opgave 247 ( Vilainstraat )

Elk weekend een nieuwe vraag, wie kent ?

Moderators: Alostum, david, janlouies

stephane

opgave 247 ( Vilainstraat )

Berichtdoor stephane » 22 Jun 2015, 11:02

de vorige opgave is ondertussen (22/06) 500 keer bekeken...

hierbij de nieuwe voor deze week:

Afbeelding

stephane
Stephane - stephanedp@hotmail.com - Aalst

esja

Re: opgave 247

Berichtdoor esja » 22 Jun 2015, 12:44

iets te gemakkelijk, is naast een eenpersoonsweggetje

stephane

Berichtdoor stephane » 22 Jun 2015, 12:59

Juist Esja, maar ken je ook de naam van deze wegel ;)

stephane

DeConinck

Berichtdoor DeConinck » 22 Jun 2015, 14:16

De poort ligt in de Vilainstraat, maar de naam van de wegel ken ik ook niet...

willykiekens

Berichtdoor willykiekens » 22 Jun 2015, 15:19

wij noemden dat in de tijd het stontstretjen; in gaande langs de Vilainstraat was er vooraan rechts een berucht cafétje waar je geburen je best niet zagen binnengaan; kwestie van "gene klap achter a gat t'emmen" Er is zelfs, denk ik, een tijd een krantenwinkeltje geweest.

esja

Berichtdoor esja » 22 Jun 2015, 23:35

Willy,

van in de Vilainstraat rechts, was dat dan waar later de garage Energie was, nu die zaak van feestgerief?
Ik heb geen herinnering aan wat daar voor de garage was.

willykiekens

Berichtdoor willykiekens » 23 Jun 2015, 08:26

inderdaad, als je van de stad komt is het in de Vilainstraat links; in het stretjen dat langs die kant iets breder was stonden rechts een vijftal kleine lage huisjes, waaronder dat cafétjen. dan versmalde het tot de breedte van twee voetgangers, links volledig afgebakend door de nog bestaande muur en rechts, eens voorbij de huisjes, een haag en daarachter een aardappelveld.
De garage Energie was daarvoor een elektriciteits bedrijf, de gebouwen staan er nog steeds, er is slechts een toonzaal voor gebouwd, de gebouwen rechts van de ingangspoort zijn pas gebouwd tweede helft van de jaren '60 en die met Backaert erin zelfs nog later, pas na de opsplitsing van de garage Mathijs, met in de oude gebouwen de Mazda garage van de oudste broer en Toyota in de nu "Backaert" gebouwen die de boven vernoemde oude huisjes op geslokt heeft . Ook was er aan de overzijde aan de hoek van de Wellekensstraat en V.D. Saedeleerstraat een stretjen dat toegang gaf tot de Jozef Meganckstraat en pas verdwenen is na de afbraak op de hoek van een viertal huisjes in beide straten , in feite zijn het die in de Wellekensstraat die de verbreding gegeven hebben.Het laatste van die rij was een specerij winkeltje dat een deel van zijn voorraad moest halen uit een "magazijntje" aan de overzijde van dat stretjen. En omdat we nu toch over stretjes praten, ook de Vilainstraat eindigde op zo één, dat begon aan nr 56 en een eind doorliep om dan naar links af te draaien naar nu die nieuwe straat. In dit stretjen stond er rechts één huis, ik denk het huidige, wel gerestaureerd.

stephane

Berichtdoor stephane » 23 Jun 2015, 11:17

Citaat van Willy: In dit stretjen stond er rechts één huis, ik denk het huidige, wel gerestaureerd.

ik heb er geen foto van, maar google wel:

https://www.google.be/maps/place/Vilain ... 08e171e5ab

Deze woning is gerenoveerd (of verminkt ;) ), wat mij wel opviel aan deze woning is dat deze zeer ondiep gebouwd is.

stephane

willykiekens

Berichtdoor willykiekens » 23 Jun 2015, 13:16

die "gerenoveerde" woning had zo het uitzicht van een huis van de spoorweg, zo een beetje de oude stationstijl en buiten de zijwaartse uitbreiding,denk ik niet dat er in de diepte veel plaats is, gezien de zeer ruime hof(park) van de villa op de Los (verlengde van de Varenlaan).
In de Vilainstraat rechtop het stretjen, nu de poort van verfbedrijf Matthias, stond er vroeger een zeer oud boerenhofje met voor het huis nog de waterput; gezien dit aanleunt tegen het park van de villa van Matthias ( ook op de Los) denk ik dat hier de hovenier van de familie woonde.

stephane

Berichtdoor stephane » 24 Jun 2015, 09:59

foto's 2013

welk magazijn/fabriek was dit?

Afbeelding

Afbeelding

dit is de wegel die een verbinding maakt met de Ledebaan:

Afbeelding

stephane

Terug naar “Wie kent ?”