Nationale beloning - Ghysbrecht Emiel

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Nationale beloning - Ghysbrecht Emiel

Berichtdoor Alostum » 26 Dec 2020, 22:43

In een P.V opgemaakt door Petrus Van Nuffel op 27 augustus 1919 vroeg Emiel Ghysbrecht (° Aalst 02/08/1866, tabaksfabrikant, Molendries 4) een Nationale beloning.
Hij verklaarde erin het volgende:

“Ik leverde aan het Belgische leger in 1914, den eersten oorlogsvrijwilliger van Aalst, Petrus Ghysbrecht, die verminkt van het slagveld gekomen is. Gedurende de jaren 1916 en 1918 bracht ik de briefwisseling over van den Brusselschen bespiedingsdienst Legiest en consoorten die allen ter dood veroordeeld en gefusiljeerd werden. Die geheime documentatie moest bij nacht, van Brussel naar Aalst en van Aalst naar Gent overgebracht worden. Ik heb dit steeds gedaan zonder daarvoor de minste vergoeding te ontvangen of te vragen. Daar over kan getuigen Mr. Vital Temmerman, te Ledeberg.
Gedurende den tijd der bezetting bracht ik de briefwisseling van Aalst naar Gent over, namens den heer dokter Bauwens, schepen der stad Aalst, voor Mr. Jonkheer Ridder Napoleon de Pauw, Eere-Procureur Generaal te Gent en voor het bestuur der Koninklijke Vlaamsche Academie voor Taal en Letterkunde. Ik gelastte mij met verscheidene boodschappen voor het Generaal-Parket bij het beroepshof te Gent, vanwege de politie van Aalst, zendingen, die zonder de censuur te passeeren, verboden waren.
Ook met gevaar mijns levens heb ik in den loop van 1917 voeding en slapen verstrekt aan soldaten der verbonden legers, en zulks verscheidene malen. Ik werd te Aalst in 1917, veroordeeld door de Duitschers tot 500 mark geldboet; in 1916 werd ik door het krijgsgerecht van Kortrijk veroordeeld tot 75 mark geldboet en drie dagen gevang; tezelfder werden mijne twee rijwielen aangeslagen.
Ik zou voor deze daden graag beloond worden.”


Bron: S.A.A. - P.V.'s 1919
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Terug naar “Eerste Wereldoorlog”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Advertentie