Foto's zeebergbrug en omgeving 10 mei 1940

Moderators: Alostum, david, janlouies

Kristof
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 Nov 2014, 08:58

Foto's zeebergbrug en omgeving 10 mei 1940

Berichtdoor Kristof » 27 Nov 2014, 09:15

Beste allen,

Ik ben op zoek naar foto's van de Zeebergbrug en het viaduct van de Brusselse steenweg rond 10 mei 1940.
Foto's van net na het bombardement door de Stuka's zouden heel leuk zijn (maar ik vrees dat die onbestaande zijn).

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Foto's zeebergbrug en omgeving 10 mei 1940

Berichtdoor Alostum » 27 Nov 2014, 09:25

Kristof,

Heb je hier al eens naar gezien ?

viewtopic.php?f=32&t=889
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Kristof
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 Nov 2014, 08:58

Re: Foto's zeebergbrug en omgeving 10 mei 1940

Berichtdoor Kristof » 27 Nov 2014, 09:52

Ja, maar de foto's die in dat topic staan zijn van de latere vernieling van de brug enkele dagen later.
Ik ben eigenlijk op zoek naar foto's van de zeebergbrug vlak na de aanval van de stuka's (die de brug gemist hebben).
Bij die aanval kzamen enkele Britten en vluchtelingen om
Foto's van de troepen en vluchtelingen die over de brug trekken zouden ook zeer welkom zijn.
Jammer genoeg heb ik nog nergens dergelijke foto's gezien.

toch bedankt :)

Kristof
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 Nov 2014, 08:58

Re: Foto's zeebergbrug en omgeving 10 mei 1940

Berichtdoor Kristof » 27 Nov 2014, 10:08

Er staat bij de beschrijving van de foto's in de eerste post in dat topic dat er een aanval kwam door 23 Heinkel bommenwerpers, maar in het boek van Cynrick de Decker "40-45 Boven Schelde,..." staat dat de omgeving van de Molenstraat vernietigd werd door Stuka's?

Dendria
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 Jul 2015, 22:58

Re: Foto's zeebergbrug en omgeving 10 mei 1940

Berichtdoor Dendria » 16 Aug 2015, 17:11

2 Britse soldaten (Howard William DOVE and Jack TAYLOR) beiden van verschillende regimenten, werden zwaar gekwetst bij het bombardement op de Zeebergbrug te Aalst.Beiden werden overgebracht naar Haaltert alwaar zij in een villa op de hoek van de Stationsstraat en Dreef verzorgd werden in een tijdelijk omgevormd "veldhospitaal".Spijtig genoeg overleden deze 2 Britten en werden in allerijl 's nachts begraven door Britse militairen op een veld aan de Muisstraat te Haaltert.Later werden deze soldaten ontgraven en vonden een definitieve rustplaats op het kerkhof te Haaltert. mvg.Dendria

Dendria
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 Jul 2015, 22:58

Re: Foto's zeebergbrug en omgeving 10 mei 1940

Berichtdoor Dendria » 16 Aug 2015, 23:41

Op een foto van een bevrijdingsoptocht, ik vermoed september 1944, op de Grote Markt te Aalst zijn er onder een luifel opgesteld aan de voorzijde van het gebouw der toenmalige Kredietbank, 2 dames familienaam DE GRAEVE uit Haaltert te bemerken die elk van hun een witte grafplaat op steunpaal vasthielden met op de ene plaat de naam van de gesneuvelde Britse soldaat Howard William DOVE (Lincolnshire Regiment) en op de andere plaat Jack TAYLOR (Royal Berkshire Regiment), beiden gekwetst bij de bombardementen op de Zeebergbrug te Aalst (zie mijn vorige bericht) en later overleden en begraven op het kerkhof te Haaltert.Momenteel zijn er nog contacten tussen een nicht van Howard William DOVE en het WOII-museum te Haaltert.Van Jack TAYLOR kon er geen familie niet meer teruggevonden worden gezien deze een wees was.Het WOII-museum te Haaltert bezit tevens een kopie van de begraving- en ontgravingsrapporten van beide voormelde soldaten.

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: Foto's zeebergbrug en omgeving 10 mei 1940

Berichtdoor willykiekens » 17 Aug 2015, 06:53

het museum bevindt zich op het kerkplein en is regelmatig open en ik denk zeker met Haaltert kermis nu eind van de maand, jaarlijks zijn er herdenkingen aan deze gebeurtenis vooral ook omdat er tijdens de oorlog een belangrijke weerstandsgroep was in Haaltert waar nog interessante gegevens van te bezichtigen zijn.

Dendria
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 Jul 2015, 22:58

Re: Foto's zeebergbrug en omgeving 10 mei 1940

Berichtdoor Dendria » 17 Aug 2015, 13:13

;) Het WOII-verzetsmuseum "De Patrijs" te Haaltert is open op zondag 06/09/15 van 10u tot 14u., en open elke eerste zondag v/d maand.Zie ook de website van UITPAS-agenda.

Kristof
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 Nov 2014, 08:58

Re: Foto's zeebergbrug en omgeving 10 mei 1940

Berichtdoor Kristof » 27 Aug 2015, 22:45

Bedankt voor deze extra info.
Dit museum staat reeds lange tijd op mijn lijstje maar ben er nog niet toe gekomen.

De zesde september ben ik op verlof dus het zal pas voor oktober zijn.

Ikzelf heb reeds enige tijd contact met de kleinzoon van Kolonel Aeneas Perkins, de Britse kolonel van de Royal Engineers die ook omkwam tijdens deze aanval.


Terug naar “Tweede Wereldoorlog”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

Advertentie