't katsjoeken

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

't katsjoeken

Berichtdoor Alostum » 15 Jun 2014, 20:08

Geplaatst: 19 Jun 2011 04:40 pm
esja schreef:'t katsjoeken, de latere stadswerkhuizen en de huidige carnavalswerkhallen weet iedereen liggen maar verder?
Ik wist er ook niet veel van (nu nog eigenlijk niet) maar vond een paar weken geleden 44 brieven, gericht aan Leo Gheeraerdts, waarbij voornamelijk industrielen uit het Antwerpse, zich inschreven om aandelen te kopen van "La Centrale Africaine", aandelen aan 100 fr het stuk.
Allen gedateerd Mei-Juni 1899.
Leon Gheeraerdts was blijkbaar een Duivel doet al want naast zijn burgemeesterschap had hij de watermolen aan de werf, de bloemmolen aan het Neerhof, de Olieslagerij aan de Vaartstraat, het Hopmagazijn aan het Neerhof, een Guanomagazijn waarvan ik de ligging nog niet weet, een handel in "vremde" bieren als biersteker (adres in de Molenstraat 48), hij was voozitter van het commité tot huldiging van C. Woeste in 1885, bekommerde zich om de katholieke partij en hij liet zich blijkbaar ook in met het oprichten van nieuwe fabrieken.
Nu had ik geen idee wat "La centrale Africaine" kon zijn tot ik dit briefhoofd aantrof op een aanvraag om een stoommachines te plaatsen in de dossiers van Commodo en Incommodo in ons SAA.

Afbeelding

enkele jaren later was blijkbaar of de naam veranderd of de firma overgenomen maar dan vind ik in dezelfde dossiers een aanvraag om de taks op de stoommachine van 71PK te schrappen:

Afbeelding

Dat dit dezelfde firma is blijkt uit het telegrafie adres: CAFRI-ALOST
nu echter heet de firma: Société Anonime pour le Commerce de l' Industrie du Caoutchouc of kortweg SACIC.

Wat daar allemaal geproduceerd werd zou ik graag te weten komen.

Dit was tevens de eerste Rubberfabriek van Aalst, een tweede was op de Asserendries en is een 20-jaar geleden naar Vlekkem verhuisd, de derde was de Gates in Erembodegem.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: 't katsjoeken

Berichtdoor Alostum » 15 Jun 2014, 20:08

Geplaatst: 20 Jun 2011 03:02 pm
Ajoointje schreef:Van de Gates is er helaas in Erembodegem geen sprake meer!!
De eens zo grote firma waar meer dan 300 arbeiders tewerkgesteld waren heeft er zijn activiteiten stopgezet.
Enkel een groot magazijn in het Gentse is het verdeelcentrum van de gekende producten van Gates in Europa.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: 't katsjoeken

Berichtdoor Alostum » 15 Jun 2014, 20:09

Geplaatst: 20 Jun 2011 03:53 pm
Jerommeke schreef:Gusta Coppens was ooit de conciërge van de stadswerkhuizen en oud werkneemster van SACIC.
Volgens haar maakten ze daar:
ballons, fopspenen, condomen, rubberboten, controleballons voor 't leger, speelballen, diabolo's, enz., alle vanalles van katsjoe.

Uitgebreid artikel is te vinden in De Voorpost van 22-10-1976.
https://aalst.courant.nu/issue/DVP/1976 ... =relevance
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: 't katsjoeken

Berichtdoor Alostum » 15 Jun 2014, 20:11

Geplaatst: 20 Jun 2011 08:42 pm
Jerommeke schreef:Gevonden op Made in Aalst.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: 't katsjoeken

Berichtdoor Alostum » 15 Jun 2014, 20:12

Geplaatst: 12 Jul 2011 11:03 pm
Jerommeke schreef:Het enige dat ik kan lezen is INDUSTRIEL.
Hoogstwaarschijnlijk SACIC maar ben toch niet heel zeker.

Afbeelding

De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

La Centrale Africaine in de pers

Berichtdoor Alostum » 15 Jun 2014, 20:17

Geplaatst: 24 Dec 2011 11:36 am
esja schreef:Nog wat gesurfd op made in Aalst :

De Denderbode 05-06-1898:

Afbeelding


In de beschrijving van de expeditie van Albert Boone komen meerdere van deze kleinere stoomboten voor, gebouwd door privé firma’s, zo bestond ook de “L’Anversoise”

De Denderbode 08-10-1898:

Afbeelding


Volgend artikel geeft iets meer info over de stichting van La Centrale Africaine. Blijkbaar was dit de overname van de blekerij “Van Den Bossche en Cie”. Naast de Africaanse producten die verhandeld werden, bleef ook de blekerij bestaan, zij het met een afzonderlijke ingang.
Dit bericht, dat spreekt van een ingang langs de Molendries, laat veronderstellen dat de toenmalige maatschappij niet enkel het terrein van de huidige Carnavalshallen omvatte maar ook minimaal een deel of zelfs volledig de huidige parking.

