Nationale beloning - Meirschman Benedictus Jozef

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Nationale beloning - Meirschman Benedictus Jozef

Berichtdoor Alostum » 22 Jan 2021, 18:35

In een P.V opgemaakt door Petrus Van Nuffel op 31 december 1919 vroeg Meirschman Benedictus Jozef (° Hofstade 20/07/1875, koopman in hop, Statiestraat 22) een Nationale beloning.

Hij verklaarde erin het volgende:

“Ik heb gedurende den oorlog veel gewerkt ten voordeele van het Belgisch Leger, steeds zonder het minste geldloon, zonder de minste schadeloosstelling, al de kosten op mij nemende. Meer bepaald kan ik u ’t volgende verzekeren: van November 1914 tot einde 1915 bracht ik eenige vrienden en kennissen over de Hollandsche grens, waaronder Mr. Braem, algemeen opzichter der IJzerenwegen. Door de Duitschers opgezocht en verborgen in Brussel, bleef ik met hem onophoudend in onderhandeling. ‘k heb hem een valsch pasport overhandigd en bij het mislukken dezer poging, was door mij alles bereid voor de vlucht van Mr. Braem en in mijn gezelschap, zulks des nachts over Baasrode (Schelde en Wachtebeke). Volgende getuigen kunnen daarover onderhoord worden Mr. Bréart, burgemeester van Sint Gillis (Brussel) en den heer doctor Luyten, Charleroilaan, te Brussel.
Ik voeg hierbij een lichtdruk van het getuigschrift aan mij overhandigd door Mr. Braem voornoemd.
In October 1915, bleef ik in gemeenschap met den krijgsveiligheidsdienst Vlissingen, door tusschenkomst van Mr. Polydoor Onghena, brouwer te Calcken.
In Mei 1917 werd ik verrast en aangehouden door een duitsche patroelje, bij Wetteren. Ik werd veroordeeld tot vier maanden met 500 mark geldboet; een tweede maal werd ik gevat, zonder in ’t bezit te zijn van een vrijgeleide, dit kostte mij eene verlenging van 3 maanden straf en eene nieuwe geldboet van 500 mark.
Tweemaal per week bracht ik de inlichtingen naar Calcken aan Mr. Pol. Onghena, die dezelve overhandigde aan Mr. Theophiel Verhoeven, deze verborg de documenten in zijn huis, steenweg van Calcken naar Wetteren.
Ik verlang dat al deze getuigen zouden onderhoord worden.”


Adjunct-commissaris Petrus Van Nuffel bevond zich in de onmogelijkheid deze beweringen te bevestigen, het was niet bekend dat Jozef Meirschman dienst had uitgemaakt van een “geheime bespiedingsdienst”. De genoemde getuigen konden niet verhoord worden omdat ze niet in Aalst woonden.

Bron: S.A.A. P.V.'s 1919
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Terug naar “Eerste Wereldoorlog”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Advertentie