand dit eens opzoeken ;)

wat betreft de "konker" ik woonde hier niet ver vandaan en ik heb die meermaals weten onder lopen...dus niet die 1ne keer in '77
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13034
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: 't sluiske nieuwbeek,hoezebeek, siesegembeek.Hoe zit het

Berichtdoor Alostum » 25 Jun 2014, 08:04

Geplaatst: 31 Aug 2013 07:18 pm
Christoffel schreef:wat er trouwens ook op regelmatige basis onderliep was de fietsenkelder van het SMI (Het Klein College-lagere afdeling) in de St Jozefstraat
de overwelfde beek liep hieronder door..
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13034
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

overstromingen Meuleschettebeek

Berichtdoor Alostum » 25 Jun 2014, 08:04

Geplaatst: 31 Aug 2013 08:21 pm
abu bart schreef:Als men over overstromingen spreekt gerelateerd aan deze beek moet men steeds in oog houden wanneer dit precies gebeurd is.
Er is in de loop der tijden, maar vooral de laatste 40 jaar enorm veel gebeurd dat invloed had op deze beek.
Een eerste gemeld incident is dat welk u op dit onderwerpitem kunt terug vinden reeds vermeld ergens in het begin, over het dichtgemetseld stukje beek door de Nederlandse Poetsdoeken Maatschappij (NPM) op de hoek van de Kolenmarkt en Fabriekstraat begin vorige eeuw.
Later zijn er bouwwerken langs en op de beek gebeurd. Appartementsgebouw op dezelfde plaats als de NPM, gebouwd ergens in de jaren 60 vermoed ik. Het gebouw van de afdeling Handel van het SMI in de vroege jaren 70, de toiletten van de lagere afdeling van het SMI. Al deze ingrepen hebben hun invloed gehad op de waterhuishouding van de beek, zoals wij, bewoners van de Nestor de Tièrestraat nu ondervinden met de bouwwerken beneden de Bert Van Hoorickstraat aan de Couverture neven de beek. Het grondwaterpeil is mijns inziens aan onze kant van de beek (tijdelijk?) merkelijk gestegen wegens de in de diepte gebouwd muren aan onze zijde van de beek. Dit maar om te zeggen dat ook bouwwerken in de omgeving van de beek het grondwaterpeil kunnen veranderen waardoor er voor een bepaalde periode overstromingen schering zijn, voor andere dan weer niet.
De laatste ingreep medio jaren 80 voor de collectorwerken hebben een ingrijpende wijziging gehad. Dus incidenten voor deze werken zijn niet te vergelijken met incidenten erna.
Dat de laagst gelegen punten nu nog wel eens onder water durven komen bij hevige regenval stroomopwaarts van het sluisje, is niet abnormaal, de beek loopt tenslotte door buizen nu die onder druk kunnen komen te staan. De riolering zou daar minder onderhevig mogen aan zijn, die ontvangt slechts de overstort van de beek, en heeft bovendien een vrij grote doorstroomoppervlakte.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13034
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

huizen Dirk Martensstraat

Berichtdoor Alostum » 25 Jun 2014, 08:05

Geplaatst: 31 Aug 2013 11:23 pm
esja schreef:De oudste huizen in de Dirk Martensstraat staan op de kadasterkaart van 1888 en het betreft dan slechts enkele huizen op de hoek van de Zeshoek. de straat had dan nog geen naam en werd voor de herkenbaarheid op het kadasterplan de "Van der Haegenstraat" genoemd, naar de eigenaar van de gronden. De huizen van het eerste gedeelte (tot aan de Wellekensstraat) dateren van kort voor en kort na 1900, zie publicatie van Jan Louies.
Het tweede gedeelte, tot aan het kapelleke, is van latere datum en die woningen zijn gebouwd na 1908.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13034
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

