P.V. 23/12/1919 De Vijlder August

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

P.V. 23/12/1919 De Vijlder August

Berichtdoor Alostum » 09 Feb 2021, 22:02

In een P.V. in opdracht van de burgemeester opgemaakt door Petrus Van Nuffel op 23 december 1919 legde De Vijlder (De Veylder) August
(° Aalst 30/08/1893, horlogemaker, Hovenierstraat 1) volgende verklaring af:

“Den 1e Sept. 1914, maakte ik deel van het Belgisch Leger, op dien dato bevond ik mij in de omstreken van Buggenhout, als dienstdoende korporaal, waar wij in eene patroelje schermutseling gemengd werden en met de Duitschers handgemeen geraakten. De vijand bestond uit eenige wielrijders van het 5de Legerkorps, hetwelk van de forten van Puurs kwam. Wij namen zeven duitsche wielrijders gevangen en voerden die weg.
Het is wel mogelijk dat de aanwezigheid van den vijand aan een onzet verspreide patroeljeze, gesignaleerd werd, zulks is ons nog gebeurd.
Maar ik zou het in dees geval met zekerheid niet kunnen zeggen.
Ik geloof echter niet dat Mevrouw Eugenie Schaeffer-Doms of hare dochter Martha Schaeffer daartoe de hand geleverd hebben zonder te ontkennen, dat zij daar den 1e Sept. 1914 aanwezig waren, heb ik hen nochtans niet gezien of gesproken.
Veel later bevond ik mij in Schotland in verlof, en kwam daar gansch toevallig in gesprek met een dame en eene juffer die verklaarden Eugenie Doms en Martha Schaeffer te heeten. Uit mijn mond vernamen zij, dat ik in 1914 gevochten had in de omstreken van Buggenhout bosch, verklaarden ze mij dat het dank was aan hunne inlichtingen dat wij de duitschers krijgsgevangen genomen hadden en een drietal vijanden dood geschoten hadden.
Het is mij evenwel niet mogelijk hunne beweringen te bevestigen.”


Bron: S.A.A. P.V.'s 1919
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Terug naar “Eerste Wereldoorlog”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Advertentie