Getuigenis van Frans Willems

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Getuigenis van Frans Willems

Berichtdoor Alostum » 01 Mar 2020, 22:45

Getuigenis in een P.V. van Frans Willems, ° Aalst 01/04/1885, zoon van Joannes en van Anna Schoon. Gehuwd met Amandina Heuninck.

Transmis à Monsieur Ed. Geerinckx
Juge d’Instruction à Termonde

Alost, le 23 Mars 1921
Le Commissaire de police

PRO JUSTITIA

L’an mil neuf cent vingt et un, le vingt deux Mars, à dix heures du matin,
Nous, Van Nuffel, Pierre Joseph, Commissaire de police-adjoint de la ville d’Alost, dument délégué par Monsieur le Commissaire de police de cette ville, et agissant en exisution de l’apostille n° 59, C.R. du 19 Mars 1921, de Monsieur Edm. Geerinckx, Juge d’Instruction à Termonde, avons entendu :
Willems François, né à Alost, le 1 Avril 1885, houilleur, et y demeurant, Hooge Vesten, 6, qui nous déclare en langue flamande, ce qui suit :

"In 1914, wanneer de oorlog uitbrak woonde ik met vrouw en kinderen te Montigny s/Sambre. Een huis of drie verder, in dezelfde straat, woonde een Duitsch, zekere Samplatzki Martin, een mijnwerker, met zijne vrouw, ook een Duitsche. Dit koppel was uit Frankrijk naar Montigny s/Sambre komen wonen. Wanneer de vijand in Montigny s/Sambre viel, die juiste dag herinner ik mij niet meer (1), begonnen de Duitsche soldaten te moorden en te branden. Wij meenden te vluchten, doch daar we persoonlijk zagen dat de vluchtende menschen dood geschoten werden, besloot ik met vrouw en kinderen in de kelder te kruipen. Terwijl wij in den kelder zaten, hoorden we buiten schieten en kermen. Op dit oogenblik trad Samplatzki Martin, in mijn huis, vergezeld van zeven of acht Duitsche soldaten, met bayonet op het geweer. Ik hoorde iemand, in de Duitsche taal, zeggen: “Hier zijn wapens”. Maar of zulks door Samplatzki gezegd werd, weet ik niet goed, alhoewel deze natuurlijk goed Duitsch sprak en zelfs Fransch. In alle geval, die kerels keerden gansch mijne woning om, en stolen alles wat er zich in bevond, tot ons kleederen toe. Ik werd schandelijk mishandeld, geschopt en geslagen, en Samplatzki hielp mij mishandelen, alhoewel ik hem nooit iets had misdaan.
’s Anderendaags zag ik dat Samplatzki met de duitsche soldaten den steenweg verder op trok en hen den weg wees. Zij gingen dan te samen bij ander menschen stelen. Zijne vrouw deed hetzelfde en stool insgelijks overal waar zij binnenkwam. In mijn huis stool zij onder anderen een gouden ring van mijne vrouw. Mijne echtgenoote werd insgelijks door de Duitschers zwart en blauw geslagen, en dan was er de vrouw van Samplatzki bij. Na hen vertrek droeg zij van ons, hetgeen er overbleef, nog mee; ik reken voor 5 à 600 frank kleedingsstukken. Ik en gansch de bevolking van Montigny s/Sambre hebben gezien dat Samplatzki in dienst der Duitschers was, hij ging door voor eener hunner beste speurhonden.
Twee dagen nadat ik door hem bestolen en mishandeld was geweest, heb ik Samplatzki door de politie van Charleroi doen aanhouden; doch de Duitschers kwamen weldra weer en Samplatzki, geholpen door zijne vrouw, herbegonnen hunne betrekkingen met de Duitsche troepen”.

De tout que nous avons dressé en proces-verbal pour être adressé à Monsieur le Magistrat requérant.

Dont acte à Alost, le 22 Mars 1921,
Le Commissaire de Police-Adjoint.

(get.) Van Nuffel


(1) hoogstwaarschijnlijk 22 augustus 1914

Bron: S.A.A. - P.V.'s 1921
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Getuigenis van Henninck Amandine

Berichtdoor Alostum » 10 Sep 2021, 14:35

In een P.V. opgemaakt op 25/04///1921 verklaarde Henninck Amandine, ° Aalst 28/08/1884, echtgenote van Willems Frans, Hoge Vesten 6, het volgende:

"Wanneer de Duitschers in Montigny sur Samber vielen, kwam er een bende soldaten in onze wooning, aangevoerd door Samplatzki. Ik heb gezien dat dezen laatste mijnen man mishandelde, en dat hij hem namelijk een hevige stamp toebracht op de kin. Mijne kinderen hebben daar niets van gezien, vermits deze in de kelder, door mijne man verborgen waren. Ik persoonlijk ben door Samplatzki niet mishandeld geweest, maar wel door een Duitsch soldaat, ziehier om welke reden.
Samplatzki en zijne vrouw hadden ten onzent alles gestolen; 'z en hadden ons zelfs geen stoel gelaten. Nu, zekeren dag bemerkte ik dat de vrouw van Samplatzki een blouse van mij droeg. Daarover ontstond er tusschen haar en mij eene woordenwisselig; zij ging de Duitschers daarvan verwittigen en kwam met hen terug; deze soldaten hebben mij dan mishandeld op hare verklikking Andere inlichtingen kan ik u niet geven"


Haar twee zonen, Hippolyte (° 09/09/1907) en Jean Willems (° 26/09/1909) konden geen verklaring af leggen gezien hun jeugdige leeftijd.

Bron: S.A.A. - P.V.'s 1921
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Eerste Wereldoorlog”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Advertentie