Isidoor Leon Michiels

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Isidoor Leon Michiels

Berichtdoor Alostum » 01 Jun 2014, 19:50

Geplaatst: 18 Dec 2013 03:35 pm
Alostum schreef:Isidoor Leon Michiels is geboren op 25-02-1902 in Aalst, zoon van Frans Michiels en Nathalia De Saedeleer.
Adressen:
1935 tot 1937 Ledebaan 46, Aalst
1961 Ledebaan 56, Aalst
Beroepen:
1922 soldaat luchtmacht (stamnr.183/11871)
1935 paswerker
Onderscheiding:
1957 Nijverheidsereteken 1ste klas (brouwerij De Gheest)
Isidoor trouwde met Mathilde Carolina Janssens. Mathilde is geboren op 22-08-1902 in Aalst, dochter van Aloysius (Aloïs) Janssens en Maria Joanna De Smet. Mathilde is overleden in 1961 in Aalst, 58 of 59 jaar oud.

Afbeelding

Afbeelding

(eigen collectie)
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Isidoor Leon Michiels, mei 1940

Berichtdoor Alostum » 01 Jun 2014, 19:51

Geplaatst: 18 Dec 2013 05:29 pm
Alostum schreef:Isidoor Leon Michiels, mei 1940

Enkele dagen na het uitbreken van de tweede wereldoorlog ging Isidoor op de vlucht richting Frankrijk, hij hield op enkele blaadjes zijn wedervaren bij;

Afbeelding

Aalst 17-5-40

11:30
Vertrokken thuis per velo tot aan de vijf huizen op afspraak met Norbert, Edgard en Polydoor niemand gezien mijnen weg voort gezet alleen naar Oudenaarde 37 km op gezet 5,30 uren voorts naar Kortrijk alleen, daar aan de statie heb ik Luc Rummens gezien tezamen achter slapen geweest bij niemand gekregen op den grond geslapen tot 10½ uren ontwaakt door twee gendarmen geluk daar er eenen van de twee in Aalst dienst gedaan hadt en daarmede ons bekend kunnen maken en heeft voor ons in een cafe achter slapen geweest en hadden seffens logist.

Kortrijk 18-5-40

Ik en Luc zijn te zamen naar den Atheneum geweest hij voor zijn werk ik om in kolon naar Frankrijk te vertrekken hebben elkaar verlaten op den koer der school. Ik ben dan met de kolon vertrokken om 11½ met 150 man al over Meenen Ieperen Popheringen over de grens België-Frankrijk naar Cassel daaruit gerust maar niet geslapen.

Cassel 19-5-40

Ik ben vertrokken met een Luikenaar langs St.Omer Fruges ben daar in gezelschap gekomen van Desiré Roelandt en Gustaaf Keppens zijn te zamen naar Montreuil gegaan onder ons gedrieen en hebben daar geslapen in Theater.

Montreuil (Pas-de-Calais) 20-5-40

Wij hebben daar te zamen vertrokken naar Treport langs Abbeville in een dorp voor Abbeville kwamen Duitsche vliegers bommen terwijl wij daar waren daarna op weg voor Abbeville een geluk daar wij de groote weg niet mochten volgen. Abbeville wordt door Duitsche vliegers aangevallen bommen worden geworpen op den weg vele miserie van de menschen. Dan voorts naar Treport (Le Tréport) langs Mers-les-Bains naar Treport daar achter slapen niets te maken onmogelijk om te slapen … Duitsche vlieger in aantocht voor Treport nogmaals komen bommen werpen gevaarlijk besloten binst den nacht door te rijden naar Dieppe aangekomen in nacht om 1½ achter slapen gezocht en gevonden op eenen stoel tot 4 uren in den morgend.

Dieppe 21-5-40

Ik ben besloten om met den trein naar Rouen te reizen. In de statie van Dieppe hebben wij elkaar verlaten voor Rouen zij per velo en ik met den trein daar ik in kosten anders zou gevallen hebben aan mijn velo en ik mijn geld noodig had voor eten te koopen en de ander twee schrik voor het front en geld genoeg hadden om per velo voorts te rijden.
Ik ben met den trein vertrokken naar Rouen daar aangekomen ben ik bij den Belgische Consul gaan opschuiven om een bewijs voor voorts uit te wijken. Enkel daar 5 uren op moeten schuiven voor een bewijs voor Toulons. Ik heb daar in de statie van Rouen op den grond moeten slapen met enkele vluchtelingen van alle kanten 3 maal op dien dag en den nacht vliegers gevaar.

Afbeelding

Rouen 21 (?)-5-40

Dezen morgen ben ik vertrokken naar Parijs en vele andere naar Bordeaux enz. Ik ben dan in Parijs aangekomen in de statie St.Lazare ben om inlichtingen gegaan naar de Paris … hebben mij het adres voor Soir de Bruxelles opgegeven heb daar een bericht laten doorgeven aan mijnen broeder Felix daar hij daar niet was zou het zoo gauw mogelijk laten weten hebben dat ik in Parijs aangekomen was op doorreis voor Toulons en nog in goede staat van gezondheid was. Dan ben ik met den metro de Austerlitz statie gereden daar ik den trein voor Toulons daar moest nemen het was nog maar 2 uren ’s namiddags en heb daar moeten wachten tot 8:55 uur op den trein die twee uren op voorhand bezet was. En dan ben ik vertrokken voor een vlucht naar Toulons en daar aangekomen des ander daags om 10 uren ’s morgens.

