
bewerkte foto, geconverteerd naar grijswaarden
Bron: Delcampe (ging er van de hand voor 641 euro !)
Moderators: Alostum, david, janlouies
Op 12 september rond 15 uur liet de stationschef van Aalst, Van Hauwe, het hoofdkwartier van generaal Clooten weten, dat de Belgische genie de spoorwegbrug over de Dender had doen springen, maar drie dynamietladingen waren niet ontploft en daardoor kon men het spoor richting Gent-Aalst-Opwijk nog gebruiken. Bijna alle woningen in de omtrek werden hierdoor zwaar beschadigd.
Burgemeester Gheeraerdts had gans de zondag 13 september doorgebracht op het stadhuis voor het uitreiken van “paspoorten”. ’s Avonds vernam hij dat de spoorwegbrug voor een tweede maal zou gedynamiteerd worden, de vorige poging was mislukt.
Maandag 14 september vloog de spoorwegbrug met een geweldige knal de lucht in, tot op de Grote Markt sneuvelden er ruiten, maar langs de Vaart, St. Annastraat, Molendries, Varkensmarkt, Moutstraat, Houtkaai en Borluutstraat hadden de huizen het meest geleden.
Zo was alle treinverkeer voor de vijand onderbroken, het spoor Aalst-Denderleeuw, Aalst-Antwerpen (Zuid), Dendermonde-Brussel, enz… waren onbruikbaar.
Belgische gepantserde treinen
Het rollende materiaal van een gepantserde trein bestond uit:
• op kop een 18 m lange platte wagon, voorzien van bepantsering met een 57 mm kanon op een affuit en langs beide kanten een mitrailleur. De wagon vervoerde onder andere 6 rails van 6 m lang, 10 paar koppelstukken en nog allerhande materiaal om de sporen te herstellen;
• in het midden, een gepantserde locomotief met tender type 15 Etat-Belge, deze locomotief werd later vervangen door het type 32 Etat-Belge;
• aan de staart, een platte 2-assige wagon van 6 m lang, eveneens bepantserd met achteraan een mitrailleur. De pantserplaten waren links en rechts voorzien van schietgaten voor de infanteristen aan boord.
De bemanning bestond uit:
• een officier;
• een onderofficier en 3 bedieners van het 57 mm kanon;
• 2 korporaals en 6 soldaten voor de mitrailleurs;
• 2 onderofficieren en 40 soldaten;
• 2 mecaniciens en een machinist.
Met uitzondering van de onderofficier en de bedieners van het kanon, behoorden ze allemaal tot de Compagnie de Chemin de Fer du Génie (C.F.G.)
De munitie omvatte 6.000 mitrailleurkogels, 12.000 geweerkogels, 240 boîtes à balles, 120 obussen, 25 kilo explosieven.
De gepantserde trein nr. 1, onder het commando van luitenant Michel, nam deel aan de volgende operaties:
• op 05/09/1914, actief in de regio Boom en Tisselt;
• op 07/09/1914, actief in de regio Puurs;
• op 08/09/1914, actief in Beveren-Waas en Lokeren;
• op 09/09/1914: actief in Zele en Dendermonde;
• van 11 tot 14/09/1914, samen met de gepantserde trein nr. 2, vernietigen van de Denderbruggen in Denderleeuw en Aalst;
• van 25 tot 26/09/1914, actief in de regio Gent, Geraardsbergen, Lessines, deelname aan de obstructie van de spoorlijn Brussel-Doornik door het gebruik van Spooktreinen op het spoor richting Enghien en Halle;
• op 27/09/1914, sturen van Spooktreinen vanuit Muizen richting Leuven;
• op 02 en 03/10/1914, beschermen van de Genie bij het vernietigen van de spoorwegbrug in Duffel;
op 05/10/1914, voorval beschreven door de korps-chef van Petrus Spaens
• op 07 en 08/10/1914, sturen van Spooktreinen vanuit Oude-God richting Duffel.
Terug naar “Eerste Wereldoorlog”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast