Canadezen in Aalst

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Canadezen in Aalst

Berichtdoor Alostum » 09 Okt 2019, 20:04

Uit "De Canadezen en de bevrijding van België 1944-1945" van Jacques R. Pauwels lezen we:

"In Brussel, Antwerpen, Gent, Aalst,Turnhout en elders onderhield het Canadese leger een hele reeks hoofdkwartieren, kantoren, hospitalen, tehuizen, restaurants, ontspanningsinfrastructuur, werk- en opslagplaatsen, drukkerijen, wasserijen, garages en allerlei ander diensten, waarvan het personeel zich hier na verloop van tijd bijzonder goed thuisvoelde. Men telde ook honderden vrouwen, zusters van het Canadese Rode Kruis bijvoorbeeld, en leden van de CWAC (Canadian Women's Army Corps), voornamelijk secretaressen."

en

"... zodat ze (Canadezen) voor hun ontspanning en verlofperiodes op het nabijgelegen België aangewezen bleven. Onze grote steden - en zelfs een aantal kleinere, zoals Aalst en Turnhout - dienden zo tot laat in de lente van 1945 als trekpleister voor Canadese soldaten met tweedaagse verlofvergunningen ( de zogenaamde Forty-eighters, 'achtenveertigers), als oases waar de vermoeide krijgers uit de modderwoestijn van het Rijnfront hun dorst kwamen lessen en vergetelheid zoeken"

Wie weet meer over deze Canadezen of bijgenaamd "de Canucks" in Aalst?
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: Canadezen in Aalst

Berichtdoor willykiekens » 12 Okt 2019, 18:49

volgens mijn oom waren er bijna dagelijks vechtpartijen tussen de Canadezen en de Engelsen, vooral in dansgelegenheden, in de danszaal waar later de cinema Alfa kwam in de L. Zoutstraat was het niets abnormaal om iemand over de balustrade van het eerste verdiep te zien duiken. Ook hebben vele aalsterse jonge dames, die al een ganse oorlog zonder lief zaten verpozing gevonden bij British engineers, tot het uitkwam(meestal te laat) dat het geen ingenieurs maar werktuigkundigen waren, dit ondervonden ze meestal in Engeland zelf toen ze zagen dat hun "engineer" niet in een mooie woning maar in een arbeiderswoning leefde; sommige zijn dan met hun kind naar Aalst teruggekeerd. Ik heb zo een vrouw gekend, het huis van haar "husband" was gemaakt in een boot die onderste boven op de grond lag.

muesli
Berichten: 82
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 11:10

Re: Canadezen in Aalst

Berichtdoor muesli » 30 Dec 2023, 22:10

Er logeerden ook Canadese soldaten voor min of meer langere tijd bij Aalsterse gezinnen. Ik weet niet of er hier op het forum nog zijn die dat kunnen bevestigen maar ik weet zeker dat er een Canadese soldaat bij de grootouders van mijn echtgenote in de Naarstigheidstraat 41 verbleef en dat zijn vriend op een adres tegen het Volksplein verbleef. Deze laatste was daar echter niet zo graag en daarmee zaten ze meestal samen bij mijn vrouw haar grootouders. De ene heette Robert Faulkner (Bob) en de andere Mel Giles.

Ze waren hier zo graag dat ze na de oorlog in contact bleven met de ouders van mijn echtgenote en zelfs enkele keren op bezoek gekomen zijn, ook bij ons thuis. Ik en mijn vrouw zijn ook bij hen op bezoek geweest in Canada. Bij Bob en zijn familie in Ottawa en bij Mel in Elk Lake, Northern Ontario. Bob was verzekeringsmakelaar en Mel had een boomzagerij (woodmill). In Elk Lake werden wij als eregasten ontvangen door de burgemeester en de plaatselijke pastoor.

Wij leerden ook natuurlijk hun kinderen kennen, die verspreid over heel Canada woonden, zij kwamen naar een familie-reünie als wij daar waren en wij werden uitgenodigd bij hen. Zo bezochten wij verschillende provincies van Canada. De dochter van Robert Faulkner woont met haar man in Vancouver. Vorige week stuurde ze ons zoals elk jaar een nieuwjaarskaart met een verslag van wat ze allemaal gedaan en bezocht hadden in de loop van dit jaar. Dat deed er mij aan denken om haar te vragen of ze nog oude foto's had van haar vader uit de tijd dat hij in Aalst verbleef.
Gisteren stuurde ze reeds verschillende foto's op die ze in een album gevonden had. Ze zal nog verder zoeken maar hier zijn toch al enkele interessante foto's bij. Foto's van Aalst in 1945, foto's genomen in de tuin van de grootouders in de Naarstigheidstraat (ze hielpen met groenten kweken in de tuin!), foto's van andere Canadese soldaten en nog enkele andere uit de omgeving maar waarvan ik niet weet waar ze genomen zijn.
Op sommige van die foto's staat volgens Susan Faulkner Aalst, Belgium April 1945 geschreven op de keerzijde.
Misschien kan iemand nog wat meer vertellen over de plaats van sommige van die foto's.
Hier zijn er al enkele:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.

muesli
Berichten: 82
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 11:10

Re: Canadezen in Aalst

Berichtdoor muesli » 30 Dec 2023, 22:16

En hier nog enkele:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.

muesli
Berichten: 82
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 11:10

Re: Canadezen in Aalst

Berichtdoor muesli » 30 Dec 2023, 22:20

En nog enkele:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.

muesli
Berichten: 82
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 11:10

Re: Canadezen in Aalst

Berichtdoor muesli » 31 Dec 2023, 14:40

Deze laatste foto is Bob aan het werk in de tuin. Waar de twee daarboven genomen zijn weet ik niet. Misschien herkent iemand die plaats in Aalst?
De volgende foto is Mel Giles op één van de fietsen van de grootouders van mijn vrouw. Ze kregen die fietsen ter beschikking want ze maakten graag fietstochtjes in de omgeving. Ze vertelden dat het tof rijden was hier omdat ze zoveel cafeetjes onderweg tegen kwamen.
De twee andere foto's weet ik niet waar die genomen zijn: een kamp ergens en op de legermotor met kinderen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.

muesli
Berichten: 82
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 11:10

Re: Canadezen in Aalst

Berichtdoor muesli » 02 Jan 2024, 22:47

Hier nog 3 foto's van een parade van de bevrijdingstroepen. Volgens Susan Faulkner in Juni 1945.
Weet iemand waar dat was? Graanmarkt misschien?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.

muesli
Berichten: 82
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 11:10

Re: Canadezen in Aalst

Berichtdoor muesli » 02 Jan 2024, 22:59

Hier nog twee met het gastgezin (Manssens) in de Naarstigheidstraat en één voor een winkel in Aalst.
Weet iemand welke winkel dat is en wie er op de foto staat naast Mel Giles (in lichte stofjas)?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.

muesli
Berichten: 82
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 11:10

Re: Canadezen in Aalst

Berichtdoor muesli » 02 Jan 2024, 23:11

En hier nog een foto van Mel aan het Donkmeer.
Een foto genietend van een frisse pint in een café (welke?)
En tenslotte een groepsfoto van de Canadezen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: Canadezen in Aalst

Berichtdoor willykiekens » 03 Jan 2024, 06:27

de optocht is op de Graanmarkt voor het Atheneum, het dansen misschien ook, in die tijd stonden rond de graanmarkt bomen.


Terug naar “Tweede Wereldoorlog”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Advertentie