De wijn van Ringoir

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

De wijn van Ringoir

Berichtdoor Alostum » 24 Dec 2023, 13:33

Nabestaanden van August Ringoir uit de Vaartstraat, die bij het bombardement van Aalst op 10 mei 1940 het leven liet, dienden een klacht in bij de politie tegen Frans Aelbrecht wegens diefstal van wijn uit het ouderlijk huis dat in puin lag.
De politie verhoorde hiervoor op 26 mei 1940 Frans Aelbrecht (° Aalst 11/05/1893), kolenlosser, Hovenierstraat 94.
Frans verklaarde:
“Op 25 mei 1940 rond 19 uur vroegen twee duitsche soldaten, aan mij of ik hen kon aanwijzen waar ze zekeren Ringoir August woonde. Ik heb hen die woning die in puinen lag aangewezen. Ik moest buiten blijven staan, terwijl zij er binnen gingen. Nadien zijn die twee duitsche soldaten daarbuiten gekomen met twee groote bakken wijn, hebben ze in hun auto gezet en zijn weggereden. Alvorens dat die duitschers vertrokken stelde ik hen de vraag of ik geen flesch wijn kreeg, waarop ze mij zeiden “Er staan nog 17 flesschen op den koer, gaat ze maar halen die zijn voor U”. Ik ben dan naar huis gegaan om een zak en samen met Van Hemden en Hulsbosch hebben wij den wijn geweest halen. Ik ken niet juist het aantal flesschen, maar ik schat zo 15 tot 20 flesschen. ’s Anderendaags in den voormiddag hebben mijn vrouw en dochter de flesschen wijn uitgedeeld aan de twee voornoemde personen. Ik had er 10 voor mijn aandeel gehouden. Ik dacht dat ik die flesschen wijn mocht hebben omdat de duitschers mij de toelating gaven ze te gaan halen. Inderdaad hebben wij ook 3 flesschen wijn ledig gedronken bij Direickx Frans, Violettestraat 2”.

Jozef Hulsbosch (° Aalst 29/02/1892), begeleider, Hovernierstraat 89 en Alfons Van Hemden (° Aalst 02/10/1896), handelsreiziger, Hovenierstraat 93 ontkenden met Aelbrecht in de woning van Ringoir te zijn geweest, wel bekenden ze ’s anderendaags van de dochter of vrouw van Aelbrecht enkele flessen wijn te hebben gekregen.

Frans Dierickx (° Antwerpen 19/09/1897), glassnijder, Violettestraat 2, erkende dat er drie flessen wijn bij hem thuis waren uitgedronken door Aelbrecht, Hulsbosch en Van Hemden.

Allen kregen het bevel de wijn bij de politie binnen te brengen.
Frans Aelbrecht bracht 10 flessen terug, Jozef Hulsbosch 6 flessen en Alfons Van Hemden 2 flessen.

Of de flessen wijn dan bij de nabestaanden van Ringoir terecht kwamen en of de drie wijnliefhebbers nog een straf kregen weten we niet.

In 1914 zeiden de Duitsers dat er in Aalst meer wijn was dan dat er water door de Dender liep en blijkbaar wisten ze ook in 1940 de weg naar de Aalsterse wijnkelders te vinden.

Bron: S.A.A. P.V.'s 1940
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Terug naar “Tweede Wereldoorlog”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten

Advertentie