Record aantal fietsdiefstallen

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Record aantal fietsdiefstallen

Berichtdoor Alostum » 22 Dec 2023, 14:57

Op 15 mei 1940 kreeg onze politie een record aantal meldingen van fietsdiefstallen.
Nooit zijn er in onze stad meer fietsen gestolen geweest als op die dag, toen veel vluchtelingen en soldaten door de stad trokken!
Enkele tientallen slachtoffers van de feiten legden een verklaring af, waaronder;

    - Constant Verbestel (°Aalst 04/07/1916), huidenvettersgast, Nieuwbeekstraat 75;
    Rond 13 uur, vandaag - toen het alarmsignaal weerklonk bevond ik mij in de Brabantstraat aan de brouwerij 'Zeeberg'. Ik vluchtte aldaar de schuilplaats in mijn rijwiel dicht bij de ingangspoort op de koer achterlatende. Toen ik eenige minuten nadien de schuilplaats verliet stelde ik vast dat mijn rijwiel verdwenen was.

    - Gabrielle De Bruyn (° Aalst 07/04/1922), breister, Bredestraat;
    Rond de middag bevond ik mij op de Erembodegemstraat tot de alarmsirene begon te huilen de aankomst van Duitsche vliegtuigen aankondigde. Ik begaf mij in schuilplaats aan de fabriek 'Bosteels' en toen het eindsignaal weerklonk en ik de schuilplaats verliet stelde ik vast dat mijn rijwiel verdwenen was. Wie zich daaraan plichtig gemaakt heeft weet ik niet te zeggen en vermoeden heb ik op niemand. Voorbijtrekkende soldaten evenals vluchtelingen schijnen verscheidene rijwielen gestolen te hebben op hun doortocht.

Ook Marie-Louise Callebaut (° Aalst 17/12/1917), breister, Bredestraat 156, raakte in de Erembodegemstraat verrast door het alarm en vluchtte de schuilplaats aan de fabriek 'Bosteels' in en toen ze deze verliet was ook haar fiets gestolen.

Bron: S.A.A. P.V.'s 1940
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Terug naar “Tweede Wereldoorlog”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten

Advertentie