steenbakkerijen

Moderators: Alostum, david, janlouies

cepalosta
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 Dec 2015, 09:44

steenbakkerijen

Berichtdoor cepalosta » 14 Mar 2016, 10:40

ivm met schrijven van ovam en de stad aalst , zouden er zich hier aan de st annalaan/ spaarzaamheidstraat en aan de boudewijnlaan ter hoogte van
school HRITO / lindestraat steenbakkerijen hebben bevonden

weet iemand hier iets meer van , zo ja welke periode

mij is dit totaal onbekend


dany

esja
Berichten: 263
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 11:51

Re: steenbakkerijen

Berichtdoor esja » 14 Mar 2016, 16:41

Tot WO iI was het een normaal gebruik dat men met de grond die men voor de funderingen/kelder uitgroef ter plaatse een steenbakkerij oprichtte. Het gebruik is makkelijk na te gaan, in het SAA worden alle aanvragen van commodo/incommodo bewaard. Een steenbakkerij was een hinderlijke inrichting en moest aangevraagd worden. Ik heb zelfs steenbakkerijen in de Hoogstraat (ingang ....) aangetroffen, in de vakschoolstraat, aan klein parksken (ingang ....)
St Annalaan heb ik niet aangetroffen en lijkt me onwaarschijnlijk daar de gebruikte baksteen Boomse steen is.

esja
Berichten: 263
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 11:51

Re: steenbakkerijen

Berichtdoor esja » 14 Mar 2016, 16:46

Waar er meerdere jaren een steenbakkerij geweest is, is de hoek Welvaartstraat-Asserendries. De steen is onder andere gebruikt om de twee eerste huizen in de welvaartstraat (wanneer men aan de hoek begint te tellen) te zetten. Dit weet zeker want het was mijn grootvader die daar steenbakkerij had


Terug naar “Andere”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Advertentie