Nationale beloning - Anné Camiel

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Nationale beloning - Anné Camiel

Berichtdoor Alostum » 10 Jan 2021, 16:33

In een P.V opgemaakt door Petrus Van Nuffel op 31 augustus 1919 vroeg Anné Camiel, (° Aalst 17/07/1903, zoon van Jan Baptist en Van den Broucke Hortens, Keizerstraat 26) een Nationale beloning.

Hij verklaarde erin het volgende:

“Op verzoek van Mr. Tallier, heb ik samen met mijn vader Jan-Baptist en mijn broeder Frans, gedurende de jaren 1915 en 1916, de rapporten van den Antwerpschen bespiedingsdienst overgebracht over Dendermonde, Audegem, Meire en Denderleeuw naar Lippeloo. Wij deden zulks bij middel van ons kar en paard. Dit was een zeer gevaarlijke taak, aangezien alle verkeer onderbroken en verboden was. Wanneer de hoofden van dezen bespiedingsdienst aangehouden en gefusiljeerd geweest zijn, hebben wij onzen dienst van koeriers moeten staken; doch wij zelfs hebben ook meermaals in groot gevaar van ons leven verkeer.
Ik verlang daarvoor beloond te worden.”


Tallier Petrus Raymond (° Aalst 12/09/1878, meestergast in het atelier van de Staatsspoorwegen, Gazometerstraat 15) getuigde:

“Op mijn verzoek heeft Anné Camiel, samen met zijn vader en zijn broer Frans, erin toegestemd, onze koeriers te worden voor het over brengen der rapporten van de bespiedingsdienst Geerinckx van Antwerpen. Met hunne kar en paard deden zij regelmatig den dienst van Denderleeuw, Meire, Audegem en Dendermonde naar Lippeloo. Ondanks het gevaar, dat hen steeds omringde, hebben zij nooit geaarzeld om op de onbaatzuchtigste wijze die moeilijke taak te vervullen. Ook aanzie ik het mij als eene plicht eene loffelijke hulde te brengen aan de vaderlandsche toewijding van Camiel Anné.”

Bron: S.A.A. P.V.'s 1919
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Terug naar “Eerste Wereldoorlog”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Advertentie