Diefstal van linnen en kledij

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Diefstal van linnen en kledij

Berichtdoor Alostum » 27 Jan 2024, 13:59

Diefstal van linnen en kledij

Jan Baptist Van de Meerssche (° Aalst 22/08/1858), station-onderoverste, Twee Hagenstraat 1, verklaarde op 11/06/1940:
“Terugkomende van de vlucht heeft mijn vrouw geboren Julia Schutyser twee valiezen gevuld met linnen en kleederen te Zingem achtergelaten bij zekeren André Gysels in de Dorpstraat aldaar. Die voorwerpen zijn daar achtergelaten op zondag 26 mei 1940.
Op heden 11 juni 1940 ging mijn schoonbroeder, Georges Frans Cleymans, wonende te Aalst, Binnenstraat 84, die voorwerpen naar Zingem weghalen, doch aldaar werd vastgesteld dat het overgroot gedeelte van den inhoud van de twee valiezen verdwenen waren. Vrouw Gysels beschuldigt haar familieleden die aldaar ook tijdelijk verbleven hebben, van dien diefstal.
Volgende voorwerpen zijn te mijne nadeele verdwenen:
    - 1 blauw voile kleed 300 fr.
    - 1 blauw combinaison crêpe de nuit 50 fr.
    - 1 zwart kleed crêpe de nuit 310 fr.
    - 1 zwarte combinaison crêpe de nuit 75 fr.
    - 1 regenscherm 65 fr.
    - 1 keurslijf 50 fr.
    - 3 dameshemden (interlock) VDM 33 fr.
    - 2 onderbroekjes (kind) 15 fr.
    - 1 dameshemd (flanellen) 17,50 fr.
    - 10 handdoeken VDM 30 fr.
    - 25 neusdoeken VDM 18,75 fr.
    - 1 damesbroek (interlock) VDM 10fr.
    - 1 onderlijfje (kind) (interlock) VDM 7,50 fr.
Samen 987,75 fr.
Ik vraag om daarvoor een onderzoek in te stelen en mij die voorwerpen terug in mijn bezit te laten te komen”.


Georges Cleyman (° Gent 13/12/1894), schrijnwerker, Binnenstraat 84, verklaarde:
“Heden 11 juni 1940, in den voormiddag ben ik op verzoek van mijn schoonbroer Jan Bapt. Van de Meerssche naar Zingem gereden bij André Gysels om er twee gevulde valiezen van Jan Bapt. Van de Meerssche af te halen. Aldaar heb ik vastgesteld dat er bijna niets meer in die valiezen lag, mevrouw Gysels deed mij opmerken dat dit alles daar moet uitgenomen geweest zijn door familieleden die bij haar ook op de vlucht geweest of verbleven hebben”.

Bron: S.A.A. P.V.’s 1940
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Terug naar “Tweede Wereldoorlog”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten

Advertentie