Nationale beloning - Anné Jan-Baptist

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Nationale beloning - Anné Jan-Baptist

Berichtdoor Alostum » 09 Jan 2021, 16:30

In een P.V opgemaakt door Petrus Van Nuffel op 31 augustus 1919 vroeg Anné Jan-Baptist (° Aalst 07/05/1865, koopman in vodden, Keizerstraat 26) een Nationale beloning.

Hij verklaarde erin het volgende:

“In den loop van het jaar 1915 en 1916 heeft Mr. Raymond Tallier mij gevraagd de rapporten te willen overbrengen voor den bespiedingsdienst. Ik heb zijn voorstel aanvaard en met mijne kar en paard, haalde ik de briefwisseling naar Denderleeuw, Audegem, Meire en Dendermonde, om dezelve naar Lippeloo over te brengen. Iemand van Antwerpen kwam die verslagen daar afhalen. Ik heb dien dienst van koerier moeten staken, wanneer de leiders van dezen bespiedingsdienst gevat en daarna gefusiljeerd zijn geweest. Ik heb meer maals ook, evenals zij, mijn leven in groot gevaar gesteld met die zending te aanvaarden en regelmatig uit te voeren. Mijn zonen Frans en Camiel stonden mij steeds krachtdadig in mijne werkzaamheden bij.”

Tallier Petrus Raymond (° Aalst 12/09/1878, meestergast in het atelier van de Staatsspoorwegen, Gazometerstraat 15) getuigde:

“De genaamde Anné Jan en zijne twee zonen Frans en Camiel hebben zich in den bespiedingsdienst Geerinckx en C° van Antwerpen zeer verdienstelijk gemaakt. Ondanks de moeilijkheden van het verkeer en de gevaren eraan verbonden bleef Anné steeds met kar en paard ten onzen dienste, om in verre dagreizen als bode, onze rapporten over te brengen naar Lippeloo, bij onze Antwerpsche afgevaardigden. Door zijne medewerking was onze briefwisseling te eenige tijde verzekerd in veilige bestemming te zullen komen.
Hij verdient derwege allen lof en dank.”


Petrus Raymond Tallier was zijn zwager, gehuwd met zijn zuster Marie Catherine Anné.

Bron: S.A.A. P.V.'s 1919
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

walter
Berichten: 126
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 11:55

Re: Nationale beloning - Anné Jan-Baptist

Berichtdoor walter » 10 Jan 2021, 00:38

In het kader van mijn artikelenreeks over Erpe-Mere in WOI, publiceerde ik vorig jaar :
Erpe-Mere tijdens de "Grote oorlog" 1914-1918. Deel 20
Spionnen actief in Mere tijdens de Eerste Wereldoorlog (1914-1918)
Mededelingen van de Heemkundige kring van Erpe-Mere jg.60,2020 nr. 2, pp.53-56.
Het document over J.-B. Anné bevestigt mijn gegevens. Alleen denk ik dat de gebroers Anné de notities van de spionnen ophaalden en bij iemand brachten die de losse gegevens tot een verslag herschreef. Die verslagen werden dan door één van de broers Anné naar Lippelo gebracht. Ze werden vandaar over de Nederlandse grens gesmokkeld en via Engeland naar Parijs gebracht.
Daar belandden ze op het bureau van Kd. Belliard, het hoofd van de Franse militaire geheime dienst.
Uit een bewaard uittreksel van zo'n verslag leren we dat die interessante gegevens bevatten die we niet uit andere lokale bronnen kennen.
Ondanks veel inspanningen kon ik tot op vandaag geen nakomelingen van de familie Anné vinden.
Het zal u ook niet verwonderen dat mijn pogingen om in de archieven van de Franse militaire geheime dienst te gaan snuffelen, tot vandaag vruchteloos waren.


Terug naar “Eerste Wereldoorlog”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Advertentie