Opgeëiste of vrijwillige arbeider?

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Opgeëiste of vrijwillige arbeider?

Berichtdoor Alostum » 12 Jan 2022, 21:16

Van Vaerenbergh Prosper, geboren te Aalst op 27/02/1883, lustreerder, wonende te Aalst, Geraardsbergsesteenweg nr. 150, verklaarde in een P.V. op 29/10/1921 over zijn werkzaamheden voor de Duitsers:

"Ik heb inderdaad in november 1916 met de duitsche overheid een vrijwillig werkkontrakt onderteekend, door het welk ik mij verbond om gedurende vier maanden in de fabriek Vulcan in Duisburg te gaan werken. Mijn dagelijks werk bestond daar in het laden en lossen van wagons met steenen, waarvoor ik een loon trok van 6 marken per dag en waarvan ik 2 marken per dag betaalde voor kost en slapen.
Indien ik niet vrijwillig een werkkontrakt teekende van vier maanden, dan was ik als opgeëischte weggevoerd naar de folterkampen der Z.A.B.
Ook ben ik getrouwd en vader van vier minderjarige kinderen en het was ook grootelijks om een weinig de nood in mijn gezin te lenigen alsdat ik naar Duitschland ben gaan werken.
Dit is alles wat ik tot mijne verdediging kan inbrengen."


Bron: S.A.A. P.V.'s 1921
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Opgeëiste of vrijwillige arbeider?

Berichtdoor Alostum » 13 Jan 2022, 13:41

Wellekens Jan Baptist, geboren te Aalst op 20/07/1896, paswerker, wonende te Aalst, Jan Jeliestraat nr. 27, verklaarde in een P.V. op 06/11/1921 over zijn werkzaamheden voor de Duitsers:

"Den 16 october 1916 werd ik met nog een groot getal andere Aalstenaars door de Duitschers opgeëischt en naar het Z.A.B. van Le Cateau in Frankrijk (bezet gebied) gestuurd. De, 25 november daaropvolgende ben ik aldaar met nog (3) drie andere kameraden ontvlucht en kwam naar huis. Na ons alhier tot in maart 1917 verdoken gehouden te hebben werd ik gevat door de duitschers en had ik te kiezen, terug naar het kamp van Le Cateau gezonden te worden of een vrijwillig werkkontrakt te teekenen waardoor ik me verbond om gedurende vier maanden vrijwillig naar Duitschland te gaan werken en het was uit schrik voor de folterkampen alsdat ik heb geteekend. Ik heb daar gewerkt in de fabriek Vulcan te Duisburg aan een dagloon van 7,50 marken en betaalde daarvan 3 marken per dag voor kost en onderhoud. Mijn dagelijks werk bestond er in het laden en lossen van wagons met steenen. Ik herhaal nogmaals alsdat het van honger en schrik was, alsdat ik vrijwillig vier maanden in Duitschland heb gewerkt".

Bron: S.A.A. P.V.'s 1921
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Opgeëiste of vrijwillige arbeider?

Berichtdoor Alostum » 14 Jan 2022, 10:23

Moens Adolf, geboren te Aalst op 04/05/1893, fabriekswerker, vrijwilliger van beroep in verlof zonder soldij, wonende te Aalst, Ouden Dendermondsesteenweg nr. 49, verklaarde in een P.V. op 08/11/1921 over zijn werkzaamheden voor de Duitsers:

"In october 1916 opgeëischt zijnde werd ik door de Duitschers weggevoerd naar het kamp van Le Cateau in Frankrijk (bezet gebied). Aldaar ontvlucht in november daaropvolgende kwam ik naar Aalst en hield mij gedurende vier maanden verdoken tot ik op zekeren dag door de Duitschers ben gevat en naar het meldeambt ten stede werd geleid. Aldaar had ik te kiezen, een vrijwillig werkkontrakt van vier maanden onderteekenen of terug naar het Z.A.B. van Le Cateau gezonden te worden. Uit schrik en om naar dit kamp niet meer te moeten terug keeren heb ik geteekend mij aldus verbindende om gedurende vier maanden vrijwillig voor de Duitschers te gaan werken. In den loop der maand maart 1917 ben ik vertrokken naar de fabriek Vulcan te Duisburg en moest er op de koer werken aan 7,50 marken per dag waarvan ik dagelijks drie (3) marken betaalde voor kost en onderhoud. Na drie dagen ben ik aldaar ontvlucht en werd in Welkenraedt aangehouden en naar het gevang van Aken gebracht alwaar ik 2 maanden heb gevangen gezeten. Daarna werd ik in het krijgsgevangenenkamp van Orm bij Keulen opgesloten en na korten tijd ben ik aldaar opnieuw ontvlucht, maar werd een tweede maal aangehouden te Verviers en overgebracht naar het gevang van Keulen. Ik ontvluchtte eene derde maal en geraakte in Aalst, alwaar ik opnieuw werd gevat en naar het Westerfront gestuurd om er te werken. Voor de vierde maal liep ik weg en heb mij in Aalst verdoken gehouden tot aan de wapenstilstand.
Den 22 januari 1919 heb ik als vrijwilliger dienst genomen bij het 1e Jagers te oaard en ben daarna overgegaan bij het 2de Bataillon Carabiniers Cyclisten in garnizoen te Cleve, bezet gebied, en om reden dat ik gehuwd ben, ben ik sedert eenige weken in verlof zonder soldij gestuurd."


