P.V. 23/12/1919 Moock Alice

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

P.V. 23/12/1919 Moock Alice

Berichtdoor Alostum » 18 Jan 2021, 16:58

P.V. 23/12/1919 opgemaakt door commissaris Jules Van de Winckel in naam van de Procureur des Konings te Dendermonde van de ondervraging van Moock Alice (28 jaar, echtgenote van De Bruycker Amand, Lange Ridderstraat 5).

Zij verklaarde:

“Ik ben in 1918 door den ‘floeren hoed’ een duitsche politieman gepakt geweest om zonder passeport naar Brussel gegaan te zijn en heb daarvoor een straf van 40 dagen gevang opgeloopen die ik in de gendarmerie van Aalst, uitgedaan heb. Ik had toen een zuigende kind en wist niet wat doen om aan die straf te ontsnappen tot dat ik door de voorspraak van de meid van den major van ’t krijgsgericht (eene gentsche vrouw) die met hem bij Prosper Callebaut in de Denderstraat woonde, bekwam voor alle dagen naar huis te mogen gaan om mijn kind te laten zuigen. Ik bekwam verder nog door toedoen van die meid, van alle dagen de bureelen van het krijgsgericht te mogen gaan kuischen om mijnen tijd te passeeren. Ik deed dit van 6 tot 8 ure ’s morgens als de militairen daar nog niet waren.
Op zekeren dag als ik den bureau van den taalman opschikte werd mijn aandacht getrokken op eenen brief die er nog op lag waarin ik den naam van Aelbrecht Louis die ik goed kende, zag staan. Ik bekeek hem nader en zag dat hij door Podevyn Joseph van Moorsel onderteekend was en dat het cachet van den burgemeester van Moorsel erop stond. De brief bevatte de volgende verklaring: Ondergeteekende, Jozef Podevyn, betekent dat Louis Aelbrecht, met een valsch passeport loopt, dat hij een vagebond en landlooper was, zelfs de slechtste kerel van Moorsel en dat, als men hem wilde pakken, hij sliep bij 4 differente menschen wiens naam ik mij niet meer herinner, daar ik die niet goed bezien heb. Ik was haastig en verlegen dat ik zou kunnen verrast geweest zijn. Ik ben dan naar huis gegaan bij mijne moeder die herberg houdt en haar gevraagd mij te doen roepen als er iemand van Moorsel bij haar kwam maar dat zij het aan niemand mocht zeggen want ik besloot die famillie te verwittigen, van het geen ik door den brief van Podevyn vernomen had.
Het toeval wilde dat ik ’s namiddags bij mijne moeder geroepen werd waar juist de moeder van Louis Aelbrecht gekomen was met Mathilde Van Nuffel van Moorsel, met het inzicht aan mij te komen vragen of de major waar ik kuischte, sprekelijk was en die zij zochten te gaan vinden over den zoon van Mathilde Van Nuffel die met Louis Aelbrecht van ’t hof van Podevyn komende met patatten door de Duitschers gepakt waren of liever betrapt waren, want Louis Aelbrecht was kunnen gaan vluchten. Ik zegde aan de moeder van Louis Aelbrecht en aan Mathilde Van Nuffel van bij den major niet te gaan want dat ik op een tafel in ’t krijgsgericht een brief gezien had door Jozef Podevyn onderteekend waardoor hij Louis Aelbrecht wilde door de duitschers doen pakken.
Ik heb toen gezegd wat er in dien brief stond en zij zijn natuurlijk algauw naar huis gegaan om Louis Aelbrecht te gaan verwittigen.
Jozef Podevyn, heeft eene boet moeten betalen om aan Louis Aelbrecht en Van Nuffel aardappelen geleverd te hebben en het is waarschijnlijk uit wraak dat hij Aelbrecht Louis, bij de duitschers aangeklaagd heeft.
Zondag verleden 21 dezer is hij mij komen opzoeken in Aalst en zegde mij gezien te hebben als de gendarmerie hem komen ondervragen is dat er in ’t onderzoek een getuige voorkwam die Alice heette. Hij is op inlichtingen gekomen en heeft mij gevonden. Hij vroeg mij of dit zouden hebben staan dat hij een brief aan de duitschers onderteekend had. Ik antwoordde hem dat ik niet anders ken dan de waarheid zeggen, dat ik het verteld had aan Mathilde Van Nuffel en aan de moeder van Louis Aelbrecht om deze door de duitschers niet te doen pakken, waarop hij beginnen weenen is en beweerde onplichtig te zijn.”

Bron: S.A.A. P.V.'s 1919
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Terug naar “Eerste Wereldoorlog”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Advertentie