noodgeld

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

noodgeld

Berichtdoor Alostum » 30 Mei 2014, 12:22

Geplaatst: 25 Jun 2012 06:18 pm
esja schreef:De oorlogsomstandigheden bemoeilijkten de verdeling van het geld over het gehele Belgische grondgebied. Daarom zagen verscheidene instanties, zoals steun- en hulpcomités, fabrieken en ondernemingen, maar vooral veel gemeenten, zich verplicht hun eigen "noodgeld" in omloop te brengen. Dit geld was niet altijd in Belgische frank uitgedrukt, maar verscheen ook onder de vorm van voedsel- of goederenbons. Het noodgeld was enkel geldig op het grondgebied van de gemeente van uitgifte en in bepaalde gevallen enkel geldig om bepaalde zaken aan te kopen.
Andere gemeenten volgden snel dit voorbeeld zodat uiteindelijk meer dan 480 gemeenten in België eigen noodbiljetten in omloop brachten.
In mijn (bescheiden) collectie Belgisch Papiergeld heb ik enkele biljetten Aalsters geld:

Afbeelding

De bovenste twee zijn stadsuitgaven, inwisselbaar bij de stadskas, de beide andere zijn van het Nationale Hulp- en Voedingskomiteit en omwisselbaar in de Banque Central de la Dendre.
Bemerk dat alle vier de biljetten gedrukt zijn bij de drukkerij Van De Putte.

Rond het tijdstip van oprichting van dit forum werd ik door André Van Schuylenberg ervan op de hoogte gesteld dat hij een zevental "staalboeken" van de drukkerij Ducaju bij de sluiting van hun zaak had kunnen kopen. Deze staalboeken zijn boeken waar van alles wat zij drukten een exemplaar ingeplakt werd en vervolgens bij elke herbestelling het aantal genoteerd werd.
Ik heb deze boeken mogen meenemen om in te scannen en heb de toelating gekregen deze op dit forum te publiceren.
Ik heb meermaals gevraagd deze boeken te kunnen kopen maar nee, die werden niet verkocht tot ik voor enkele maanden deze boeken in de handen zag van een verzamelaar die al de etiketten aan het afweken was...

In deze boeken staken ook volgende biljetten:

Afbeelding

en van 1915:

Afbeelding

het briefje van 50cent

Afbeelding

en van 1915:

Afbeelding

het briefje van 1F:

Afbeelding

Hiervan zat er van 1915.

het briefje van 2F:

Afbeelding

en van 1915:

Afbeelding

het briefje van 5F:

Afbeelding

en van 1915:

Afbeelding

zijn die ooit uitgegeven?

Deze heb ik nog nergens aangeboden gezien.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: noodgeld

Berichtdoor Alostum » 30 Mei 2014, 12:23

Geplaatst: 25 Jun 2012 06:24 pm
esja schreef:kleine rechtzetting, ik kan misschien de indruk wekken dat dit telkens recto verso is, dit is echter niet zo, van de achterzijden heb ik geen afbeelding, het zijn de uitgaven van:
* 31 october 1915
* 15 januari 1916
* 15 mei 1916

deze briefjes hadden slechts een beperkte geldigheid, dat van 16 januari 1916 moest voor 30 april 1916 uitgewisseld zijn, slechts inwisselbaar iedere dinsdag en vrijdag tussen 09.00 en 12.00 uur.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: noodgeld

Berichtdoor Alostum » 30 Mei 2014, 12:23

Geplaatst: 27 Jun 2012 05:04 pm
Jerre78 schreef:Jammer... Héél jammer...
Dergelijke zaken horen eigenlijk thuis in het stadsarchief waar ze voor iedereen raadpleegbaar zouden zijn...

Esja, heb jij dan alle staalboeken volledig ingescand? Zo ja, kan het archief een kopie krijgen van je scans?
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Eerste Wereldoorlog”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten

Advertentie