Nationale beloning - De Neef Karel

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Nationale beloning - De Neef Karel

Berichtdoor Alostum » 08 Jan 2021, 18:45

In een P.V opgemaakt door Petrus Van Nuffel op 29 augustus 1919 vroeg De Neef Karel (° Aalst 13/12/1870, handelaar, Geraardsbergsestraat 118) een Nationale beloning.

Hij verklaarde erin het volgende:

“Den 12 September 1914 had er op de Gentschensteenweg dezer stad eene schermutseling plaats tusschen Belgische en Duitsche soldaten. De Duitschers hadden zich achteruitgetrokken en de Belgen waren ook weg, wanneer ik aldaar ter plaatse, per rijwiel toekwam. De duitschers hadden achtergelaten 7 wagens, waaronder eene veldkeuken en 11 paarden, die daar gansch verlaten stonden. Ik vroeg aan de omstaanders eenige mannen van goeden wil, om mij met den achtergelaten oorlogsbuit naar Dendermonde te vergezellen. Ik gaf mijn rijwiel aan zekere Stillebaut, ten einde voorop te rijden, om aan de Belgische soldaten te beletten van op ons te schieten. Te Dendermonde heb ik de paarden en wagens der duitschers in behoorlijk onderkomen gesteld en ’s anderendaags, 13 September, in de handen van den Commandant van het 12e Linieregiment.
Ik geef als getuigen van deze feiten; Henri Van Mulders en Vinck.”


Van Mulders Henri Albert (23 jaar, telegrafist aan de Staatsspoorwegen, St.Jobstraat 84) verklaarde:

“Den 12 September 1914 bevond ik mij op den Gentschesteenweg, waar eene schermutseling had plaats gehad, tusschen Belgen en Duitschers. Deze laatsten hadden karren en paarden nagelaten. De Neef Karel, geholpen door ons, heeft de karren en paarden weggenomen en we zijn er meer naar Dendermonde gereden, alwaar wij in eene kazerne vernacht hebben. ’s Anderendaags hebben wij den oorlogsbuit over het water geholpen. De bevelhebber van het 12e Linie heeft ons daar beloofd onzen naam op te schrijven.”

Vinck Alfons (25 jaar, vleeshouwer, Dendermondsesteenweg 172) verklaarde:

“Den 12 September 1914, heb ik Karel De Neef geholpen om, op den Gentschesteenweg , 11 paarden en 7 wagens te nemen, die de Duitschers aldaar bij hunne aftocht hadden nagelaten. Wij hebben dezen oorlogsbuit naar Dendermonde gedaan en aldaar hebben wij den zelven aan de genie afgeleverd. Wij hebben in Dendermonde vernacht en ’s anderendaags de 11 paarden en wagens geholpen om over het water te zetten.”


Bron: S.A.A. P.V's 1919
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Terug naar “Eerste Wereldoorlog”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Advertentie