Slachters in Duitse dienst

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Slachters in Duitse dienst

Berichtdoor Alostum » 25 Sep 2021, 19:45

In een P.V. van 2 juni 1921 verklaarden enkele slachters uit het Stedelijk slachthuis het volgende over bepaalde collega's die vrijwillig voor de Duitsers zouden gewerkt hebben.

Persoon Jozef, slachter, 66 jaar, wonende Moorselbaan 33, verklaarde:
"In den loop van het jaar 1918 en dit tijdens de bezetting onzer stad door de Duitschers, waren er in het stedelijk slachthuis van Aalst, verscheidene slachters dagelijks werkzaam voor rekening der Duitschers. Onder die slachters waren er die vrijwillig werkten maar de meesten arbeidden gedwongen en dit tegen een loon van 4 of 5 marken per dag. In deze kategorie bevonden zich ook Arsene Govaert en zijn zoon van Nieuwerkerken en zij hebben hier slechts 3 weken, hoogstens één maand komen slachten. De meeste slachters vooral zij die vrijwillig werkten waren vreemd aan onze streek."

De Lil Frans, slachter, 21 jaar, wonende Moorselbaan 29, verklaarde:
"Tijdens den oorlog en zulks op het einde van 1918, heb ik Arsene Govaert en zijn zoon beiden ongeveer één maand dagelijks zien slachten voor rekening der Duitschers. Ze werkten tegen een dagloon van 4 of 5 marken, maar of ze vrijwillig of gedwongen arbeiden, durf ik niet te zeggen aangezien ik met hen heel weinig in aanraking kwam.
Meer inlichtingen kan ik U daarover niet verstrekken."


Van Renterghem Leopold
, kleermaker, 46 jaar, Boudewijnkaai 20, verklaarde:
"Tijdens de bezetting onzer stad door de Duitschers was ik hulppolitieagent en in deze hoedanigheid heb ik gedurende één jaar dienst gedaan aan het stedelijk slachthuis. Onder de vele slachters die er dagelijks voor rekening der Duitschers werkzaam waren, bevond er zich een slachter van Nieuwerkerken, maar hoe men hem noemt kan ik niet zeggen aangezien het mij door de Duitschers streng verboden was mij in het inwendige van het slachthuis te begeven. Die slachters waren allen goed betaald en kregen bovendien om de 14 dagen nog een extra rantsoen.
Dit is alles wat ik daarover kan zeggen."


Bron: S.A.A. P.V.'s 1921
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Terug naar “Eerste Wereldoorlog”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Advertentie