Het Slachthuis aan de Moorselbaan

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Het Slachthuis aan de Moorselbaan

Berichtdoor Alostum » 15 Jun 2014, 20:45

Geplaatst: 13 Nov 2012 04:27 pm
La Fontaine schreef:Niets heeft zo’n indruk op mij gemaakt in mijn kindertijd als het slachthuis om de hoek op de Moorselbaan. Ik zie ze nog, voor ons huis in de Hovenierstraat met slepende tred naar hun laatste stopplaats gesleurd worden, al die koeien met verdwaasde, ongeruste ogen. Luidruchtige veekooplui in lange grijze stofjassen en hun helpers, gewapend met stokken, vormden het begeleidingscomité . Het gebeurde wel eens, en gelukkig niet vaak, dat ik in gezelschap van een volwassene aan de slachthuispoort passeerde en aldus onvrijwillig getuige werd van het triestige schouwspel op de binnenkoer of in de hallen er recht achter; je kon er immers van op de straat binnen gluren. Ik was aldus een paar keer getuige van hoe een koebeest met één schot naar het hiernamaals afreisde of ik hoorde er de varkens kelen en zag ze schoonbranden met een soort geavanceerde bunsenbrander.
Maar het ergste was de geur, de geur van het bloed. Die laat me nooit meer los. Ik heb er een weerzin aan overgehouden, aan die voor mij donkere wereld van de slachthuizen.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Het Slachthuis aan de Moorselbaan

Berichtdoor Alostum » 15 Jun 2014, 20:46

Geplaatst: 04 Dec 2012 03:10 am
POL schreef:Ook ik ben er als kind talloze keren geconfronteerd met de gruwel van zo'n slachthuis binnen de woonkern, nu zou het ondenkbaar zijn om talloze milieuregels, gezondheidsrisico's, veiligheid e.d. ...Hoewel er hier in bepaalde milieus in mijn directe omgeving nog lustig straffeloos thuis geslacht wordt- ....Maar ik herinner me dat ze daar regelmatig het haar van varkens aan het afbranden waren op de gekasseide binnenkoer met grote -ik denk groen geverfde poorten-
Het gekrijs, geroep en de stank zijn me altijd bijgebleven, waarschijnlijk de ingeprente reden om zo weinig mogelijk (of geen) vlees te eten.... Met dank aan het slachthuis dus!!
Ik herinner me zelfs de uitbraak van een stier! Over horen praten, niet zelf gezien- Waar ze achter gezeten hebben tot aan de boekhandel van Van Nuffel en het beestje daar ter plaatse hebben doodgedaan, het moet rond het jaar 70 geweest zijn.
De kleine kantjes van Aalst mogen ook eens genoemd worden!
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Andere”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Advertentie