De eenige zoon

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

De eenige zoon

Berichtdoor Alostum » 23 Mar 2020, 22:22

De Wilde Edward (° St.Amands 30/10/1886), gehuwd met Maria De Geeter, wonende te St.Amands, Ekkerstraat. Schipper op doorvaart in Aalst verklaarde in een p.v. op 8 juli 1919:
“Het Belgisch Legerbestuur had mijn schip “De eenige zoon”, stamnr. 256, metende 236 ton, doen vernielen op Sinte Anne, te Antwerpen, samen met eene brug. Ik zat dus zonder broodwinning, en ik ontving op mijne klachten, uit Le Havre, geen bescheid. Ik bevond me dan eens in het Havenamt van Willebroeck, waar ik om een “pas” ging, en zag daar aangeplakt, gelijk overigens te Antwerpen en elders, dat er vaartuigen te koop waren. Die verkooping had plaats te Brussel. Aldaar lagen wrakken van schepen; en onder andere het wrak van het vaartuig “Elisa” stond er te koop, maar het lag te Boom, waar het tweemaal tot zinken gebracht was. Ik moet u dus niet zeggen in welken ellendigen toestand dit schip zich bevond.
Daar ik vernam dat de eigenaars van de te koop gestelde vaartuigen er van verwittigd waren en er niet naar uit zagen, kocht ik de “Elisa” voor 1000 mark, te Brussel, den 5 Juli 1916; ik bezit daarvan een behoorlijk kwijtschrift, afgeleverd door het “Baudirektion beim géneral gouvernement in belgien, Wassenbauamt für Brabant und Henegau”. Ik heb het vaartuig dan opgeknapt, er waren groote openingen in, het den naam gegeven van “Marie-Louise” en thans wordt er de beurt mee gedaan van Brussel-Dendermonde.
Ik ben niet zinnens het af te staan, daar ik het vaartuig als mijn vollen eigendom aanzie, en gelet op het verlies van mijn schip “De eenige zoon”. Ook wist ik niet, of de Duitschers het recht hadden, ja of neen, om het wrak van de “Elisa” te verkoopen”.


In 1927 woonde Edward samen met zijn vrouw in Aalst, in de Vaartstraat nr.15 en in 1935 vinden we hem terug als cafébaas aan de Van Wambekekaai nr.19.

Afbeelding
Pontonbrug tussen Antwerpen "Het Steen" en Linkeroever, met daar tussen ergens "De eenigen zoon"

Bronnen:
- S.A.A. P.V.'s 1919
- https://www.schelfhoutbode.com/Pontonboekje_NL_web.pdf
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Terug naar “Eerste Wereldoorlog”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

Advertentie