Zeepziederij D' Hondt

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Zeepziederij D' Hondt

Berichtdoor Alostum » 15 Jun 2014, 20:28

Geplaatst: 16 Okt 2012 08:37 pm
jan louies schreef:Aan de Gentsestraat was reeds van in 1840 de zeepziederij D'Hondt. Deze fabriek en het herenhuis ervoor werden in 1978 gesloopt voor de verbreding van de steenweg.
Foto's gemaakt door Herman Louies.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Zeepziederij D' Hondt

Berichtdoor Alostum » 15 Jun 2014, 20:29

Geplaatst: 17 Okt 2012 07:29 am
stephane schreef:Zeepzieden in de 19e eeuw
Een zeepzieder is het beroep van iemand die zeep maakt.

Een zeepzieder maakte zeep uit natuurlijke vetten zoals reuzel, boter, levertraan, hennepolie, lijnolie, raapolie of een mengsel van die oliën. Ze hebben gemeen dat ze bestaan uit triglyceriden, esters van vetzuren en glycerine. Zeepzieden als handwerk is een oud proces en komt sinds de 20ste eeuw eigenlijk niet meer voor op commerciële basis, wel als hobby.

Het vet werd eerst op een vuur in een grote koperen ketel gekookt (zieden betekent koken, denk aan: ziedend van woede oftewel koken van woede) met loog, meestal een mengsel van potas en kalkloog. Hierdoor verzeepte het vet. Het mengsel van olie en loog moest geroerd worden tot er een homogene massa ontstond. Deze massa dikte in door afkoeling, in een paar dagen ontstond zo een zachte zeep.

stephane
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

zieden

Berichtdoor Alostum » 15 Jun 2014, 20:29

Geplaatst: 17 Okt 2012 03:33 pm
jan louies schreef:zieden =koken, ook in het Aalsters:
gezoeien hesp, e gezoeien oi, de patatten zoeien, de moeir zoetj.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Zeepziederij D' Hondt

Berichtdoor Alostum » 15 Jun 2014, 20:30

Geplaatst: 17 Okt 2012 04:35 pm
willy kiekens schreef:na een avondje stappen: ik voel mè gezoeien; de witte was afzoeien;
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

in 1978?

Berichtdoor Alostum » 15 Jun 2014, 20:30

Geplaatst: 17 Okt 2012 04:35 pm
stranger schreef:Jan, de sloop van de huizen gebeurde volgens Ghijsens in "GVDStratenVA" in 1976. In het boek staat ook een foto van het café op de hoek Koolstraat-Gentsesteenweg met als onderschrift : " in 1975"
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Zeepziederij D' Hondt

Berichtdoor Alostum » 15 Jun 2014, 20:31

Geplaatst: 17 Okt 2012 07:51 pm
tommeken schreef:wat staat er te gebeuren aan die zeepziederij ? Die ijzeren poorten staan open en collega's van de stad waren daar bezig maar heb ze nog niet om informatie kunnen vragen
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

1976 of 1978?

Berichtdoor Alostum » 15 Jun 2014, 20:31

Geplaatst: 17 Okt 2012 10:12 pm
jan louies schreef:Ik had al een vraagteken bij 1978 gezet wegens die vermelding 1976 van Jos Ghysens (Geschiedenis Straten) op p 141, maar onder de foto op p 140 spreekt hij zelf van 1978. Ik kan me ook moeilijk inbeelden dat mijn vader de verkeerde datum op het envelopje van de negatieven zou hebben gezet.
Ook op p 225 van Ghysens zijn boek (bij Koolstraat) staat een foto (uit 1976) met het café erop.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Zeepziederij D' Hondt

Berichtdoor Alostum » 15 Jun 2014, 20:32

Geplaatst: 18 Okt 2012 10:50 pm
esja schreef:De zeepziederij is omstreeks 1780 opgestart. Ik heb echter nog niet kunnen achterhalen wie ze opgestart heeft. In 1815 is een D'Hondt naar Aalst gekomen (welke?) en heeft de zeepziederij gekocht.
De D'Hondt'en kwamen van Lede, de Keibergstraat. Of dat reeds Lede is laat ik in het midden maar voor wie daar per fiets voorbij komt die moet dit weten, na de beek gaat het stijl bergop en juist daar is rechts een gebetonneerde veldweg, welnu, het tweede boerderijtje na dit wegje is het voorvaderlijk huis van de D'Hondt'en. Er zouden er nog steeds wonen.
De D'Hondt'en hebben de zeepziederij tot 1975 in bedrijf gehouden. Dit is rond de tijd dat de Steenweg verbreed werd en vermoedelijk zijn ze gedeeltelijk onteigend en hebben dan besloten te stoppen.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Zeepziederij D' Hondt

Berichtdoor Alostum » 15 Jun 2014, 20:32

Geplaatst: 18 Okt 2012 10:56 pm
esja schreef:Heb in mijn nota's nog iets gevonden, men maakte er alleen "bruine zeep".
Dit was de eenvoudigste zeepbereiding en was een plantaardige olie (meest lijnolie) die samen met NaCO3 (natriumhydroxide of loog of sodec) aan de kook gebracht werd. Door dit "zieden" kreeg men (bruine)zeep.
Ik herinner mij nog de typische reuk als daarmee geschuurd werd.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Zeepziederij D' Hondt

Berichtdoor Alostum » 15 Jun 2014, 20:35

Geplaatst: 19 Okt 2012 06:06 pm
esja schreef:Wat er met het terrein van de zeepziederij gaat gebeuren?
Geen idee, toen ik deze zomer Jean Baptiste D'Hondt deze vraag stelde was het antwoord: niets, dat men na ons ermee doet wat men wil.
Het was wel opvallend dat reeds enkele weken het onderste paneel van de rechter poorthelft weggeroest was. Ik dacht erover daar eens onderdoor te kruipen om foto's te gaan nemen maar daar ik ook niet meer van de jongste ben was het er nog niet van gekomen.
Nu hangt de linker helft ook los en ik vermoed dat men om ongelukken te voorkomen de losse helft naar beneden gehaald heeft en op het binnenplein gelegd heeft.
De toegang staat open en ik heb ervan geprofiteerd om enkele sfeerbeelden te gaan nemen.
Het moet gezegd worden, het terrein is groot, loopt achter de huizen links ervan door en staat volledig begroeid met grote bomen. Volledig is een groot woord, het voorste deel, waar de zeepziederij stond en de vroegere binnenkoer, groeit vrijwel niets. Ik vermoed dat het perceel zwaar vervuild is.
Op de foto's van Jan is duidelijk een gesloten vierkantbouw te zien. In 1976 zijn de bouw aan de straat en het gebouw links (tegen de apotheek) afgebroken. Het gebouw evenwijdig aan de straat heeft er nog jarenlang gestaan en is 10-15 jaar geleden afgebroken als het te bouwvallig werd. De rechter bouw, die de recentste was is enkel aan de straatzijde ingekort en blijven staan.

enkele sfeerbeelden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

boven ben ik niet geweest, indien er iemand zich niet kan inhouden...
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Andere”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Advertentie