Getuigenis over 26-27 sept. 1914 door dr. De Veylder

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Getuigenis over 26-27 sept. 1914 door dr. De Veylder

Berichtdoor Alostum » 22 Mar 2016, 14:37

Dr. De Veylder (waar me voor het moment meer gegevens van ontbreken) schreef op 22 februari 1915 het volgende relaas neer over de gebeurtenissen van 26 september 1914

De zaterdag 26e september toen de Belgen de duitschers versloegen tot over den dender, was ik met de E.E.H.H. onderpastoors De Mets en Vercauteren aan de kerk van O.L.V. van Mijlbeke, wij gingen zien, de onderpastoors en ik, of wij geen soldaten zagen achter de kerk of in de richting van den Brusselschen steenweg. Dit was zoo rond 4 uren. Opeens regende het kogels rond ons ooren, gelukkiglijk was niemand van ons gekwetst. Wij hadden alle drie een “Agnus Dei” op zak. Eenige oogenblikken later zagen wij eene draagberrie afkomen met een gekwetste. Terstond, noch op duitsche noch op kogels denkende snelden wij er naartoe en deden terstond de gekwetste naar de kliniek dragen waar ik dit slachtoffer verzorgde. Het was eenen kleinen jongen van ongeveer 10 jaar, hij woonde in de “biekendreef”, en was een lid uit een familie waar er wel een tiental kinderen waren. De kleine had een kogel in de linker pols (dwars door), een tweede kogel had de rechter knie geheel open gelegd, en een derde had twee gaten gemaakt op de borst. Nadat ik ’t slachtoffer had verzorgd evenals een andere persoon met een schouder uit ’t not geholpen door Dr. Heffelinckx, trok ik huiswaarts. Onderweg bespeurde ik niets bijzonders, alles was rustig. Doch ik zal er bij voegen dat het goed donker was. Des nachts bemerkten wij niets bijzonders.
Rond 6 uur ’s zondaags morgens ging mijn oom naar de kerk van O.L.V. van Mijlbeke. De knecht van Modeste Cercelet zegde hem dan dat al de bruggen over den dender waren gedraaid zoodat er geen middel was om in de stad te geraken. Er waren geene missen meer, het was onmogelijk geworden, rond den boulevard lag het vol duitschers in loopgrachten. De duitschers waren in groot getal van Assche gekomen. Wij trokken de kelderkeuken in, zoodra mijn oom aan mijn zuster en mij dit nieuws bracht dat wij gevangen zaten en in de stad niet konden.
Onze kelders, kelderkeuken en veranda gelijkvloers zijn met den hof en dat de duitschers zoo recht in de kelders konden schieten. En inderdaad het gebeurde zoo. De kogels kletterden in de veranda. We moesten een andere schuilplaats zoeken. Dan plaatste ik mijn oom achter den keldertrap, achter een stuk muur van 30 tot 40 cm breedte, daarnevens mijn zuster en dan mijzelf. Wij hielden bezemstelen in de hand waarop ik eene wolle sargie had gehangen om zoo door die loshangende sargie de kogels in hunne vlucht te breken. Wij zaten daar zoo tot rond 2 uren ½ in den achternoen, elken second onze dood afwachtende. Wij hoorden de kommandementen der duitschers, voor ons deur op den boulevard. Ze zaten voor ons huis, achter ons huis, altijd schietende.
U die uren beschrijven is onmogelijk. Rond 2u ½ verminderde ’t gebulder van ’t kanon daar juist rond ons ooren. Ik waagde mij in den proviesenkelder, daarna op straat. De duitschers waren daar verslagen. Terstond wierd ik bij Maurice De Wolf geroepen om den knecht te gaan verzorgen. Hélaas ik kon enkel de dood van den knecht bestatigen. Het was Emmanuel Van Nuffel. Hij was op den zolder doodgeschoten van door ’t venster.
Daarna namen wij de vlucht naar de stad, en wij hadden om zoo te zeggen niets bij ons. Want wat ge in zulke droevige oogenblikken mede neemt is voorzeker geen erg. Wij lieten het bijzonderste liggen, en nu is alles verbrandt. ’t Is droef. Zekerlijk.


Weet iemand meer over deze dr. De Veylder ? volgens wat ik uit zijn relaas opmaak zou hij ergens langs de Brusselesesteenweg of Albrechtlaan gewoond hebben.
Hij zou later naar Engeland gevlucht zijn.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

walter
Berichten: 126
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 11:55

Re: Getuigenis over 26-27 sept. 1914 door dr. De Veylder

Berichtdoor walter » 15 Apr 2016, 20:58

Dr. De Veylder woonde op de Albrechtlaan, toen ook "de boulevard" geheten.
Hij ontvluchtte Aalst op zondag 27 september 1914 en verblijft reeds op 1 oktober in Nottingham / Engeland.
Op 6 februari 1915 schrijft hij een eerste brief naar advokaat Jozef De Vis. Die verblijft op dat moment met o.a. zijn vader notaris Charles De Vis in Aardenburg. Ook in die eerste brief vermeldt hij reeds wat hem op 26 en 27 september overkomt in Aalst.
Op vraag van Jozef De Vis schrijft hij in een tweede brief van 22 februari het bovenstaand relaas.
Het is een mooie aanvulling bij wat recent beschreven is in het boek van Walter De Swaef en Peter D'haeseleer: "Duitse oorlogsgruwel in Aalst 26/28 september 1914".
Deze brieven maken deel uit van een pakket brieven en briefomslagen, meer dan 1200 stuks, allemaal geschreven aan notaris Charles De Vis en zijn familie tijdens WOI. Deze brieven zijn pas recent opgedoken in privébezit en worden momenteel geïnventariseerd.

