abu bart schreef:Stephane,
kan het dan zijn dat jij met die riool het restant bedoelt waarvan je melding maakt in de reactie van Wo Apr 10, 2013 9:38 am.
Indien zo kan het zijn dat heel het verhaal van de Nieuwbeek in een ander licht gezien moet worden dan wat men erover dacht, mijzelf inbegrepen, nl. dat ze kunstmatig was gegraven. Het zou om een verlegging van de natuurlijke beek Hoezebeek kunnen gegaan zijn indertijd. De vraag is dan alleen, welk stuk is kunstmatig gegraven en welk deel is nog origineel beek.
En dan zou het inderdaad kunnen dat men de beek omgebouwd heeft tot zuidwestelijk deel van de stadsgrachten.
't sluiske nieuwbeek,hoezebeek, siesegembeek.Hoe zit het nu?
Moderators: Alostum, david, janlouies
korte Nieuwstraat
Geplaatst: 06 Jul 2013 03:33 pm
De taak van historici is te herinneren wat anderen vergeten. (Eric Hobsbawm)
Re: 't sluiske nieuwbeek,hoezebeek, siesegembeek.Hoe zit het
Geplaatst: 06 Jul 2013 08:12 pm
Jerommeke schreef:Voor alle duidelijkheid:
De Nieuwbeek
Kunstmatig gegraven nieuwe beek (vandaar de naam) die begint aan het Sluisken en eindigde aan de vroegere stadsomwalling aan het Keizerlijk Plein.
Deze beek regelde via een sluis de aan- en afvoer van de stadsgrachten en werd aangelegd bij de uitbreiding van de verdedigingsgordel van de stad.
Geplaatst: 10 Jul 2013 07:57 am
willy kiekens schreef:zou het niet kunnen dat de Nieuwbeek aangelegd is als ontlasting van de Sieseghembeek die vroeger regelmatig de buurt van de Dirk Martensstraat onderzette en men dit bij de aanleg van deze straat, door de opsplitsing van de beek, verder wou vermijden .
nieuwbeek
Geplaatst: 10 Jul 2013 06:42 pm
esja schreef:Willy,
goede theorie maar ik vermoed dat je er toch naast zit.
De Dirk Martenstraat dateert van eind 1800 en de overstromingen heb ik als kind jaarlijks meegemaakt en die verdwenen eerst met de nieuwe aanleg van de gescheiden riolering in de Dirk Martensstraat. Afgelopen winter hadden we er wel terug af maar dat was jaren geleden, ik woon er reeds 39 jaar en enkel in de eerste jaren waren die overstromingen er.
De nieuwbeek nu, die is al eeuwen oud. je kan ze eenvoudig terugvinden op de kadasterkaar van 1818 op Made in Aalst.
het bestaan van die beek is ook logisch. Het water in de vesten moest van ergens komen en vermits de Keizerlijke Plaats veruit het hoogste punt in die watermassa was moest men het water van ergens aanbrengen dat nog hoger gelegen was. Op de vestingsgrachten stonden ook verscheidene sluizen om het water er in te houden.
Ik weet niet of iemand daar al een beschrijving van gevonden heeft? van de sluizen bedoel ik.
hoezebeek of nieuwbeek
Geplaatst: 10 Jul 2013 09:08 pm
abu bart schreef:Esja,
je denkt in de goede richting. Volgens mijn theorie die ik nog steeds aan het uittekenen ben past je uitleg daar volledig in. Het probleem zit hem in de naamsverwisseling zoals ik al aanhaalde. De Hoezebeek houdt op waar ze in de Siezeghembeek vloeit, aan het sluisje. De Nieuw'beek' is later gegraven om het overtollige water af te voeren en tegelijkertijd de wallen van Aalst van water te voorzien. Het feit dat op het nieuwe rioleringsplan van de Keizersvesten de stroomrichting zowel naar links als naar rechts is, geeft je uitleg van hoogste punt van watervoorziening van de wallen gelijk en is het bestaande riool dus wel degelijk de stadsgracht (ex-Wallen) en niet Nieuwbeek noch Hoezebeek. Dit is het punt dat ik graag wil bewijzen.
