Nationale beloning - Anné Frans Clemens

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Nationale beloning - Anné Frans Clemens

Berichtdoor Alostum » 09 Jan 2021, 18:02

In een P.V opgemaakt door Petrus Van Nuffel op 31 augustus 1919 vroeg Anné Frans Clemens, (° Aalst 02/04/1900, zoon van Jan Baptist en Van den Broucke Hortens, werktuigkundige, Keizerstraat 26) een Nationale beloning.

Hij verklaarde erin het volgende:

“In den loop van de jaren 1915 en 1916 heb ik mijn vader behulpzaam geweest in het overbrengen van de geheime rapporten van den bespiedingsdienst Antwerpen. Mr. Raymond Tallier had ons te dien einde aanzocht en wij hebben die taak met veel verkleefdheid aanvaard en zeer gewetensvol volbracht. Wij brachten die rapporten met kar en paard over naar Lippeloo, nadat wij dezelve hadden afgehaald te Dendermonde, Audegem, Meire en Denderleeuw. Wij hebben in het uitoefenen dezer boodschappen dagelijks ons leven in gevaar gesteld, en ik verlang uit dien hoofde beloond te worden.”

Tallier Petrus Raymond (° Aalst 12/09/1878, meestergast in het atelier van de Staatsspoorwegen, Gazometerstraat 15) getuigde:

“Op mijne aanvraag heeft Anné Frans Clemens, de zending aanvaard dienst te doen als koerier, om, tusschen Aalst en Lippeloo (23 kilometer afstand) en in andere posten van den omtrek van Aalst, onze briefwisseling over te brengen. Wat meer is, met de grootste nauwgezetheid heeft hij steeds de gevaarlijkste boodschappen rakende den bespiedingsdienst, overgebracht naar hunne bestemming. Het dreigend gevaar van in de handen des vijands te vallen, heeft hem nooit afgeschrikt en deswege heeft hij zijn land de schitterendste diensten bewezen.”
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Terug naar “Eerste Wereldoorlog”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Advertentie