Krijgsgevangenen Aalst W.O.II

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Krijgsgevangenen Aalst W.O.II

Berichtdoor Alostum » 01 Jun 2014, 18:13

Geplaatst: 16 Jan 2013 09:59 pm
Monique Moreels schreef:Mijn vader - Albertus Moreels 06/07/1917 - ( langen Bèrrr de chauffeur van Schotte) werd opgepakt door de duitsers als werkweigeraar en werd op transport gezet. Wat ik me herinner uit zijn schammele verhalen is dat hij via een rivierschip op het Albertkanaal Duitsland is binnengevaren. Hij heeft een paar luttele centen per jaar gekregen als krijgsgevangene. Dus er bestaat een dossier. Mijn zus heeft op het ministerie van defensie zijn foto kunnen ontfutselen, uitgehongerd en kaalgeschoren. Ik zou willen weten waar mijn vader is terechtgekomen in duitsland.. In zijn kamp waren er Singalezen. Ze sliepen op de grond, en uiteindelijk is hij met een andere man uit Aalst gaan vluchten. Hij deed broodbedeling als vrijwilliger en kon zo iets organiseren. Toen ze uiteindelijk na een lange zwerftocht in Aalst arriveerden op een gestolen moto van de duitsers, werd op hen geschoten op de moorselbaan. De vriend was dood en mijn vader is ondergedoken en heeft eerst ergens in Moorsel 3 dagen in een beek gelegen.

Herkent iemand iets uit dit verhaal ? Heeft iemand mijn vader gekend? Ik zou graag hierover meer willen weten.

Vriendelijke groeten, Monique ( ik ben de oudste dochter)
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Krijgsgevangenen Aalst W.O.II

Berichtdoor Alostum » 01 Jun 2014, 18:13

Geplaatst: 16 Jan 2013 10:35 pm
jern schreef:neem eens contact met Ellen.VanCauwenberghe@minsoc.Íed.be

Zij werkt op het Directoraat generaal voor Oorlogsslachtoffers op de dienst Archieven en Documentatie
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Krijgsgevangenen Aalst W.O.II

Berichtdoor Alostum » 01 Jun 2014, 18:14

Geplaatst: 16 Jan 2013 11:24 pm
Jerommeke schreef:Indien uw vader gevangene was in Duitsland dan hebben ze daar hoogstwaarschijnlijk een dossier over hem opgesteld.

Indien er inderdaad een dossier bestaat dan kan u dit aanvragen en bekomen bij de “International Tracing Service” gevestigd in Bad Arolsen, Duitsland.

Zie: http://www.its-arolsen.org/en/homepage/index.html

U dient een aanvraagformulier in te vullen en per e-mail of per post te versturen.
Via e-mail is uiteraard het gemakkelijkts en het snelst.

Het online formulier kan u vinden op de bovenvermelde website onder: Inquiries by family members => Application Forms => Online Form.

Hou er wel rekening mee dat eventuele bekomen inlichtingen en documenten alleen voor persoonlijk gebruik zijn en dus niet openbaar mogen gemaakt worden.

U zal vrij snel antwoord krijgen op uw aanvraag maar de wachttijd voor het dossier bedraagt ongeveer een drietal maanden.
Ik heb op deze manier een dossier met kleurencopies bekomen van mijn oom die in een concentratiekamp is omgekomen.
Deze service was volledig gratis.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Tweede Wereldoorlog”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten

Advertentie