aalsterse radiodistributie

Moderators: Alostum, david, janlouies

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

aalsterse radiodistributie

Berichtdoor willykiekens » 23 Feb 2015, 10:59

In de jaren '50 had men praktisch in alle arbeiderswoningen radiodistributie; het verdeelcentrum was op de Keizerlijke Plaats, maar ik weet niet meer waar, het was wel op de pare huisnummerkant.

stephane
Berichten: 1693
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:32

Re: aalsterse radiodistributie

Berichtdoor stephane » 23 Feb 2015, 11:10

Dit was gevestigd op het huisnummer 34 van het Keizersplein.

stephane
Stephane - stephanedp@hotmail.com - Aalst

janlouies
Berichten: 963
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 17:18

Re: aalsterse radiodistributie

Berichtdoor janlouies » 23 Feb 2015, 17:14

Deze kabelradio bestond uit een zwart bakelieten doosje met twee knoppen: onderaan de volumeknop en bovenaan de 4 posten. Nr. 1: Brussel Vlaams, Nr. 2: Radio Oost-Vlaanderen, nr. 3: eigen plaatjes en nr. 4: ofwel Hilversum ofwel Brussel Frans (men kon zelf niet kiezen).
De radiomaker op nr. 3 mocht vanuit de 'studio' op het Keizersplein, enkel de titels van de nummers en de namen der makers en uitvoerders vermelden, maar soms gaf hij er ook een zinnetje droge commentaar bij.
Van het doosje aan de muur liep een kabel naar de luidspreker, die in een spaanderplaat van zowat 60 cm bij 120 cm in een hoek van de kamer aangebracht werd, om als klankkast te dienen.
Een personeelslid kwam maandelijks de bijdrage ophalen, je kreeg een klein groen bonnetje in de plaats.

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: aalsterse radiodistributie

Berichtdoor willykiekens » 23 Feb 2015, 18:58

Dat waren inderdaad de hoekmodellen die vooral in cafés opgehangen werden; voor de particulieren was het een vierkant bakje van ongeveer 30 op 30 en een diepte van ongeveer 15cm, dit werd gewoon aan de muur opgehangen.

janlouies
Berichten: 963
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 17:18

N.V. Radio-distributie Aalst en Omgeving

Berichtdoor janlouies » 23 Feb 2015, 21:18

De N.V. werd opgericht in 1933, mijn grootvader Valery Louies was een der vennoten. De toelating wordt eerst in de gemeenteraad (1935) verworpen, maar een paar maanden later goedgekeurd. Vooral de elektriciens zijn tegen: hadden ze schrik geen radiotoestellen meer te zullen verkopen? Ze roepen de bevolking op geen toelating te geven om kabels op hun gevels toe te laten.
Eerste (proef)uitzending: 8 maart 1936. In 1947 kondigen ze al de (mogelijke) kabeltelevisie aan. Ook in 1971 wordt aan tv-distributie gedacht. In 1966 waren er 660 abonnees aangesloten. Het succes van 'Oilsjteneers zemmen' is mede te danken aan de radiodistributie, die het plaatje bij het uitkomen grijs draaide.
Op 't laatst had mijn vader de aandelen van grootvader geërfd, maar er was iets louche met de zaak en hij is er tijdig uitgetreden. Leidende figuur was toen een 'meneer Muhler', een rijzige, kloek gebouwde Nederlander.

La Fontaine
Berichten: 67
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 20:27

Re: aalsterse radiodistributie

Berichtdoor La Fontaine » 24 Feb 2015, 00:33

Wij hadden de distributie eveneens thuis en die speelde in de strijkerij van de Wasserij De Zwaan (arbeidsvitamienen?).
Ik herinner mij ook nog dat in het midden van de jaren zestig een jeugdvriend een oplossing had gevonden om uit de tijdelijk geplaatste luidsprekers voor de braderie van de Hovenierstraat de muziek van de radiodistributie te laten schallen. Een klein draadje uit het bakelieten kastje naar een versterker en de luidsprekers volstond. Maar het heeft niet lang geduurd: dezelfde dag nog stond er nog iemand van de distributie. Op één of andere manier waren ze er achter gekomen dat er iets niet pluis was en ’t was rap gedaan met de leuke muziek op straat.


Terug naar “Andere”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

Advertentie