Roger Schellinck schreef:In 1944 heeft een (ik denk Amerikaanse) bommenwerper een noodlanding gemaakt te Moorsel. Ik ben als 11 jarige met mijn trottinette, langsheen de spoorweg (nu Leirekesroute) daar gaan naar kijken. Van bij de spoorweg zag men het vliegtuig liggen in de weiden. Duitse soldaten stonden er omheen. Kan iemand mij daar wat uitleg over geven?
noodlanding bommenwerper W.O. II
Moderators: Alostum, david, janlouies
noodlanding bommenwerper W.O. II
Geplaatst: 08 Feb 2014 11:05 am
Wie het verleden vergeet, herhaalt er de vergissingen van. (Bertold Brecht, 1898-1956)
Re: noodlanding bommenwerper W.O. II
Geplaatst: 08 Feb 2014 11:36 am
Alostum schreef:In Moorsel viel tijdens de oorlog twee geallieerde bommenwerpers;
op 4 juli 1943 een Short Stirling (Engels) en op 14 februari 1945 een B-17G Flying Fortress (V.S.)
De Stirling viel op Kaalberg en deze zou vanop de Leirekesroute zichtbaar geweest zijn. Het Flying Fortress viel aan de Eikenstraat en toe waren de Duitsers al een tijdje terug naar hun Heimat.
bron: '40-'45 boven Schelde, Dender en Durme. Vijf jaar luchtoorlog boven de arrondissementen Aalst en Dendermonde
Cynrik De Decker - Jean-Louis Roba, uitgeverij De Krijger, 1996
Wie het verleden vergeet, herhaalt er de vergissingen van. (Bertold Brecht, 1898-1956)
Geplaatst: 08 Feb 2014 01:21 pm
Roger Schellinck schreef:Dank voor de info Dirk. Voor mij is het 69 jaar geleden dat ik er was. Het moeten dan wel geallieerde soldaten geweest zijn die de wacht optrokken rond het vliegtuig. Ze stapten rond het vliegtuig en lieten toeschouwers, in kleine groepjes toe, om een blik te werpen in de cockpit. Er lagen zelfs nog verpakkingen van voedsel en andere zaken van de bemanning.
Geplaatst: 08 Feb 2014 03:35 pm
Alostum schreef:Enkele door een buurtbewoner van Kaalberg “gerecupereerde” stukken uit de Short Stirling, het was een zo goed als nieuw vliegtuig, amper 4 uren vlucht toen hij neerstortte en dit is duidelijk te zien aan deze onderdelen.
(eigen collectie)
Terug naar “Tweede Wereldoorlog”