Bauwens Frans Xaveer - opgeëiste of toch niet?

Moderators: Alostum, janlouies, david

Alostum
Site Admin

Bauwens Frans Xaveer - opgeëiste of toch niet?

Berichtdoor Alostum » 06 Okt 2019, 14:28

Bauwens Frans Xaveer, ° Aalst 23/09/1880, zoon van Livinus en Sidonia Walgraef, ontving op 20/04/1920 als opgeëiste bij vonnis van 23/09/1920 een voorschot van 150 fr.

Maar op 18/12/1920 legde hij in een P.V. volgende verklaring af:

"Ik beken, den 6 november 1916, voor de Duitsche Krijgsoverheid der Kommandantuur Aalst een werkkontrakt te hebben geteekend. Het kontrakt verbond mij om voor de Duitschers gedurende vier maanden te werken. Ik heb dus gedurende het tijdperk van vier maanden voor de firma Krieger in Dusseldorf werkzaam geweest aan het afladen van kolen, en ben na dit tijdverloop naar Aalst teruggekeerd. Daarvoor heb ik getrokken van 15 tot 18 mark daags, daar ik in "entreprise" werkte.
Ik heb gehandeld uit schrik. In 1915 was er spraak om al de jongelingen behoorende tot de klas van 1881 op te eischen als civil-arbeiders en daar ik daarvan ten uiterste verschrikt was heb ik vrijwillig gedurende vier maanden gaan werken, liever als mij door de Duitschers te laten uithongeren of op vreemden bodem te sterven. Immers, veel mijner kenissen waren reeds in Duitschland of Frankrijk, tengevolge van honger of mishandelingen bezweken.
Dit is alles wat ik tot mijne verdediging in te brengen heb."

Dit P.V. werd op vraag van de Procureur des Konings te Dendermonde en als gevolg aan het P.V. n°1155 van 4 december 1920 van de Openbare Veiligheid 8 D.I. 'Poste van Oberkassel" opgemaakt.

Bronnen:
- MEERT, DIRK - Aalst 1914-1918. Aalstenaars als slaven weggevoerd, 2013
- S.A.A. - P.V.'s 1920
De nieuwe tijd wordt anti-sociaal en voert naar den afgrond (Petrus Van Nuffel - 1929)

willykiekens

Re: Bauwens Frans Xaveer - opgeëiste of toch niet?

Berichtdoor willykiekens » 12 Okt 2019, 19:09

waarom is er steeds sprake van opgeeisten van WO I en nooit over die van WO II; ik was in 1943 1 week oud toen men vader, die werk had in Aalst, opgepakt werd en hij is pas terug gekeerd in augustus 1945. Hij heeft de bombardementen ( met brandbommen), op Hamburg overleefd en moest na de bevrijding Bergen Belzen , helpen ontruimen samen met gevangen genomen duitse soldaten, want de Vlamingen in Duitsland werden door de geallieerden allen, zonder onderscheid, aanzien als collaborateurs , terwijl mijn vader juist door zo een Aalsterse collaborateur naar Duitsland gestoken werd.

Terug naar “Eerste Wereldoorlog”