Zelfwasserij De Zwaan

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Zelfwasserij De Zwaan

Berichtdoor Alostum » 16 Jun 2014, 07:57

Geplaatst: 13 Nov 2012 04:32 pm
La Fontaine schreef:Ik neem aan dat een ouderlijk huis en de indrukken die het maakt op een kind bij de meesten onder ons samen vast gebeiteld zitten in allerlei kleine hoekjes van het bewust- en onderbewustzijn. Dat territorium is het eerste universum dat je beleeft en waarvan je de grenzen gaat aftasten. In de luxe termen van vandaag waren mijn ouders in die tijd eerder klein behuisd: vooraan een winkel, de 2 vitrines gescheiden door een doorgang naar de wasserij, waar ‘s avonds een bestelwagen en een “triporteur” of bakfiets werden gestald. Erachter bevond zich op het gelijkvloers de slaapkamer van mijn grootvader en een toilet, gevolgd door een eetplaats met een lange tafel, een binnenraam in lood en een luchtkoepel. Er waren middagen dat er daar meer dan tien hongerigen werden gespijsd. Er stonden een aantal zetels waarvan die van grootvader nominatief was, donkerbruine wandkasten, een radiomeubel en een grote zwarte kachel. Links achter was er nog een keukentje dat ook dienst deed als ingang. Op de enige verdieping was er op de overloop een salonhoek voor mijn ouders geïmproviseerd en daarachter bevonden er zich nog 2 slaapkamers, die van mijn ouders (en later zusje Roos) en de mijne.
Dra was ik een gekend gezicht voor de klanten. In die tijd, lang voor de wasmachine een vaste plek in ieders huis had gevonden, kwamen heel wat moeders en grootmoeders hun was in de wasserij verrichten. De naam luidde terecht : “Zelfwasserij De Zwaan”.
Namen herinner ik me in het geheel niet meer, maar sommige reguliere bezoekers waren “specials” in mijn ogen. Zo keek ik als drie-, vierjarige naar wat een jonge vrouw moet zijn geweest, maar voor mij was ze een godin met weelderige blonde lokken en toen ze dan een keer verscheen ging ik me verstoppen of sloeg ik mijn ogen neer bij al dat plotse geluk. Een andere verschijning was dan weer de schrik van mij jeugdig leven. In de grond verdwijnen was mijn diepte wens. Beiden personen waren hoogstwaarschijnlijk niet wat ze toen leken, noch een kopie van de lente van Botticelli, noch een Beëlzebub met vlammende ogen. Maar ze waren er, in die kleine wereld van mij.
Ik werd ouder en mijn wereld groter.
De wasserij bleek een magneet voor een kind als ik, zowel overdag als na de uren of in het weekend. Ze betekende in de eerste plaats water. Tijdens de bedrijvigheid was het er altijd broeierig warm en vochtig met een immer natte vloer. Er bevonden zich kleinere machines van een oudere generatie, met trommels die horizontaal door één as werden aangedreven. Ze waren naast elkaar gemonteerd in aparte compartimentjes, waarin ook telkens een grote stenen waterbak stond; heerlijker dingen voor waterspelletjes met plastieken bootjes en figuurtjes kan een kind zich nauwelijks voorstellen.
Ik bezat ook een grote metalen “decapotable”, een wagen met pedalen, een go-cart met een carrosserie omheen. Die wagen laveerde ik in de wasserij tussen de ovaalvormige aluminium kuipwagens, waarin natte was vervoerd werd. Een ervaring avant-la-lettre met de botsauto’s. Op het moment dat mijn rood vervoermiddel te fel gekrompen leek (was ik zo snel gegroeid?), bleken de kuipwagens ook verrassende speeltuigen: koerswagens, boten, voortgestuwd door “aftrekkers”, terreinafbakeningsvehikels, enfin de sky was de limit.
Eens de wasserij verlaten door arbeiders en klanten, bood ze een gans ander aanblik, droger, stiller. De spellekens die we er dan speelden vergden wat meer creativiteit. Zo bijvoorbeeld verstoppertje met de nichten en kozijns uit de Jan de Windstraat.
’s Nachts was de plek beter te mijden, massa’s kakkerlakken, krakend onder je voetzolen, lekker griezelig…
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Wasserij De Zwaan - een paar foto's

Berichtdoor Alostum » 16 Jun 2014, 07:59

Geplaatst: 14 Nov 2012 06:00 pm
La Fontaine schreef:De Wasserij De Zwaan werd opgericht in 1937 door mijn grootvader Frans De Groote. Op de eerste foto die moet dateren van voor WOI zit hij in het midden met paraplu. Waar die foto genomen is weet ik niet.
De tweede foto toont zijn begrafenisstoet die vanuit de Hovenierstraat vertrekt naar het kerkhof; we schrijven 1958.
De derde foto toont mijn ouders, Rachel de Groote, Albert Vanlierde en een vriendin uit de Vooruitzichtstraat, Alice Beygaert. Achter hen een van de eerste lichte vrachtwagens van de wasserij.

Afbeelding

De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Zelfwasserij De Zwaan

Berichtdoor Alostum » 16 Jun 2014, 08:00

Geplaatst: 15 Nov 2012 06:02 pm
willy kiekens schreef:andere gelijkaardige wasserijen:
-Van Lierde: Wellekensstraat ; later industriële wasserij St.Jozefstraat
-St.Appelonia: Korte Vooruitzichtstraat
-Van Cromphout: Jozef Meganckstraat; lat. indust.wass. Brouwerijstraat
-Blommaert: Drie Sleutelsstraat

Deze wasserijen dateren allen van rond de tweede wereldoorlog en waren gelijk bij Van Lierde aangewezen op stoomkracht; achteraan stond een grote cilindervormige ketel op steenkool en deze zorgde niet alleen voor warm water maar ook voor de aandrijving van de wasmachines via een centrale aandrijfas bovenaan tegen het plafond en vandaar met individuele aandrijfriemen naar de 5 machines, op hun beurt cilindervormig met een lengte van +/- 2 meter die horizontaal rond hun as draaiden. Voorts waren er een drietal zwierders met een diameter van +/- 1,5 die verticaal rond hun as draaiden: aandrijving? Broeierig warme Sunligth of Persil geur in de lucht, veel lawaai en constant water op de vloer. Vooraan in de ingang een grote baskuul om de binnenkomende droge was te wegen , kwestie van de rekening. Roza die hielp de klanten de was insteken enz... constant met rubber laarzen en een rubberen voorschoot en dan een immer zwarte stoker die men best 's avonds bij een laatste machine was stak.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Zelfwasserij De Zwaan

Berichtdoor Alostum » 16 Jun 2014, 08:01

Geplaatst: 15 Nov 2012 09:48 pm
Kozzen66 schreef:Op de Heilig Hartlaan, dicht bij de hoek met de Bredestraat langs de kant van het voetbalveld, bevond zich ook een wasserij. Deze verdween en in de plaats kwam een nieuw gebouw waarin de fotostudio's van DE DECKER (voordien in de Nijverheidsstraat) werden gevestigd. (nieuwe benaming ADS)
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Zelfwasserij De Zwaan

Berichtdoor Alostum » 16 Jun 2014, 08:01

Geplaatst: 16 Nov 2012 06:21 pm
mmarc schreef:Een dergelijke wasserij was er ook in de Kerrebroekstraat, uitgebaat door Bellon (voornaam ontsnapt mij).

Na het sluiten van de wasserij heeft hij nog het Stropken op de Gentsesteenweg in Massemen opengehouden.

mmarc
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

wasserij Kerrebroek

Berichtdoor Alostum » 16 Jun 2014, 08:02

Geplaatst: 16 Nov 2012 07:49 pm
willy kiekens schreef:ze hadden er ook een mooie dochter, haar broer heeft later Stad Geeraardsbergen open gehouden en deelgenomen aan Paris-Dakar
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Zelfwasserij De Zwaan

Berichtdoor Alostum » 16 Jun 2014, 08:02

Geplaatst: 17 Nov 2012 12:10 am
esja schreef:nog een andere wasserij was er op de St. Annalaan, kant arme klaren, volgende blok.
Later garage van "Totj" die van de voorplaats een café maakte waar hij zelf de beste klant was.
Nadien volledig café geworden.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Wasserij De Zwaan - hoe het begon

Berichtdoor Alostum » 16 Jun 2014, 08:05

Geplaatst: 25 Nov 2012 11:47 pm
La Fontaine schreef:Mijn ouders, Albert Vanlierde en Rachel De Groote, woonden in bij Grootvader Petrus Frans De Groote (Soë van Roese Pille), in de Hovenierstraat 29 te Aalst.
Grootvader, “Petje Soë” werd geboren in 1884, als zoon van de mandenmaker Louis. Hij was een loodgieter en in 1905 gehuwd met Maria Coralia Rosalie Beeckman, breidster, die later een winkel van serviezen (“gloaeïwèrk”) zou uitbaten. In hun huwelijksakte stond vermeld dat noch de ouders van de bruid en bruidegom, noch de bruid zelf konden schrijven..
De twee zoons van grootvader, Benoit en Camiel volgden in zijn spoor en werden loodgieter. Zijn dochter, Rachel, mijn moeder en onze latere “Oma van Aalst”, liep school bij de zusterkes in “Sint Gudula” en nadien bij “les Dames de Marie”. De kennis van het Frans werd er bij haar goed in gehamerd. Op de speelplaats Nederlands praten leidde gegarandeerd tot straf (met verklikkingacties incluis).
In 1937 werd de “Zelfwasserij de Zwaan” opgericht door Soë, samen met zijn twee zonen en zijn dochter In 1940, stierf mijn grootmoeder, haar dochter was amper 18. Het bleek voor Oma een trauma, dat ze de rest van haar leven meedroeg.
De oorlog dreef de familie, met de gruwelen van de vorige nog in gedachten, buiten de stad, naar Moorsel, waar ze een tijdelijk onderdak vonden bij Meester François. Nonkel Camiel de jongste zoon, zou hier Elvire Van Der Vorst ontmoeten en zijn echtelijk geluk vinden.
Nonkel Benoit (Benoë), de oudste zoon, vond zijn ware in de persoon van Agnes Veldeman, een statige fiere Madame (een vurige verschijning met karaker, kortom met ballen aan haar lijf). Agnes had Leedse, Brusselse en Everbeekse “roots”. Deze laatste zorgden op hun beurt voor de clash der geliefden, te weten die van mijn ouders. Clash is waarschijnlijk een sterk woord, want beiden waren op dat vlak nogal van het timide soort. Nog tijdens de oorlog kwam vaderlief evenwel reeds per fiets vrijen met moederlief, 25 km enkel aub… in den donkeren, met Gestapo om de hoek. Prestaties om “u” tegen te zeggen.
Ze trouwden in 1945; Vader was “patissier” van beroep en had er een aantal jaren in Brussel (bij de voorname bakkersfamilie “Vanderhoeven”) opzitten. Toch besloot hij om de stap te zetten naar de wasserij en er als arbeider/zelfstandige aan de slag te gaan. Liefde Is ?...

Afbeelding

De stichter Frans De Groote in het midden met paraplu en snor op een onbekende plek rond WOI.

Afbeelding

Zijn begrafenisstoet in 1958 vertrekt uit de Hovenierstraat

Afbeelding

een van de eerste lichte vrachtwagens van de zaak, met op de voorgrond als model mijn ouders Rachel De Groote, mijn vader Albert Vanlierde en een vriendin, Alice Beygaert
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Zelfwasserij De Zwaan

Berichtdoor Alostum » 16 Jun 2014, 08:08

Geplaatst: 01 Nov 2013 01:49 pm
La Fontaine schreef:De Hovenierstraat in 1956
Van rechts naar links
Het huis Van Mol, kruidenierszaak
De Wasserij De Zwaan,
Beenhouwerij Van Biesen (Chalen Slap)
Huis De Wael (textiel)
Bazar Maria Dhondt
In de verte en ietwat flou : De Apotheek Van Holsbeek
Afbeelding

De wasserij in 1958
De gevel is “opgeschoond” maar er is nog geen lichtreclame

Afbeelding

Een tijdje later was de reclame er wel

Afbeelding

Afbeelding

Uittreksel personeelsregister gestart 1/1/47 (1)

Afbeelding

Uittreksel personeelsregister gestart 1/1/47 (2)
Afbeelding

De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Zelfwasserij De Zwaan

Berichtdoor Alostum » 16 Jun 2014, 14:06

Geplaatst: 01 Nov 2013 02:20 pm
La Fontaine schreef:Een hoekje van de strijkerij (1959)
Met links De Wael Denise en rugzicht De Groote Benedict (Benoeê)(medeoprichter) en X,X.
Aan dat toestel zou Agnes Veldman, de echtgenote van Benedict, een paar jaar later drie vingers van haar linkerhand verliezen.


Afbeelding

Een groep werkneemsters van de wasserij (1959)
Boven vlnr : De Mesmaker Bertha, De Wael Emilienne (*), Baert Alphonsine, De Wael Denise (*), Veldeman Germaine, X
Midden : X,X
Onder : X, Plas Marie-Louise ?, X
(*) Dit waren twee zussen die na de oorlog een tijd in de Hovenierstraat 33 woonden. Emilienne is in de Wasserij beginnen werken op 20/10/47; Denise op 7/8/50.

Afbeelding

Een beeld uit de wasserij (1959)
Vlnr Veldeman Germaine, Van Renterghem Arthur, De Groote Camiel (medeoprichter)

Afbeelding

De Geyndt Prosper (1959)
Hij werkte als arbeider in de wasserij van 6/3/39 tot 26/8/60. Hij woonde in de A. Goffaertstraat nr 5 te Aalst. Het was een carnavalist tot in de tenen die vele jaren mooi verkleed en gans alleen mee in de stoet opstapte.

Afbeelding

Op het bureel (1959)
De Mesmaker Bertha

Afbeelding

En nog een uitsmijter : een foto van de etalage anno 1956

Afbeelding

De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Andere”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

Advertentie