P.V. 20/04/1921 - Van den Steen Polydoor

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

P.V. 20/04/1921 - Van den Steen Polydoor

Berichtdoor Alostum » 09 Sep 2021, 20:12

Gits Valery, 28 jaren, brigadier bij de 1e Batterij Artillerie te paar in garnizoen te Leuven verklaarde in een P.V. op 20/04/1921:

"In den loop van het jaar 1918, de juiste datum is mij ontvlogen, kwam ik als dienstdoende politieagent in gezelschap van een duitschen gendarm, om rond 5 uren 's morgens aan het huis van Van den Steen Vital, gelegen ter stede Koolstraat n° 50, thans n° 66, met de opdracht den duitschen gendarm voorgenoemd huis te toonen, die er moest overgaan tot de aanhouding van den zoon Polydoor, die als opgeeischte ontvlucht was uit een der duitsche kampen en zich thuis verdoken hield. De voordeur was niet gesloten, maar stond op eene kier, wij duwden haar gansch open en daar de portaaldeur ook wagenwijd open stond traden wij de woning binnen.
De woning bestaat uit twee beneden en twee boven kamers, en daar de middendeur die de voorplaats van de achterplaats scheidt, ook open stond traden wij beiden in de keuken. Links van de middendeur en dit in de keuken, bevind zich de trap en daar het reeds begon dag te worden zagen wij heel duidelijk vader Van den Steen die boven aan den trap stond, slechts gekleed met een hemd en eene broek en barrevoets. Hij wenkte op ons om boven te komen, wat wij ook deden, en eens boven deed hij ons teeken dat zijne zoon Polydoor op de voorkamer lag te slapen. Na ons dit teeken gedaan te hebben ging vader Van den Steen op de achterkamer en de duitsche gendarm ging de voorkamer op, en ik bleef aan de deur der slaapkamer staan. Rechts van de kamer en dit tegen den schoorsteen stond een ijzeren bed waarin den zoon Polydoor lag te slapen. De duitsche gendarm maakte hem wakker en zegde hem alsdat hij moest medegaan, waarop Polydoor antwoordde "och mijnheer laat mij toch gaan, ik heb U niets misdaan". Dit hielp niet want hij moest zich aankleeden en de duitsche gendarm bond hem de handen op den rug, doch liet ze hem weder vrij om den trap af te dalen. Beneden gekomen vroeg de gevangene of hij zich mocht wasschen, wat den gendarm hem toestond. Op de keukenvenster, die op den koer uitgeeft lag eene schaar, die Polydoor Van den Steen greep om zich den hals aftesnijden, iets wat den duitsche gendarm hem tijdig heeft kunnen beletten.
Dan is de moeder beneden gekomen aan wie den zoon zegde "het is vader die mij heeft verraden" waarop de moeder antwoordde "zulks moogt ge niet zeggen, want dit weet ge niet". De moeder vroeg aan haar zoon of hij moest eten hebben en hij zegde neen, daarop heeft den duitscher hem opnieuw de handen op de rug gebonden en zijn wij met de gevangene naar de gendarmerie in de Denderstraat gegaan en vandaar terug huiswaarts gekeerd".


Bron: S.A.A. - P.V.'s 1921

Op dezelfde dag of enkele dagen later op 8 juni 1918 werd Polydoor Van den Steen doodgeschoten toen hij probeerde te vluchten toen hij van de Denderstraat naar het station gebracht werd.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: P.V. 20/04/1921 - Van den Steen Polydoor

Berichtdoor Alostum » 10 Sep 2021, 12:36

Afbeelding
Bron: Gedenkboek der Aalstersche Burgerlijke Slachtoffers
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Eerste Wereldoorlog”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Advertentie