't sluiske nieuwbeek,hoezebeek, siesegembeek.Hoe zit het nu?

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13034
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: 't sluiske nieuwbeek,hoezebeek, siesegembeek.Hoe zit het

Berichtdoor Alostum » 25 Jun 2014, 07:52

Geplaatst: 24 Aug 2013 07:04 am
stephane schreef:Meerdere mensen die in de Zoutstraat wonen en die de vorige wegenwerken meemaakten vertelde mij dat er 2 ronde (zandstenen) structuren duidelijk zichtbaar zijn in de ondergrond ter hoogte van immo Appelmans / Jos Beenhouwer.

Deze ronde vormen zijn de fundamenten van de Zoutstraatpoort/torens. Gebouwd rond de 14/15de eeuw...hiervoor lag de stadsgracht/beek met paardentrap ( zie vorige post - paardentrap ) aan de gracht was er aan de centrumzijde een aarde wal. De poort verdween in de 17de eeuw en de stadsgracht/beek verloor zijn nut en verkleinde tot een beek, deze beek werd dan vanaf 1800 overwelfd ( zie vorige post ) voor de verdere stadsuitbreiding ( Zonnestraat, Keizersplein ).

De beek loopt hier dus voor of tussen de 2 torens die ze nu archeologisch gaan opgraven...ik ben eveneens benieuwd wat we te zien zullen krijgen...ik passeer daar iedere dag 2x en zal iedere keer foto's nemen :)

stephane
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13034
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

zoutstraatpoort of Geraardsbergsepoort

Berichtdoor Alostum » 25 Jun 2014, 07:52

Geplaatst: 24 Aug 2013 09:22 pm
abu bart schreef:@Stephane,

neem a.u.b. ook voor mij foto's :P

Zonder gekheid: Waar wel opgelet dient te worden, als het al zichtbaar zou worden daar ik vermoed dat dit nog verderop de Kanunnik Colinetstraat in ligt, is de dubbele wal aan de Kastanjevesten. Mocht hier iets zichtbaar van worden, dan zou dat veel verklaren over dat stukje 'iets langere' Korte Zoutstraat en die paardentrap, alsook van de rare constructie van de riool waarover ik het had.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13034
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Keizersplein

Berichtdoor Alostum » 25 Jun 2014, 07:57

Geplaatst: 27 Aug 2013 04:39 pm Onde
abu bart schreef:de voorlopige werken hebben de dwarsende riolering aan het huis Bogaert gedeeltelijk blootgelegd. Het betreft wel degelijk een gemetste voute die vrij groot is.

Afbeelding

Deze zou dus niet verdwijnen bij de heraanleg, de betekenis ervan is echter vrij onduidelijk.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13034
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: 't sluiske nieuwbeek,hoezebeek, siesegembeek.Hoe zit het

Berichtdoor Alostum » 25 Jun 2014, 07:57

Geplaatst: 27 Aug 2013 07:36 pm
stephane schreef:Een betekenis zou dit kunnen zijn:???

...In Aalst werd de stedelijke reinigingsdienst verantwoordelijk gesteld voor het ruimen en kuisen van de vergaarbakken van de stedelijke riolen. Op 1 mei 1900 kwam het onderhoud van de riool aan de Keizerlijke Plaats in opspraak. Inwoners van de Keizerlijke Plaats hadden hier de stedelijke riool op eigen initiatief verlengd.

De vraag was nu wie er voor het onderhoud van deze riool moest opdraaien; de stad of de eigenaars van de goot. Het stadsbestuur meende dat de kosten aan de eigenaars toekwamen daar het ging om een riool die louter uit privé-initiatief was opgericht. Uiteindelijk kwam de gemeenteraad op 7 februari 1902 op de proppen met een voorstel. De stad zou een deel van de kosten van de reiniging op zich nemen. Het ander deel van de kosten kwam de eigenaars toe “wegens de grote van de kosten en als compensatie voor de hinder die hun goot heeft veroorzaakt aan de inwoners van de zonnestraat en keizerlijke plaats”. Indien de eigenaars van de goot hier niet mee akkoord zouden gaan, zou de stad naar de rechtbank stappen.

Ondanks het feit dat een positieve invloed van een degelijke riolering op de volksgezondheid in de 19de eeuw algemeen aanvaard was, mogen we de aanleg van riolen niet onmiddellijk verklaren vanuit een hernieuwd hygiënisch besef. In hun onderzoek naar de invloed van riolering op de stadsontwikkeling stellen Decoster en Vanommeslaeghe dat de aanleg van rioleringen in de 19de eeuw helemaal niet vanuit hygiënische overwegingen gebeurde. Het had meer te maken met de wil om zich van het overtollig regenwater (en de hinder die hiermee gepaard ging) te ontdoen...

stephane
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13034
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: 't sluiske nieuwbeek,hoezebeek, siesegembeek.Hoe zit het

Berichtdoor Alostum » 25 Jun 2014, 07:58

Geplaatst: 29 Aug 2013 07:17 am
stephane schreef:De stadsgracht/beek is overwelfd in 1790.
De huizenrij kant stadsgracht zijn allen gebouwd vanaf 1850 ( uitgezonderd Hoekhuis Bogaert - 1776 )
De riool aan het Keizerlijk plein is gebouwd in 1864.

