Victor Bocqué veroordeeld voor schriftvervalsing

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Victor Bocqué veroordeeld voor schriftvervalsing

Berichtdoor Alostum » 14 Aug 2021, 16:45

Victor Bocqué (1) kreeg in mei 1918 voor het Kriegsgercht van majoor Almeröder een boete van 500 mark wegens schriftvervalsing. Op 5 juni 1918 vroeg hij per brief, op briefpapier van de Aalsterse activistische kring “Ontwaakt”, aan J. Vrijdaghs, lid van de Raad van Vlaanderen, nogmaals om een tussenkomst om deze boete ongedaan te krijgen.


Aalst, den 5 Juny 1918

Aan den Heer J. Vrijdaghs,
lid van den Raad van Vlaanderen,

Waarde Heer,

U zult U nog wel de zaak herinneren waarin U reeds zoo bereidwillig mijne verdediging op U hebt genomen, nu deze heeft eene zonderlinge wending genomen ik ben tot 500 marken boet veroordeeld.
Mag ik U nogmaals bidden ten mijnen gunste indien het mogelijk is te willen optreden, er is nogal haast bij, aangezien die boete reeds den 5 Juny moest betaald zijn.
Ik veroorlof mij U nogmaals de feiten te herhalen daar ik denk dat U ze ter mijner verdediging zoudt kunnen noodig hebben.
Den Heer Ad. Van den Bruele Meire dorp had mij gemalen malt te koop geboden. Ik zegde dien te willen koopen indien zulks toegelaten werd door de kommandnatuur en ik daarvoor een beförderungsschein kon bekomen.
Den Heer Van den Bruele zegde mij een beförderungsschein te vragen, hij heeft zulks ook voor het krijgsgerecht bevestigd.
Ik heb dan een beförderungsschein aangevraagd op naam; Ad. Van den Brande Meire Dorp en het moest zijn; Ad. Van den Bruele Meire Dorp.
Om die reden wordt ik beschuldigd van schriftvervalsing en tot 500 marken boet verwezen.
Ziehier mijne verdediging. Er kan hoegenaamd geen spraak zijn van schriftvervalsing want ik heb het beförderungsschein in opdracht van Van den Bruele opgemaakt.
Wat het verschil van naam betreft, zulks is toe te schrijven aan een vergissing, ik kende Van den Bruele niet voldoende, doch zijn adres is er juist op vermeld, dus heb ik niet willen misleiden, ten anderen ik had mijn naam en adres nauwkeurig opgegeven.
Ook heb ik niets vervoerd, noch gekocht zonder toelating.
Ter mijner verdediging zoudt U ook nog kunnen inbrengen dat ik handelaar ben sedert meer dan 20 jaar, geen smokkelaar maar een eerlijk handelaar, nooit heb ik af te rekenen gehad noch met het Belgisch of Duitsch gerecht, verders dat ik een voornaam propagandist ben voor de Vlaamsche Beweging, spreker en schrijver-schatbewaarder van den Aktivistischen Arrondissements bond van Aalst.
U zoudt kunnen vragen indien er geene volledige kwijtschelding mogelijk is, mijne straf dan toch te willen verminderen, 500 marken ’t is nog al erg.
Mag ik U er nogmaals opmerkzaam opmaken dat de zaakspoed vergt.
Aanvaard intusschen Waarde Heer mijne innigste gevoelens van dankbaarheid.

Vlaamsche Groeten,
(get.) V. Bocqué
Moorselbaan 100
Aalst


Zelfs August Borms werd ingeschakeld, maar blijkbaar zonder resultaat, want op 11 juni 1918 werd Bocqué met twee gendarmen uit zijn huis gehaald en opgesloten in de gevangenis.
Hoe het verder afliep weten we niet. Maar in 1940 was hem dit “misdrijf” toch vergeven want de Duitsers promoveerden hem tot burgemeester.

1) ° Aalst 18/09/1888 - † Aalst 08/10/1953

Bron: R.A.B. - Raad van Vlaanderen - dossier 1235
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Terug naar “Eerste Wereldoorlog”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Advertentie