Jan Frans Rabier, adjudant 8é linie. Gesneuveld 26.08.1918

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Jan Frans Rabier, adjudant 8é linie. Gesneuveld 26.08.19

Berichtdoor Alostum » 01 Jun 2014, 20:08

Geplaatst: 04 Feb 2014 05:55 pm
ErwinDS schreef:Bedankt voor de reacties.

Op de foto waarop Frans al de rang van adjudant heeft (en het kaki uniform van ná 1915 draagt) staat rechts onder een stempel met deze informatie: 'Mr. & Mrs. Heys, The Quay, Bideford'. Het lijkt me daardoor zeer waarschijnlijk dat deze studiofoto tijdens WO1 in Bideford genomen is.

Via contacten in Exeter (Devon) vernam ik ondertussen dat er tussen 1914 en 1918 200 Belgische vluchtelingen ingekwartierd waren bij gezinnen in Bideford. Ik wacht nog op de lijst van deze Belgian Refugees (gepubliceerd door ene Michael Clapp).

De kans dat Frans dáár zijn gezin bezocht, is inderdaad zeer klein aangezien er in verschillende Aalsterse kranten van 1916 tot 1918 melding wordt gemaakt van concerten door Albert Rabier (broer).

Anderzijds bleken er in de omgeving van Bideford verschillende hersteloorden en hospitaals te zijn waarin Belgische soldaten verzorgd werden. Frans kan daar verzorgd zijn geweest of een kennis bezocht hebben tijdens het regimentsverlof van zijn eenheid (8e Linie) tussen juli en september 1917.

De familie op de foto (met identieke achtergrond en uniform als die waarop Frans alleen afgebeeld werd) kan m.i. ook een Britse familie zijn. Een gastgezin? Dat zou al verklaren waarom er op die foto ook een onbekend meisje te zien is. De jongen links lijkt me ook een stuk jonger dan de leeftijd die Albert op dat moment moet gehad hebben (19-20 jaar, of een leeftijdsverschil van 2,5 jaar met Frans).

Veel giswerk allemaal...

Ik wacht op het militair dossier. Dat zou volgens een kennis-kolonel in het notariaat van het leger (Evere) moeten liggen. In het Legermuseum is het in elk geval niet. Aangezien de wachttijden in het archief naar het schijnt oplopen tot meerdere maanden, plannen we een dezer een 'live-bezoek'.

De foto's heb ik van de familie Bombeeck. De nazaten dus van Frans' moeder, Leontina Bombeeck. De broer van die dame, Renatus, is uitgeweken naar Roubaix, is daar in de echt gescheiden en werd op hoge leeftijd nog vader van een zoon. Die zoon, Jacques, heb ik via geneologische websites kunnen opsporen. De persoon die mij de foto's bezorgde is dus een rechtstreekse neef-langs-moeders-zijde van Frans. Frans en Jacques hebben dezelfde grootvader: Henri Bombeeck. Deze Henri werd trouwens ook al op hoge leeftijd vader van in totaal 12 kinderen. Jacques antwoordt ondertussen niet meer op mijn mails. Niet verwonderlijk gezien de meer dan respectabele leeftijd van die brave mens.

Karel, ik neem zo rap mogelijk met jou contact op.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Jan Frans Rabier, adjudant 8é linie. Gesneuveld 26.08.19

Berichtdoor Alostum » 01 Jun 2014, 20:09

Geplaatst: 04 Feb 2014 07:51 pm
ErwinDS schreef:@ Abu Bart...

Met die 'ene foto' bedoelde je waarschijnlijk de 'gezinsfoto'. Die is inderdaad niet gedateerd. Honderd procent zeker dat die foto in Bideford genomen is, ben ik daarom ook niet. Het decor en het uniform is m.i. wel sterk gelijkend met die van de gestempelde Bideford-foto.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Jan Frans Rabier, adjudant 8é linie. Gesneuveld 26.08.19

Berichtdoor Alostum » 01 Jun 2014, 20:09

Geplaatst: 05 Feb 2014 12:59 pm
De Coninck schreef:Je kan altijd contact opnemen met adjudant van Tilborg die verantwoordelijk is voor de persoonsdossiers (Xavier.VanTilborg@mil.be). Volgens mijn eigen ervaringen bedraagt de wachttijd 1 tot 2 maanden, afhankelijk van hoe druk het op dat moment is. Ik vrees dat een bezoek zonder voorafgaande afspraak en zonder dat de dossiers klaarliggen weinig zal opleveren. Maar neem zeker eens contact op met adjudant Van Tilborg, die kan u wel verder helpen.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Jan Frans Rabier, adjudant 8é linie. Gesneuveld 26.08.19

Berichtdoor Alostum » 01 Jun 2014, 20:11

Geplaatst: 05 Feb 2014 02:24 pm
ErwinDS schreef:Merci. Ik stuurde een drietal weken geleden een mail naar Adj. Vantilborgh. Zonder succes, voorlopig. Maar ik hoorde al waaien dat de wachttijden in Evere nu wel erg lang oplopen. De mensen daar doen wat ze kunnen.

Ondertussen vernam ik via de KMS dat de foto, genomen in Camp D'Avours in april 1914 eigenlijk niet kan bestaan, want de kans dat een militair uit een neutraal land vóór de oorlog in een Frans kamp werkte is nihil.

Ik lees toch' 7den april 1914' op dat kaartje (bijlage) of miszie ik mij nu?

Afbeelding

mvg
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Jan Frans Rabier, adjudant 8é linie. Gesneuveld 26.08.19

Berichtdoor Alostum » 01 Jun 2014, 20:12

Geplaatst: 05 Feb 2014 02:28 pm
ErwinDS schreef:Betere foto?

Afbeelding

De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Jan Frans Rabier, adjudant 8é linie. Gesneuveld 26.08.19

Berichtdoor Alostum » 01 Jun 2014, 20:13

Geplaatst: 05 Feb 2014 02:50 pm
Alostum schreef:
ErwinDS schreef:Ondertussen vernam ik via de KMS dat de foto, genomen in Camp D'Avours in april 1914 eigenlijk niet kan bestaan, want de kans dat een militair uit een neutraal land vóór de oorlog in een Frans kamp werkte is nihil.



Volgens mij heeft de KMS het mis, ik denk in mijn documentatie ook ergens een document te hebben zitten van een Belgische militair en ook gedateerd voor augustus 1914, zal eens diep moeten gaan zoeken, hopelijk vind ik het snel terug.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Eerste Wereldoorlog”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

Advertentie