grondwaterpeil

Berichtdoor Alostum » 25 Jun 2014, 08:06

Geplaatst: 31 Aug 2013 11:35 pm
esja schreef:Abu bart, ik kan u volgen in wat betreft het grondwaterpeil in de Nestor De Thierestraat. Zie mijn foto's over de afbraak van de Couverture, kant Astridpark. Die ganse bouw stond op palen en bij afbraak kwam zichtbaar dat onder de ganse fabriek er zich een vijver bevond. dit was al langer geweten en in de tijd dat daar de carnavalswagens stonden hebben wij nog peilingen gedaan hoe hoog dat daar het water stond en op sommige plaatsen was dat meer dan 4 meter (gepeild met betonijzer van 6 meter).
Op mijn foto's is te zien hoe dit nu alles vakkundig opgevuld is met het puin van de afbraak. Hierdoor heeft de beek daar duizenden kubiek aan opslag- of buffercapaciteit verloren. Ik heb bij die afbraak nooit de uitgemetste beek zien liggen en hoop dat die bewaard is. Ik heb enkel meegemaakt dat bij de aanleg van het Vredeplein er aan de kant Vredeplein een uitgemetste riool te voorschijn kwam waarvan men geen plans had en dar heb ik gezien dat men kleurstoffen aan het water toevoegde om te kunnen nagaan waarmee die in verbinding stond. Die bleek dan via de Schoolstraat naar beneden te komen naar de beek die, ter info, voor de helft onder mijn eigendom loopt, de andere helft onder de Couverture.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13034
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: 't sluiske nieuwbeek,hoezebeek, siesegembeek.Hoe zit het

Berichtdoor Alostum » 25 Jun 2014, 08:07

Geplaatst: 01 Sep 2013 09:27 am
stephane schreef:tekst Esja:

Ik heb enkel meegemaakt dat bij de aanleg van het Vredeplein er aan de kant Vredeplein een uitgemetste riool te voorschijn kwam waarvan men geen plans had en dar heb ik gezien dat men kleurstoffen aan het water toevoegde om te kunnen nagaan waarmee die in verbinding stond. Die bleek dan via de Schoolstraat naar beneden te komen naar de beek die, ter info, voor de helft onder mijn eigendom loopt, de andere helft onder de Couverture.

mijn eigen tekst (eerdere post )

En tijdens de rioleringswerken aan op de hoek van het Vredeplein en richting Gentstestraat maakte men een diepe werkput, enkele meters onder de grond (5/6m ?) loopt een opnieuw een overwelft riool/beek onder de huizen (in de linkse woning waar de de beek onderloopt kan je dit ook zien, de woning verzakt een beetje en de gevel is aan het scheuren)...de nieuwe aangelegde riool maakt hier verbinding met de oude beek...dus al het rioolwater stroomt nu in de oude beek...

toevallig heb ik deze week 2 foto's genomen van de scheuren in de linkse gevel ( onder deze woning loopt de oude gracht )

Afbeelding

Afbeelding

stephane
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13034
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: 't sluiske nieuwbeek,hoezebeek, siesegembeek.Hoe zit het

Berichtdoor Alostum » 25 Jun 2014, 08:08

Geplaatst: 01 Sep 2013 09:33 am
willy kiekens schreef:van die vijver onder de couverture wist ik reeds sinds 1954, me vertelt door Roger Anné (directeur van Couv.), in die jaren is er beneden de Schoolstraat ook een grote put van een paar meter diep en breed geslagen door een instorting van de overkoepeling van de beek. De grote restauratie werken aan de kapel waren ook te wijten aan verzakkingen, scheuren in de muren zodat zelfs de toren op instorten stond.
Bij mijn moeder, die van begin '70 tot 2007 in de Nestor de Tièrestraat 12 heeft gewoond, heb ik slechts eenmaal een overstroming geweten het water kwam dan via het WC vanop de koer door haar ganse woning gelopen, dit was het tracé door Stephane op 2-7-13 aangeduid met paars dat overliep (Keizerlijk plein -stationsplein), volgens mij dus niet de Hoezebeek zoals door Steph. vermeld maar eerder een riool ter vervanging van de oude omwalling. Na een verbinding naar de straat heeft ze nooit meer last gehad.
Wat betreft de konkers (Dendermondse steenweg en Denderstraat), ik moest sinds begin 60 tot 1978 er dagelijks onderdoor op weg naar FFR en heb toch verscheidene keren geweten dat je er niet, of alleen met natte voeten kon passeren. Dat de Kool- Dirk Martensstraat onder stond heb ik echter nooit geweten, ik heb nochtans van 1946 tot het1964 altijd in de buurt gewoond en later tot 2007 bijna dagelijks bij mijn moeder geweest.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13034
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: 't sluiske nieuwbeek,hoezebeek, siesegembeek.Hoe zit het

Berichtdoor Alostum » 25 Jun 2014, 08:09

Geplaatst: 01 Sep 2013 09:42 am
willy kiekens schreef:Esja, de building op het Esplanadeplein is er gezet, begin '60 men heeft dan gedurende maanden enorme palen in de grond gestampt, zodanig dat de omwonenden alles, wat beweegbaar was, van hun kasten en tafels moesten nemen. Ik studeerde op dat ogenblik en de leerstof is er op het ritme van de enorme heimachine letterlijk ingestampt.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Waterlopen, poelen en vijvers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Advertentie