De dwarsende riolering (zie bovenstaande foto Abu Bart ) is dus gebouwd in 1864 (of later). Deze riool loopt onder de poort inkom van het eerste huis naast Bogaert.
Mogelijk gebouwd om bij wateroverlast het overtollige water in de nieuwe riool te laten lopen?

stephane
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13034
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

het bekenprobleem dieper bekeken

Berichtdoor Alostum » 25 Jun 2014, 07:59

Geplaatst: 29 Aug 2013 05:06 pm
abu bart schreef:Als alles goed werkt kan je hier mijn studie downloaden. Hoe het werkt weet ik nog niet, we zullen zien. Ik duim ervoor.

http://www.mediafire.com/download/dcoaa ... zebeek.pdf


Reacties en opmerkingen zijn altijd welkom.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13034
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: het bekenprobleem dieper bekeken

Berichtdoor Alostum » 25 Jun 2014, 07:59

Geplaatst: 29 Aug 2013 07:24 pm
Alostum schreef:
abu bart schreef:Als alles goed werkt kan je hier mijn studie downloaden. Hoe het werkt weet ik nog niet, we zullen zien. Ik duim ervoor.

http://www.mediafire.com/download/dcoaa ... zebeek.pdf


Reacties en opmerkingen zijn altijd welkom.


Werkt prima! en proficiat voor uw prachtig werk :wink:
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13034
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: 't sluiske nieuwbeek,hoezebeek, siesegembeek.Hoe zit het

Berichtdoor Alostum » 25 Jun 2014, 08:00

Geplaatst: 30 Aug 2013 03:02 pm
willy kiekens schreef:zeer leerrijke bijdrage, proficiat. Ik wist niets van dat nieuwe tracé van Aquafine, maar ik ben blij van mijn gelijk dat deze beken niets te zien hadden met Zonnestraat en Keizerlijk Plein en Houtmarkt, water loopt nu eenmaal zeer moeilijk opwaarts.
Wanneer georganiseerde bezoeken aan onze ondergrond, zoals Antwerpen en Brussel, spijtig genoeg zullen ze een beetje te klein uitvallen onze Aalsterse waterwegen.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13034
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: 't sluiske nieuwbeek,hoezebeek, siesegembeek.Hoe zit het

Berichtdoor Alostum » 25 Jun 2014, 08:01

Geplaatst: 30 Aug 2013 03:35 pm
abu bart schreef:@Willy,

inderdaad, onze riolen zijn aan de kleinere kant. Onze stad is tenslotte ook geen Metropool. Van de gemetste riolen zijn de gewone kleine pakweg 50 cm hoog en één steen dik. De grotere zijn halfrond van diameter 140+/- maar slechts 120-130 cm hoog.
De grootste zijn deze waar je bijna rechtstaans in kan gaan. Deze zijn smaller, 70cm+/- maar zijn hoger, 140-150 cm. Deze zouden te bezoeken zijn ware het niet dat er gevaarlijke rioolgassen kunnen in opgestapeld zitten, dus visite als niet-professioneel is uitgesloten.
Wat ik wel weet is dat de riool aan het Keizersplein, de oude stadsgracht van vrij goede kwaliteit was, 1.5 steen dik. De riool verder op Zonnestraat en Houtmarkt zijn dat niet, slechts 1 steen dik, waardoor er daar vaker verzakkingen zijn voorgekomen dan op de Kastanjevesten.
Er zou echter ook een nog grotere riool bestaan aan de Kastanjevesten van rond 3 meter diameter, maar daar is vrij weinig van bekend en nog als anakronisme te beschouwen. Opgravingen en werken aan het Keizersplein en Zoutstraatpoort kunnen misschien een tip van die sluier oplichten.
Afwachten maar.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13034
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: 't sluiske nieuwbeek,hoezebeek, siesegembeek.Hoe zit het

Berichtdoor Alostum » 25 Jun 2014, 08:01

Geplaatst: 30 Aug 2013 08:05 pm
stephane schreef:Enkele weken terug waar er grondwerken aan een appartementsgebouw gelegen aan het Klein Parkje, juist naast de Meuleschettebeek, (Meuleschettebeekcollector)

- zie ook plan pag. 9 van de studie van Abu Bart -

een 30tal vierkante meter grond werd een 2à3 m diep uitgegraven...deze grond was duidelijk gekleurd als beek/gracht...en was zeer drassig...de Meuleschettebeek moet hier zeer breed geweest zijn?

stephane
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Waterlopen, poelen en vijvers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Advertentie