Strafbataljon Sedan

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Strafbataljon Sedan

Berichtdoor Alostum » 28 Jun 2019, 17:13

P.V. van 30/03/1920:

Aan den Heer Edm. Geerickx, Onderzoekrechter te Dendermonde

Onderhoor van De Bruyn Adolf en Renneboog Camiel.

30ste Maart 1920, om 7 uur 's avonds.
Wij Van Nuffel Petrus Jozef, Adj. Politiecommissaris handelende in uitvoering van bijgaande bevelschrift N° 87 C.R. in dato van 29 Maart jl.ons gezonden door den Heer Edm. Geerinckx, Onderzoekrechter te Dendermonde, hebben vóór ons doen verschrijnen:
De Bruyn Adolf, geboren te Aalst, den 16 October 1879, brouwerij-bestuurder, woonende ter stede, Molenstraat, die ons verklaart:
"Ik herinner mij, met Van der Maelen Kamiel gevangen gezeten te hebben in Sedan. Deze persoon heeft niet vrijwillig voor de Duitschers gewerkt, want hij zat met ons in een strafbataljon, dus, daar toe veroordeeld, en, evenals wij, gedwongen. Ik heb gezien, dat Van der Maelen daar kleederen gekregen heeft; hoeveel of welke kleedingstukken, zou ik niet kunnen zeggen; maar elk kreeg wat hij te kort had; alles was russisch goed; 't welk de Duitschers in magazijn hadden. En ik geloof niet, dat de gemeente Oultre daar iets moeten van betalen heeft."

Renneboog Kamiel, handelaar, geboren te Haaltert, den 6 November 1878, woonende in onze stad, Keizerlijke Plaats 62, verklaart:
"Ik heb, in den loop van 1917, in de gendarmerie van Aalst, met Van der Maelen Kamiel, gedurende eene maand gevangen gezeten, op dezelfde kamer. Aldaar heb ik persoonlijk gehoord, dat de Duitschers Van der Maelen verscheidene keeren gepraamd hebben om voor hun vrijwillig te erken. Altijd heeft hij krachtdadig geweigerd. Had hij toegestemd, Van der Maelen zou niet gestrafd geweest zijn. Hij werd dan gedwongen en veroordeeld om, gedurende zes maanden in een strafbataljon van Sedan te gaan arbeiden. Ik heb hem zien vertrekken. Hij heeft te Aalst geen kleederen gehad, en hij is hier weggevoerd zonder schoenen of kloefen aan de voeten. In Sedan ben ik met Van der Maelen in geen betrekkingen meer geweest."

Saey Margaertha hebben wij niet kunnen onderhooren om reden dat zij te Ninove woont.

Van dit alleshebben wij het tegenwoordige opgesteld en gezonden aan den heer Edmond Geerinckx, Onderzoekrechter te Dendermonde.

Acte te Aalst, dato als ten hoofde
De Adjunct-Politiecommissaris
(get.) P. Van Nuffel


Bron: S.A.A. Politie P.V.'s 1920
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Terug naar “Eerste Wereldoorlog”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Advertentie