opgave 272 ( Stoofstraat )

Elk weekend een nieuwe vraag, wie kent ?

Moderators: Alostum, david, janlouies

stephane

opgave 272 ( Stoofstraat )

Berichtdoor stephane » 14 Dec 2015, 12:43

Afbeelding

stephane
Stephane - stephanedp@hotmail.com - Aalst

Yannicko

Re: opgave 272

Berichtdoor Yannicko » 15 Dec 2015, 16:25

waw, nog verleden week gepasseerd, en aan de gevel gevoeld, denkend van: zo slecht afgewerkt!
Maar waar? pff, zo'n slecht geheugen...

stephane

Berichtdoor stephane » 16 Dec 2015, 10:15

Yannicko schreef:waw, nog verleden week gepasseerd, en aan de gevel gevoeld, denkend van: zo slecht afgewerkt!

Yannicko, deze gevel is niet slecht afgewerkt, maar bezet met een speciale techniek:

Berapen

Een muur bedekken met een laag kalkmortel, een mengsel van kalk en zand, en deze al of niet `onder de rei`, dwz. met de reilat of raapspaan, glad strijken. Voor buitenmuren wordt cement toegevoegd, tegen het inwerken van vocht en om verstening te bevorderen. Dit laatste wordt ook wel vertinnen genoemd.

Er zijn in Aalst nog maar enkele gevels over die bezet zijn met deze techniek een ander voorbeeld is de zijgevel van de Biekorf (Rozemarijnstraat)

stephane

stephane

Berichtdoor stephane » 18 Dec 2015, 10:11

tip: gelegen in een van de oudste straten van Aalst

stephane

david

Berichtdoor david » 19 Dec 2015, 13:01

Het huis is gelegen in de stoofstraat.
Het huisnummer weet ik niet maar via google/stoofstraat Aalst/ afbeeldingen kom je het tegen.
Mvg.David
Als je het verleden niet kent, kun je het heden niet begrijpen en de toekomst niet vormgeven (Helmut Kohl)

Yannicko

Berichtdoor Yannicko » 19 Dec 2015, 20:29

stephane schreef:
Yannicko schreef:waw, nog verleden week gepasseerd, en aan de gevel gevoeld, denkend van: zo slecht afgewerkt!

Yannicko, deze gevel is niet slecht afgewerkt, maar bezet met een speciale techniek:

Berapen

Een muur bedekken met een laag kalkmortel, een mengsel van kalk en zand, en deze al of niet `onder de rei`, dwz. met de reilat of raapspaan, glad strijken. Voor buitenmuren wordt cement toegevoegd, tegen het inwerken van vocht en om verstening te bevorderen. Dit laatste wordt ook wel vertinnen genoemd.

Er zijn in Aalst nog maar enkele gevels over die bezet zijn met deze techniek een ander voorbeeld is de zijgevel van de Biekorf (Rozemarijnstraat)

stephane

Ik woon naast de Biekorf, in't rozemarijnstraatje, daarom dacht ik eerst dat het dat was, maar de ramen kwamen niet overeen...
Stoofstraat is inderdaad mogelijk, als ik in't Half Maantje een sigaret wil roken, ga ik meestal daar staan, wat uit de wind, waarschijnlijk daarvan dat ik het herken.

stephane

Berichtdoor stephane » 21 Dec 2015, 12:20

foto 2013

Afbeelding

stephane

Terug naar “Wie kent ?”