opgave 160 ( Kerkstraat - Den Biekorf )

Elk weekend een nieuwe vraag, wie kent ?

Moderators: Alostum, stephane, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: opgave 160 ( Kerkstraat - Den Biekorf )

Berichtdoor Alostum » 10 Okt 2014, 11:06

Geplaatst: 04 Feb 2013 05:32 pm
willy kiekens schreef:gelek vroeger, zonder plastik on de mieren en nog toufels en stoelen wor da ge kenjt zitten ver een glas bier te drinken en a inch te loten verwoiten.
ik heb er altijd veel plezier gehad en inderdaad altijd goei Aalstenaars tegen gekomen. Spijtig zijn er zo nog weinig; ik wist niet dat het nog de oude bazin was, zij en het café zouden moeten mee opgenomen worden in de rondleidingen van toeristen door de toeristische dienst.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: opgave 160 ( Kerkstraat - Den Biekorf )

Berichtdoor Alostum » 10 Okt 2014, 11:07

Geplaatst: 04 Feb 2013 06:33 pm
jan louies schreef:'De Losse Groepen' noch Erik Hendrickx horen tot de initiatiefnemers van de opening van Den Biekorf tijdens carnaval. Zij stuurden enkel de aankondigng naar hun leden, ter informatie.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: opgave 160 ( Kerkstraat - Den Biekorf )

Berichtdoor Alostum » 10 Okt 2014, 11:07

Geplaatst: 08 Mei 2013 02:54 am
POL schreef:Ik ben bijzonder blij uit bovenstaande post te kunnen opmaken dat Antoinette nog leeft en inmiddels een pronte tachtiger is...Waar is de tijd?... (en hopelijk mag ze nog lang leven, in opperste gezondheid)!!
Ik moet een jaar of 10 geweest zijn (rond 1975) toen ik wekelijks met mijn vader op zondag mocht meegaan op "kroegentocht" zowat het enige wekelijkse verzet van "de werkman" eens gaan biljarten, vogelpikken...

Maar steevast was daar cafe Den Biekorf bij Antoinette bij, waar meestal niks te doen was, er stond zelfs geen biljart. Ik herinner mij haar als een -toen blonde, kortharige, idd. smalle maar wel zeer knappe vrouw! Een vriendelijke dame met een wat hese stem.. --Ik denk dat ik als kind zelfs wat verliefd was op Antoinette--Nu mag ze het weten :) en ik zie zo de affiche die in haar cafe hangt en reclame maakt voor een Spaanse corrida voor mij... Pure nostalgie!!
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: opgave 160 ( Kerkstraat - Den Biekorf )

Berichtdoor Alostum » 10 Okt 2014, 11:08

Geplaatst: 08 Okt 2013 07:28 pm
stephane schreef:Verrassingsfeest voor uitbaatster Antoinette is meteen ook einde van In Den Biekorf

Oudste cafeetje van Aalst sluit de deuren


AALST - In alle stilte is café In Den Biekorf in Aalst gesloten. Het cafeetje op de hoek van de Kerkstraat en het Rozemarijnstraatje staat bekend als het oudste café van de stad. Uitbaatster Antoinette De Winne (79) woont er sinds haar kleutertijd.



Onder het motto ‘Antoinette 75 jaar In Den Biekorf’, verrasten vrienden en caféklanten Antoinette De Winne met een groot feest. Met de viering werd meteen ook een punt gezet achter de uitbating van het café. Antoinette zet na tientallen jaren een punt achter haar carrière als cafébazin.

Toen ze vijf jaar was, kwam Antoinette met haar moeder Maria Van Den Eede in het historische pand op de hoek van de Kerkstraat en het Rozemarijnstraatje wonen. Op de gevel staat boven een gemetselde stenen bijenkorf het jaartal 1657 vermeld.

Toen de gezondheid van Maria er in 1969 achteruit ging, nam Antoinette de zaak van haar moeder over. Twee jaar later overleed Maria. ‘Ik ben er ingesmeten’, vertelt Antoinette over de start van haar carrière als cafébazin. ‘Het was nooit mijn bedoeling.’

