P.V. 03/04/1921 - Merckx Theophiel

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

P.V. 03/04/1921 - Merckx Theophiel

Berichtdoor Alostum » 08 Sep 2021, 21:46

Merckx Theophiel, ° Erembodegem 02/09/1871, grondwerker, Moorselbaan 228, verklaarde:

"Ik was door de duitschers aangehouden op de grensscheiding van Aelst en Erembodegem, op het oogenblik dat ik de grens wou overgaan met hoenders en konijnen. Korts na mijne aanhouding ben ik op bevel van de secretaris van 't krijgsgerecht in het stadsgevang opgesloten, en het is daar dat ik gedwongen geweest ben een werkkontrakt voor 4 maanden aan te gaan, en te teekenen, en indien ik zulks niet deed, wierd ik tot het einde van den oorlog naar een strafkamp van Duitschland gevoerd.
Door de overmacht zwichtende heb ik een werkkontrakt geteekend en aldus heb ik voor de vijand werkzaam geweest te beginnen van 4-5-1917 tot 4-9-1917, en ben naar Aelst teruggekeerd.
Het werk die ik uitgevoerd heb bestond in het lossen der wagons zavel en kolen die binnen de fabriek Krieger gebracht wierden. Mijn dagloon beliep 6 à 7 mark daags".


Bron: S.A.A. -P.V.'s 1921
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Terug naar “Eerste Wereldoorlog”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Advertentie