Dagboeken

Moderators: Alostum, david, janlouies

walter
Berichten: 126
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 11:55

Dagboeken

Berichtdoor walter » 26 Mar 2022, 00:11

Dagboeken en andere egodocumenten

Dagboeken en andere "egodocumenten" zoals kronieken, brieven en persoonlijke notities zijn zeer interessante bronnen voor onderzoek van WOI.
In de voorbije jaren zocht en vond ik verschillende dergelijke bronnen uit Aalst en onmiddellijke omgeving.
Twee werden uitgegeven nl.
-Dagboek van Aline Van den Eeckhout uit Vlekkem
- dagboek van Achiel Seminck uit Lede / Aalst

Gepubliceerd door derden: dagboek van Rachel Van Gijsegem uit Sint-Lievens- Houtem

Vorig jaar vond ik dagboeken uit Welle en Haaltert
Deze week kreeg ik na een zoektocht het originele dagboek van Eduard Cortvrindt uit Denderleeuw in handen.
Er wacht nog veel studie om deze originele bronnen te transcriberen en/of te vertalen
-

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Dagboeken

Berichtdoor Alostum » 26 Mar 2022, 09:24

Ook nog voor Aalst:
"Geschiedkundige feiten uit den Wereldoorlog van 1914-1918", opgetekend door Jules Van Neste
en de memoires van Victor Van Severen verschenen in "Aalstenaars achter de IJzer".
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Dagboeken

Berichtdoor Alostum » 26 Mar 2022, 10:24

En de memoires van Alfons Callebaut, gedeeltelijk verschenen in "Aalstenaars als slaven weggevoerd".
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

walter
Berichten: 126
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 11:55

Re: Dagboeken

Berichtdoor walter » 28 Mar 2022, 22:46

Voor Aalst is het dagboek van Clothilde Borreman veruit het interessantste. Aan haar aandacht ontsnappen weinig belangrijke feiten.
Zij schrijft behoorlijk objectief maar is natuurlijk gedetermineerd door haar burgerlijke afkomst.


Terug naar “Eerste Wereldoorlog”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

Advertentie