onwaardige moeder

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

onwaardige moeder

Berichtdoor Alostum » 24 Mar 2022, 21:36

In een P.V. opgemaakt op 16/06/1922 getuigen een buurvrouw en de schoonmoeder over het slechte gedrag van Van den Broek Catharina, ° Aalst 12/10/1873.

De Wever Catharina, Ajuinstraat 97, verklaarde:
"Mijn gewezen gebuurvrouw de weduwe Van Heddegem(1) geboren Van den Broeck Catharina onderhield gedurende de bezetting betrekkingen met duitsche soldaten. Meermaals heb ik in hare woning duitschers gezien. toen zij in 1915 voor de eerste maal door de duitsche overheid is weggedaan naar het burgerlijk hospitaal te Gent, woonde zij nog niet in mijne gebuurte en ik kan dus niet zeggen of hare kinderen op dit tijdstip nog allen bij haar woonden. De tweede en derde maal dat zij weggedaan is, woonde zij achter mij en zulks gansch alleen er waren daar geen kinderen bij haar en als wij haar soms eens vroegen "Nette (Catharina) waar zijn Uwe kinderen" antwoordde zij ons "waar zij zijn, zijn zij opperbest". Ze waren er in het weezenhuis en bij de grootmoeder. Toen het wapenstilstand was, hebben stadsgenooten haar het haar afgesneden, omdat zij gedurende de bezetting met de duitsche soldaten had geloopen. In haar voordeel moet ik er nochtans bij zeggen alsdat zij nooit of nooit Belgen aan de Duitschers heeft verklikt".

De Petter Isabella, St.Jobstraat 27, verklaarde:
"Toen in 1915 mijn schoondochter Catharina op bevel der duitsche overheid voor de eerste maal naar Gent werd gedaan, kreeg ik van den heer politiecommissaris bevel mij het lot mijner kleinkinderen aan te trekken en heb ik ze dan allen bij mij genomen. Doch daar ik zelf noodlijdend was heb ik er twee, René en Valery, naar het jongensweeshuis gedaan, de vier anderen, twee oudste en twee jongste, hield ik bij mij. Toen mijne schoondochter Jeanette uit het hospitaal van Gent terug kwam, ging zij zich in het huis nr. 101 der Ajuinstraat vestigen en liet mij met de zorg hare kinderen. Wanneer de twee kleinsten Philip en Jan zes jaren oud waren heb ik hun ook naar het jongensweeshuis van Aalst gedaan, want hunne moeder bekommerde zich in niets om hun. Zij gedroeg zich op eene schandalige wijze, dag en nacht vond men duitsche soldaten in haar huis en op bevel der duitsche overheid, is zij driemaal overgebracht naar het burgerlijk hospitaal te Gent. Om haren omgang met de duitschers heeft men haar na den wapenstilstand de haren kort gesneden en nu leeft zij in Frankrijk met een manspersoon zonder nochtans gehuwd te zijn en nooit of nooit vraagt zij naar hare jongste kinderen die hier nog in het jongensweeshuis zijn. René en Valery zijn in het gesticht te Maltebrugge opgenomen geweest door de zorgen van het Nationaal Werk der Oorlogsweezen, waarvan den heer Modest Cercelet ter stede, bestuurder is. Had ik mij in 1915 het lot mijner ongelukkige kleinkinderen niet aangetrokken, ze zouden misschien van honger omgekomen zijn".

De politie had uit goede bron vernomen dat de wed.Van Heddegem Willem, geboren Van den Broeck Catharina verbleef in rue saint Joseph n° 19 te Marcq en Baroeil (2), Frankrijk Nord, alwaar zij zou moeten leven op zijn ... (onduidelijk woord) (3) met zekeren Jules De Grijse.

(1)Van Heddegem Guillielmus (Lommen Ladouse), ° Aalst 04/01/1874 - † Aalst 27/09/1914. Volgens Petrus Van Nuffel "werd hij op 27 september door de duitschers uit zijn stalleken gehaald, op zijn koer gebracht en daar door bajonetsteken de ingewanden uit het lichaam gehaald".

(2) Marq-en-Baroeul (een voorstad van Rijsel)

(3)Afbeelding

Bron: S.A.A. - P.V.'s 1922
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Terug naar “Eerste Wereldoorlog”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Advertentie