Nationale beloning - Verbestel Frans Jozef

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Nationale beloning - Verbestel Frans Jozef

Berichtdoor Alostum » 29 Dec 2020, 19:01

In een P.V opgemaakt door Petrus Van Nuffel op 28 augustus 1919 vroeg Verbestel Frans Jozef (° Aalst 14/08/1860, machinist aan de Staatsspoorwegen, Binnenstraat 71) een Nationale beloning.
Frans verklaarde erin het volgende:

“Ik heb al de bevelen aanvaard en uitgevoerd, die Mr. Tallier mij gegeven heeft en onder wiens bevelen ik vóór den oorlog werkte. Ik heb krachtig meegeholpen aan het vernietigen van alles wat zich in den atelier van Aalst bevond en ’t geen aan de Duitschers had kunnen nuttig zijn. Ik was, door de tusschenkomst van den heer Burgemeester der stad Aalst, aanzocht te werken in den atelier als machinist aan den dienst der waterleiding hetwelk mijner zending veel vergemakkelijkte. Het was zoo, dat ik al de militaire werken kon bespieden die in den atelier plaats grepen, alsmede de beweging der locomotieven in de statie van Aalst-Noord.
In gedurende aanraking met de machinisten, die de “route” deden, kon ik kostelijke inlichtingen bekomen, die wekelijks van het front kwamen. Ik heb daarover telkens aan Mr. Tallier verslag gegeven.”


Tallier Petrus Raymond (° Aalst 12/09/1873, meestergast in de atelier van de Staatsspoorwegen, Gazometerstraat 15) getuigde:

“De genaamde Verbestel Frans Jozef, gehecht aan de dekkingsplaats der locomotieven te Aalst, werd opgeëischt en gedwongen te werken als machinist aan den dienst der waterleiding. Verbestel, die vóór den oorlog onder mijne bevelen werkte, bleef steeds met mij in aanraking. Op mijn bevel heeft hij in alle omstandigheden alles gedaan wat hij kon om de Duitschers, in de statie zooveel mogelijk schade te berokkenen. Zoo liet hij de olie uit de vergaarbakken van den atelier van Aalst verloren loopen, hij beschadigde het mekanisme der “Lux” lampen, die dienen moesten om de krijgsinstellingen te verlichten; hij vernielde en maakte tot verder gebruik ongeschikt een groot getal bevoorradings artikelen van eerste noodwendigheid, die zich in de magazijnen bevonden. Het sturen der locomotieven, die te Aalst gerangschikt waren voor hunne overbrenging naar Duitschland, maakten het voorwerp uit zijner bijzondere oplettendheid. Kleine hoeveelheden van ijzer gruis, van boutten, enz. werden in de ontlastingsbuizen der locomotieven gegooid, kwamen terecht derwijze dat zij aan de klep en den trechter zooveel schade veroorzaakten dat het misschien onbruikbaar werd.
Verbestel overhandigde mij een wekelijks verslag van hetgeen er in de statie omging. De minste beweging ontsnapte geenszins zijne aandacht; het vervoer van troepen, munitie, kanons, eetwaren, alles was in zijne verslagen aangeduid.
Verbestel Frans Jozef, heeft aan zijn land de grootste diensten bewezen, alhoewel hij voor zijne daden nooit de minste vergelding ontving.”


Bron: S.A.A. P.V.'s 1919
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Terug naar “Eerste Wereldoorlog”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Advertentie