Afbeelding

Toulons 21-5-40 (verjaring zoon Louis)

Wij zijn van den trein niet mogen gaan de stad was reeds overbevolkt wij moesten voorts naar Narbonne maar twee statien voor Narbonne zijn wij moeten afstappen in Ysiet (?) tot na den middag dan terug voorts Narbonne aangekomen voort op een anderen trein t’jonge klassen naar Bizier en wij voor Montpellier op den trein gezet bestemming onbepaald heel den nacht gereden des morgens den
22-5-40 ontwaken wij moeten allen afstappen in een dorp Uzès geheeten departement Gard 400 inwoners 7000 vluchtelingen jonge mannen.
Ik ben afgestapt hotel Terminus … 65 … en zij hier reeds 3 dagen.
Ik denk dat ik terug zal mogen vertrekken om gaan te werken

Uzès 26-5-40

Eten menschelijk maar weinig (ik heb een brie verzonden aan Felix langs Parijs Soir de Bruxelles)

Uzès 27-5-40

Nog altijd in afwachting van verplaatsing volgens gezegdens Montpellier.

Uzès 28-5-40

Ik heb de bergen in geweest voor tijd verdrijf maar vermoeiend en nog altijd in afwachting.
In de namiddag kregen wij hier nieuws dat koning Leopold gekapituleerd heeft deze morgend om 5 uren de reden onbekend, slecht nieuws voor ons nu zijn wij zo goed als gevangenen wij mogen hier niet meer buiten zonder bewijs dat het noodig is en mogen geen gesprek met de burgers nog hebben omwille van den ambras, wij moeten hier de wacht doen alle dagen met zes man elke twee uren wachten.

Uzès 29-5-40

Geen nieuws

Uzès 30-5-40

Ik heb dezen morgend naar Poitiers geschreven om te werken als draaier, orders om uit te gaan van 6 tot 9 ure namiddag.

Uzès 31-5-40

Heel den dag verspild met te wachten om onze pas te laten stempelen, des anchts kwam er een vrouw ons wakker maken en riep dat hare dochter vermoord was.

Uzès 1-6-40

Opheldering van de vermoorde dochter in den nacht om 2 uren was eene belgische jongeling met die dochter aan het vrijen, voorts heb ik terug geschreven nu naar Nantes om werk. Namiddag alarm allen in den kelder.

Uzès 2-6-40

Terug alarm de Duitschers hebben bommen op Marseille geworpen anders niets bijzonders.

Uzès 3-6-40 (verjaring van mijnen kleinsten Felix)

Hier was niets bijzonders altijd hetzelfde gesproken met Jozef eenen van het fabriek Callebaut gekantoneerde in St.Xuenten (?) bij Uzés er daar 7 goedgekeurd van Aalst.

Uzès 4-6-40

Nog geen antwoord op mijn schrijven van verleden week en ik denk dat het voor toekomende week is dat ik hier zal mogen vertrekken.

Uzès 5-6-40

Hier zijn er gisteren 14 man vertrokken waar naar toe onbekendt. In afwachting voor ons.

Uzès 6-6-40

Hebben dezen namiddag orders gehad om morgen te vertrekken bestemming onbekendt afwachten.

Uzès 7-6-40

Niets

Uzès 8-6-40

Nog niets om te vertrekken


Dan op een ander los blaadje schrijft Isidoor:

… den 21-5-40 wij zijn vertrokken na den middag om 2 uren die een velo hadden zijn naar Alès gegeaan wij moesten naar Montarin (Monteils ?) in den regen daar aan komen moesten wij nog verder dan zijn wij door den stortregen 18 km moeten gaan tusschen Euzet en Baron in een hotel Terminal hier zijn wij met goede vierhonderd.

22-5-40

Hier zijn vandaag nog refugé aan gekomen nu zijn wij in het geheel met vijfhonderd maar slecht van eten het is alles.

Henut-les-bains (?) 23-5-40

Wij zijn hier nog slechter dan gevangenen ik heb hier vandaag een half brood ontvangen zoo hard als leder het was vier dagen oud des morgens 9½ eene tas koffie ’s middags eene koffie tas aangebrande soep zonder vleesch des avonds het afkooksel van afgebrande soep gemengeld met wat warm water en geen vleesch (onmenschelijk)
24-5-40

dezen morgend een halve tas koffie om 10½

Henut-les-bains (?) 21-7-40

Hebben telegram ontvangen van twee kameraden (?) die hier vrijdag vertrokken waren om 11 uren deze morgen zijn dan vertrokken om kwart voor 4 uren te voet naar Alès 14 km.

Alès 21-7-40

Wij zijn hier vertrokken om 12½ dezen nacht voor Vichy 103,25 fr
In plaats van Vichy zijn wij den 22-7-40 om 1 des middags aangekomen te Moulins.

Afbeelding

Moulins 24-7-40

Lijst opgemaakt voor zaterdag dezen morgend n het eten had ik het geluk om eene ander plaats in te nemen ben dezen morgen om 10 uren naar de statie om 11:55 den trein vertrokken naar Dyon (Dijon) maar zijn moeten vernachten te Thogny (?) en zijn vertrokken dezen morgen den 25-7-40 om 7:15 uren naar Dyon wij zijn hier aangekomen om 9 uren en zijn moeten vernachten in eene cinema tot morgen en dan vertrekken wij naar Nancy om 7:12 uur den 26-7-40 Dyon.


(documenten eigen collectie)
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Tweede Wereldoorlog”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

Advertentie