Bron: S.A.A. P.V.'s 1921
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Opgeëiste of vrijwillige arbeider?

Berichtdoor Alostum » 19 Jan 2022, 21:11

Verhoeven Guillaume, geboren te Leuven op 03/01/1899, soldaat bij het 2e Regiment Jagers te Voet in garnizoen in de Pupillenschool te Aalst, zoon van Guillaume, verklaarde in een P.V. op 10/11/1921 over zijn werkzaamheden voor de Duitsers:

"Ik beken den 26 november 1917 te Leuven een werkkontrakt te hebben geteekend. Het kontrakt verbond mij om voor de duitschers gedurende vier maanden te werken. Ik heb dus gedurende het tijdperk van vier maanden 't zij van 26 november 1917 tot 26 maart 1918 aan de firma Böhler-d'Obercassel werkzaam geweest aan het vervoeren van steen, zand en andere grondstoffen, en ben na dit tijdverloop naar Leuven teruggekeerd. Daarvoor heb ik getrokken van 12 tot 14 mark daags.
Ik heb gehandeld uit schrik. Er was spraak dat al de jongelingen gingen opgeëischt worden als civiel arbeider, en daar ik daarvan ten uiterste verschrikt was, heb ik vrijwillig gedurende vier maanden gaan werken, liever als mij door de duitschers te laten uithongeren of op vreemde bodem te sterven. Immers veel mijner kennissen waren reeds in Duitschland of Frankrijk ten gevolge van honger of mishandelingen bezweken.
Dit is alles wat ik tot mijne verdediging in te brengen heb."


Bron: S.A.A. - P.V.'s 1921
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Opgeëiste of vrijwillige arbeider?

Berichtdoor Alostum » 16 Feb 2022, 21:06

Bombeeck Leopold, geboren te Aalst op 01/02/1891, fabriekswerker, zoon van Gustavus, verklaarde in een P.V. op 09/03/1922 over zijn werkzaamheden voor de Duitsers:

"Ik beken in januari 1918 met de duitsche overheid te Aalst een vrijwillig werkkontrakt van 4 maanden geteekend te hebben. Daardoor verbond ik mij om gedurende al dien tijd te gaan werken in de fabriek van kunstmatige zijde te Oberbruck in Duitschland. Ik was er werkzaam in de sulfurage aan een dagloon van 7 marken, waarvan ik moest mijn onderhoud betalen. Ik was gehuwd en vader van drie kleine kinderen en het was om mij en mijn gezin van den hongerdood te redden dat ik voor den vijand heb gewerkt. Ook was het werk dat ik deed geheel onschuldig en in niets deed ik eenig nadeel aan mijne landgenooten."

Bron. S.A.A. - P.V.'s 1922
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Opgeëiste of vrijwillige arbeider?

Berichtdoor Alostum » 17 Feb 2022, 12:39

Backaert Clementia, geboren te Aalst op 30/12/1899, fabriekswerkster, dochter van Leopoldus, verklaarde in een P.V. op 07/03/1922 over haar werkzaamheden voor de Duitsers:

"Het werkkontrakt dat gij mij komt te toonen is door mij persoonlijk aangegaan en onderteekend. Daardoor verbond ik mij om gedurende vier maanden vrijwillig in Duitschland te gaan werken tegen een dagloon van 3 marken, waarvan wij dagelijks een mark moesten betalen voor kost en slapen. Ik heb er gewerkt te Oberbruck in eene fabriek van kunstmatige zijde en dacht niet alsdat ons zulks niet toegelaten was en in strijd kon zijn met de belangen van mijn land. Het is den honger die mij er toe gedwongen heeft een vrijwillig werkkontrakt aan te gaan met den vijand."

bron: S.A.A. - P.V.'s 1922
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Opgeëiste of vrijwillige arbeider?

Berichtdoor Alostum » 19 Feb 2022, 18:17

Backaert Catharina, (zuster van de vorige) geboren te Aalst op 13/02/1898, fabriekswerkster, dochter van Leopoldus, verklaarde in een P.V. op 07/03/1922 over haar werkzaamheden voor de Duitsers:

"Ik beken in december 1916 eene verbintenis geteekend te hebben waardoor ik mij verplichte om gedurende vier maanden vrijwillig naar Duitschland te gaan werken. Ik heb aldaar gewerkt te Oberbruck tegen een dagloon van 3 marken, waarvan wij dagelijks 1 mark moetsen betalen voor kost en slapen.
Ik werkte in een fabriek van kunstmatige zijde en heb nooit kunnen vermoeden alsdat ik daarmede eenig nadeel zou kunnen berokkenen hebben aan de Belgen.
Het is den honger die mij genoodzaakt heeft vrijwillig voor de Duitschers te gaan werken.
Dit is alles wat ik tot mijne verdediging in te brengen heb."


Bron: S.A.A. -P.V.'s 1922
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Eerste Wereldoorlog”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

Advertentie