Voor klaarder inzicht in de Nieuwbeek, zie kaart "historische kaart land van Aalst", vermoed ik gezien te hebben op "madeinAalst". Mijn studie zet ik hier later als ze klaar is, zoals eerder beloofd.
atlas der waterwegen
Geplaatst: 10 Jul 2013 09:16 pm
jan louies schreef:Op de atlas der waterwegen en bijhorend boekje, te raadplegen aan de balie van de stadsdiensten in de (voormalige) Kapellestraat, vind je misschien meer info. In het boekje is ook aangegeven wanneer de naamgeving officieel gewijzigd is, als ik me niet vergis in de jaren 1980.
nieuwbeek
Geplaatst: 11 Jul 2013 12:10 am
esja schreef:Alu bart,
je hebt het verkeert voor als je spreekt van het afvoeren van het overtollige water, het betreft hier het nodige water voor de vesten.
De rest kon afvloeien maar dat van de nieuwbeek was nodig en werd geregeld door het sluisken. anders kregen ze daar niets, dat lag te hoog!!!!
Geplaatst: 11 Jul 2013 03:47 pm
stephane schreef:De stadsgrachten waren 8 tot 10 m breed en soms enkele meters diep...ik denk dat de Siesegem/Hoezebeek of Nieuwbeek niet voldoende was om deze grachten van water te voorzien. Als je mijn foto's ziet van het Sluisken is dit gewoon een beekje met weinig stroming...ik denk dat de stadsgrachten ook water kregen van de Dender zoals al het geval was bij de eerste stadsomwallingsgrachten
(1ste gracht: Oud-Hospitaal, 2de gracht via Dender, Pontstraat, Klapstraat, Zoutstraat, Kerkstraat en Molenstraat)
Het debiet van de Hoezebeek/Nieuwbeek zal vroeger ( 11/12/13...eeuw ) vermoedelijk veel hoger geweest zijn dan nu het geval ( ook door toedoen van sluizen) is maar of het voldoende was om onze stadsgrachten van water te voorzien daar heb ik mijn twijfels over?
Of de Nieuwbeek door de mens gegraven is of het is een natuurlijke beek zullen wij nooit weten, persoonlijk denk ik nog steeds dat dit een natuurlijke beek was die de vijvers op het Keizerlijk plein en de vijvers en grachten op de Hopmarkt van water voorzag ( zie vorige ) en misschien bij de aanleg van de stadsgrachten gekanaliseerd en rechtgetrokken is? Als dit gebied archeologisch opgegraven word zullen wij misschien een antwoord hierop kennen?
stephane
strategisch
Geplaatst: 11 Jul 2013 03:59 pm
jan louies schreef:Het zou strategisch ook niet slim geweest zijn zich voor de bevoorrading van de stadsgrachten op één bron te beroepen: Als de vijand de sluis in handen heeft, kan ze de grachten droogleggen...
Geplaatst: 11 Jul 2013 06:35 pm
willy kiekens schreef:ik denk dat Stephane gelijk heeft, toen ik in de jaren '50 stekelbaarsjes ging vangen in het Sluisken was dit een gewoon beekje (Sieseghembeek) waar men met laarzen aan gemakkelijk kon instaan en was ze qua grote en hoeveelheid water niet te vergelijken met de Molenbeek op de Ledebaan waar er plaatsen waren waar men kon "zwemmen". Al hoewel dat in de winter de beek(Hoezebeek) naast het kasteel van Schotte toch regelmatig de straat onderzet en wat bevoorraad de vijver van het kasteel? Dus nog wat verder zoeken, maar met dit weder is het plezant in het water.
Terug naar “Waterlopen, poelen en vijvers”