Toch bleef Antoinette decennialang achter de tapkraan. Heel even, op 1 april 2002, werd de Kerkstraat zelfs omgedoopt tot ‘Antoinettestraat’, een grap van de Draeceknieren in het jaar dat in Aalst heel wat straatnamen veranderd werden. Het straatnaambord kreeg een ereplaats in het café.

In Den Biekorf staat bij de oudere Aalstenaar ook gekend als het café van de politie. De agenten voelden er zich thuis. In het café werden destijds ook heel wat feestjes gebouwd en er werd duchtig carnaval gevierd. Zoon Luc stond er vaak als dj in de deuropening naar de woonvertrekken. Lucs overlijden in 2004 was een grote schok voor Antoinette. Toch bleef ze in haar café actief. ‘Ik moet onder de mensen blijven’, zei ze daarover.

Drie jaar geleden besliste Antoinette haar café enkel nog te openen van 11 tot 13 en van 16 tot 18 uur. Sinds midden vorig jaar was In den Biekorf enkel nog op zaterdagmiddag open. Antoinette kreeg er hulp van haar enige familielid, nicht Chantal.

bron Nieuwsblad
10/2013

stephane
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

stephane
Berichten: 1693
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:32

Re: opgave 160 ( Kerkstraat - Den Biekorf )

Berichtdoor stephane » 28 Mar 2017, 11:27

Café “Den Biekorf” in de Kerkstraat 26 wordt openbaar verkocht. Het is een pand met een hele geschiedenis. In 2013 sloot het cafeetje van Antoinette definitief de deuren. Op de gevel staat boven een gemetselde stenen bijenkorf het jaartal 1657 vermeld. De aanpalende woning werd destijds ingeruild voor de doorgang naar het Rozemarijnstraatje. Echter tot op vandaag is de kelder van dat toenmalig pand nog aanwezig. Doorheen de eeuwen heen heeft het pand verschillende doeleinden gehad: van slagerij tot herberg en antiekzaak tot café. Het cafeeke won in 1984 ook nog eens de restauratieprijs voor het opfrissen en in stand houden van de prachtige trapgevel. De verkoop vindt plaats op 3 mei.

bron: internet 28/03/2017

De trapgevel zou oorspronkelijk (volgens VVAK) in de Lange Zoutstraat gestaan hebben?

stephane
Stephane - stephanedp@hotmail.com - Aalst

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: opgave 160 ( Kerkstraat - Den Biekorf )

Berichtdoor Alostum » 28 Mar 2017, 16:19

Afbeelding

bron: Rondom Aalst - 29 maart 2017
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Oudste cafeetje niet openbaar verkocht

Berichtdoor Alostum » 04 Mei 2017, 11:09

Aalst - In café Paviljoen op de Grote Markt vond gistermiddag de openbare verkoop van Den Biekorf, het oudste cafeetje van Aalst, plaats. Sinds 2013 stond het etablissement op de hoek van de Rozemarijn- en de Kerkstraat leeg. Den Biekorf is een legende in Aalst, mede dankzij uitbaatster Antoinette, die 3,5 jaar terug de tapkraan dichtdraaide. Sinds haar vijfde woonde Antoinette met haar moeder Maria Van Den Eede in het historische pand in de schaduw van de Sint-Martinuskerk. Op de openbare verkoop daagden een vijftigtal mensen op. De zitting werd uiteindelijk stopgezet wegens een te laag bedrag. De eigenaars beslisten om het pand niet voor dat bedrag van de hand te doen. Het café kan nog uit de hand worden verkocht.


Bron: Het Nieuwsblad 04/05/2017 - http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170503_02864795
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: opgave 160 ( Kerkstraat - Den Biekorf )

Berichtdoor Alostum » 14 Okt 2017, 15:16

Afbeelding
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: opgave 160 ( Kerkstraat - Den Biekorf )

Berichtdoor Alostum » 28 Okt 2017, 16:52

Den Biekorf = Oathentique

Afbeelding

Bron: Aktueel van 1 november 2017
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Wie kent ?”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

Advertentie