De Denderbode 22-04-1900:

Afbeelding

De aanvoer van caoutchouc uit Conga was blijkbaar op regelmatige basis:

De Denderbode 24-03-1901:

Afbeelding

De Denderbode 15-09-1901:

Afbeelding


Het opruimen van de Centrale werd een eerste maal op de agenda gezet in 1901, deze actie werd in 1911 definitief.
Is dit dan gevolgd door een overname door SACIC?
De hier reeds gepubliceerde briefhoofden melden echter het bestaan van SACIC in Aalst reeds in 1907 (1905 volgens bovenstaand artikel?) als

Afbeelding

Dev 23-11-1911:

Afbeelding

De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Uncle Goose
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 Dec 2018, 14:49

Re: 't katsjoeken

Berichtdoor Uncle Goose » 20 Dec 2018, 22:30

Misschien al een oud topic maar via het stadsarchief Aalst kwam ik hier terecht. Ik ben zelf uit het Gentse maar ben wel geïnteresseerd in het bedrijf Sacic omdat ik een gasmasker verzamelaar ben. Het bedrijf maakte zeker vanaf 1932 tot juist voor de 2de wereldoorlog gasmaskers, niet alleen voor de bevolking maar het had ook een stevig legercontract waarbij men vooral in de jaren 1932, 1934 en 1937 voor produceerde. Dit moet aardig wat opgeleverd hebben want het ging hier over toch wel substantiële hoeveelheden. Ook de civiele gasmaskers werden in grote aantallen gemaakt.

Sacic zelf is niet begonnen onder die naam (zoals reeds vermeld) maar wanneer de naam veranderde is mij niet duidelijk, zeker voor 1927 want ik heb al briefpapier gezien met de benaming Sacic erop van deze periode. In 1927 was Pirelli ook al verbonden met het bedrijf maar in welke hoedanigheid is mij ook onbekend. Pirelli maakte nog in 1931 gasmaskers voor het Belgische leger die vrijwel identiek zijn als diegene die later door Sacic werden gemaakt De gasmaskers waren vrijwel zeker een Italiaans ontwerp maar ik vermoed dat Pirelli Sacic een licentie heeft verschaft om zo een dichtere connectie te hebben naar het leger toe. Pirelli was immers al gasmaskers aan het maken voor het Belgische leger vanaf de vroege jaren 20 (met model 1924 en model 1929). Verder had Sacic nog 2 andere adressen in het Brusselse maar ik ben niet zeker of het hier gaat om productie faciliteiten dan wel kantoren. Hier moet ik nog onderzoek naar verrichten in het Brusselse archief.

Verder moet Sacic ook een link hebben gehad met een bedrijf dat l'Antigaz noemde, er zijn immers gasmasker onderdelen die gemerkt zijn met zowel Sacic als l'Antigaz maar veel informatie ontbreekt hierover. Wel is het zeker dat l'Antigaz eerder was begonnen met het produceren van civiele gasmaskers dan eender welk ander Belgische gasmasker producent (dit om een bepaalde reden die te diep zou afdwalen van dit topic).

Overigens hadden de Belgische gasmasker producenten redelijk goede contacten met elkaar. De filters voor de gasmaskers van Sacic werden geleverd door een andere fabrikant van gasmaskers namelijk SBA (société Belge des l'Azote) gevestigd in Luik en die ook leverde aan Englebert (het latere Uniroyal, eveneens uit Luik). Verder moet Sacic ook banden gehad hebben met Bergougnan Belge want die maakten zo goed als identieke gasmaskers voor het Belgische leger (in de jaren 1936 en 1938) en dus moet Bergougnan toegang hebben gehad tot de mallen die werden gebruikt voor het maken van de gasmaskers.

Jammer genoeg zijn er veel dingen onduidelijk en onbekend, in het Stadsarchief Aalst heeft men geen weet van enig overgebleven archief van Sacic zelf, mogelijks is dit verdwenen nadat de stad de fabriek overkocht in de jaren 50. Enkel een correspondentie tussen Schotte en Sacic is in het archief beland maar gaat over het plaatsen van rubberen vloermatten in de douches van Schotte. Ik hoop nog meer te weten te komen maar het is niet eenvoudig, zeker niet omdat het bedrijf reeds zolang verdwenen is en er dus waarschijnlijk ook geen levende werknemers meer over zijn.

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: 't katsjoeken

Berichtdoor willykiekens » 21 Dec 2018, 09:06

wij kennen allemaal de genocide in de Congo ten tijde van Leopold II vooral gebeurd in betrekking tot de rubberplantages, één Aalsterse figuur had daar zeker zijn deel in namelijk A. Boone, officier in het belgisch leger in Congo. Die was een zeer nauwe vriend van Othon Gheeraerts beheerder en stichter van het Aalsters rubberfabriek, dus een link is vlug gelegd. Deze Boone is op een bepaald ogenblik als een held in Aalst ontvangen geweest om later, na het bekend raken van de gruwelijkheden in de Congo, in alle stilte uit de belangstelling te verdwijnen. En onze Aalsterse nijveraars aandeelhouders wasten hun handen in onschuld. Een goed jaar geleden kon men op foto's van het interieur van het huis Gheeraerts buiten de brandkasten op alle verdiepen ook het skelet van een nijlpaardkop bewonderen, misschien als herinnering aan de vervlogen gouden tijd.

janlouies
Berichten: 963
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 17:18

Re: 't katsjoeken

Berichtdoor janlouies » 28 Mar 2019, 21:20

Zicht of de katsjoefabriek en café 't Katsjoeken op de Hoge Vesten, vanop de graansilo's De Wolf-Cosyns aan de Fr. De Wolfkaai.
Afbeelding
(Bron: verzameling Marc Van de Meerssche)

tandwiel
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 Jun 2014, 19:03

Re: 't katsjoeken

Berichtdoor tandwiel » 29 Mar 2019, 17:58

Welk gebouw staat er links van de bomenpartij, centraal op de foto?
Dit lijkt me afgebroken om plaats te maken voor de parking annex speelplein achter de Molendries.
Op de foto staan er ook 3 dakgebinten, haaks op de achterkant Hoge Vesten. Een atelier? een fabriek? Iemand enig idee?


Terug naar “Andere”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

Advertentie