1923 diefstal in een door de oorlog vernielde woning

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

1923 diefstal in een door de oorlog vernielde woning

Berichtdoor Alostum » 02 Jun 2022, 21:09

P.V. van 04/01/1923 over diefstal in een door de oorlog vernielde woning.

Borms Jozef, politieagent, verklaarde:
"In 1914 en bij 't beging van den oorlog, heeft de Genie de brug van den ijzerenweg, aan den overgang der vaart in de lucht doen springen. Ten gevolge van die vernieling waren al de naast gelegen woningen erg beschadigd geweest, zelfs waren er huizen die onbruikbaar geworden waren. Het huis vaart n° 1 en die om zoo te zeggen aan de brug paalde, was het ergst beschadigd en het schijnt dat die woning den eigendom geworden is der domeinen.
Ongeveer een halve uur geleden bevond ik mij van dienst aan de St.Annabrug, wanneer ik op dit oogenblik het bezoek kreeg van zekeren De Grauw Cornelius, werkman aan spoorweg, wonende in onze stad, Moutstraat, en deze persoon maakte mij kenbaar dat er iets onregelmatig gebeurde in het huis waarvan ik hoger kom te spreken, want dat hij reeds meermaals hooren breken en kloppen had en dat men nu wederom aan de gang was. Op een heimelijke wijze begaf ik mij naar dit huis toe en bij mijn intrede vond ik er eene jongeling, die op het gelijkvloers bezig was met de vloer op te breken, ten einde n'en looden darm loopende naar de put van het drinkwater te kunnen bemachtigen. Op mijne vraag wie hem die toelating gegeven had, kon die jongeling mij alleenlijk een ontkennend antwoord verleenen. na de bestatiging heb ik n'en oogslag geworpen op de benedenplaatsen en heb vast gesteld dat er uit de keukenplaats eene koperen kraan; de looden darm van de regenput, alsmede eene marmeren schouw der eetplaats, reeds verdwenen waren. Wie zich daaraan plichtig gemaakt heeft, kan ik met zekerheid niet zeggen. Zonder beklimming te plegen kan men in het vermelde huis dringen".

De jongeling, Hensmans Alfons, ° Ramsdonk 25/03/1903, smid, wonende te Willebroek, verklaarde:
"Hetgene de politieagent die mij hier heen brengt komt te vertellen is de zuivere waarheid. Ik was dit ledig staande huis binnen gedrongen, om n'en looden darm te stelen en dit voorwerp mede naar Willebroek te dragen, om het aldaar te verkoopen. Het is de eerste maal dat ik mij aan zulke feiten plichtig maak en dat ik in het vermelde huis gegaan ben. Eenige dagen geleden, tijdens ik mij aan 't werk bevond (ik ben werkzaam aan het leggen der nieuwe brug over den Dender) heb ik gezien, dat drie (3) mij onbekende manskerels, volgens aan hunne spraak te hooren ze van Aalst waren, n'en looden darm uit de grond gehaald hebben en na deze in n'en zak gestoken te hebben er mede vertrokken zijn. Moest ik bijvoorbeeld in hunne tegenwoordigheid gesteld worden ik zoude ze niet herkennen, allen waren drager van een paar kloefen en afhangende muts".

Agent Borms verklaarde verder:
"Alle gedane opzoekingen bij al de voddenkoopmans verblijvende in onze stad, om de voorwerpen waarvan spraak is in de verklaring gedaan door de verslaggever te kunnen ontdekken zijn vruchteloos gebleven. Onze opzoekingen zullen ieverig voortgezet worden en in geval van ontdekking of nader bijzonderheden zal er onmiddellijk met een volgend proces verbaal kennis van gegeven worden".

Bron: S.A.A. P.V.'s 1923
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Terug naar “Eerste Wereldoorlog”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Advertentie