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Getuigenis over 26-27 sept. 1914 door dr. De Veylder

Berichtdoor Alostum » 17 Apr 2016, 12:46

Het gaat over Hector De Veylder, blijkbaar was hij dokter, maar meer gegevens heb ik nog niet gevonden.

In 1909 woonden op de Albrechtlaan:

nr.1 - Abbeloos Adolf, treinwachter
nr.3 - Arys Albert, hoofdtreinwachter
nr.5 - Devroey Jan, handelsreiziger
nr.7 - wed. Meert Emiel
nr.9 - De Wolf Maurits, koopman in hop

maar geen spoor van De Veylder ... wie kan helpen ?
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

tandwiel
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 Jun 2014, 19:03

Re: Getuigenis over 26-27 sept. 1914 door dr. De Veylder

Berichtdoor tandwiel » 18 Apr 2016, 00:49

Alostum schreef:Dr. De Veylder (waar me voor het moment meer gegevens van ontbreken) schreef op 22 februari 1915 het volgende relaas neer over de gebeurtenissen van 26 september 1914

Onze kelders, kelderkeuken en veranda gelijkvloers zijn met den hof en dat de duitschers zoo recht in de kelders konden schieten. .


Als de Duitsers van Brussel kwamen en rechtstreeks in de kelderkeuken konden schieten, moet hij langs de kant van La Tourbière gewoond hebben, ttz de oostzijde van de Aelbrechtlaan.
Daar is er ook een niveauverschil met de straatkant, wat hogervernoemde verklaart.

tandwiel
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 Jun 2014, 19:03

Re: Getuigenis over 26-27 sept. 1914 door dr. De Veylder

Berichtdoor tandwiel » 18 Apr 2016, 11:19

tandwiel schreef:
Alostum schreef:Dr. De Veylder (waar me voor het moment meer gegevens van ontbreken) schreef op 22 februari 1915 het volgende relaas neer over de gebeurtenissen van 26 september 1914

Onze kelders, kelderkeuken en veranda gelijkvloers zijn met den hof en dat de duitschers zoo recht in de kelders konden schieten. .


Als de Duitsers van Brussel kwamen en rechtstreeks in de kelderkeuken konden schieten, moet hij langs de kant van La Tourbière gewoond hebben, ttz de oostzijde van de Aelbrechtlaan.
Daar is er ook een niveauverschil met de straatkant, wat hogervernoemde verklaart.


Wschl zal hij gewoond hebben, waar nu de Chinese resto is, of het huis ernaast, waar wapenhandel Philips was op het OLVrouw plein. De huisnummers aldaar zijn nu pare nummers..

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: Getuigenis over 26-27 sept. 1914 door dr. De Veylder

Berichtdoor willykiekens » 18 Apr 2016, 12:07

dan zal het heel waarschijnlijk het kasteeltje van Van Innis moeten zijn; ik weet geen ander huis met kelderkeuken aan die zijde.

stephane
Berichten: 1693
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:32

Re: Getuigenis over 26-27 sept. 1914 door dr. De Veylder

Berichtdoor stephane » 18 Apr 2016, 12:12

Aan centrumzijde hebben de meeste woningen, vertrekkend vanaf de lichten (Colruyt) allen een kelderkeuken, een 1/2 raam aan de straatkant en een verdiep lager gelijk met de tuin, de tuin is hier een 3tal meter lager dan de straatzijde.

stephane
Stephane - stephanedp@hotmail.com - Aalst

tandwiel
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 Jun 2014, 19:03

Re: Getuigenis over 26-27 sept. 1914 door dr. De Veylder

Berichtdoor tandwiel » 18 Apr 2016, 17:00

Daar de Duitsers uit het Oosten kwamen, dienden ze eerst de huizen richting Moorsel te bereiken. Ook deze huizen hebben een kelderveranda. De parking van het Apostelken bv. ligt op -1 en de taverne op het gelijkvloers. Ze gingen kijken aan de achterkant van de kerk tot plots de kogels om hun oren floten,wat wil zeggen dat ze niet ver van de onderpastoorswoningen waren, dus bijna rechtover het Apolstelken.
Dus mi. dient het huis van Dr De Veylder aan de oostzijde van de boulevard gesitueerd. Het kwik - quick- zoals de gronden daar genoemd worden, liggen allemaal een verdieping lager dan het straatniveau, evenals de losweg tussen de Apostelstraat en de Schendelbeekhofstraat.

walter
Berichten: 126
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 11:55

Re: Getuigenis over 26-27 sept. 1914 door dr. De Veylder

Berichtdoor walter » 17 Mar 2021, 15:09

Enkele vaststellingen:

- Behalve de brief van 22.02.1915 was er op 6.02.1915 al een eerste brief. Op de omslag staat zijn naam volledig nl.dr. med. Hubert De Veylder. Heeft ondertussen iemand iets meer gevonden over die man ?

- Vermits de Duitse troepen die 26e september 1914 via de Brusselsesteeweg uit Asse kwamen, kan zijn huis alleen maar die kant van de Albrechtlaan staan. Ik vermoed ongeveer waar tot voor kort restaurant "La Tourbière was.
Er is veel kans dat het een van de verwoeste huizen is die op een bekende postkaart staan (zie bovenvermeld boek p.110)



Terug naar “Eerste Wereldoorlog”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

Advertentie