opgave 61 (Molendries)

Elk weekend een nieuwe vraag, wie kent ?

Moderators: Alostum, stephane, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

opgave 61 (Molendries)

Berichtdoor Alostum » 19 Aug 2014, 22:01

Geplaatst: 02 Sep 2011 05:25 pm
esja schreef:hoe moeten we dit noemen, een uitstervende handel of bedreigde winkelsoort?

Afbeelding

Misschien een nieuwe topic, er zijn er reeds zo een aantal verdwenen in Aalst
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: opgave 61 (Molendries)

Berichtdoor Alostum » 19 Aug 2014, 22:02

Geplaatst: 02 Sep 2011 06:14 pm
stephane schreef:In de Molendries of Hoveniersstraat?

stephane
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: opgave 61 (Molendries)

Berichtdoor Alostum » 19 Aug 2014, 22:02

Geplaatst: 02 Sep 2011 07:27 pm
Jerommeke schreef:Aan de Molendries bij "Augustijn".
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: opgave 61 (Molendries)

Berichtdoor Alostum » 19 Aug 2014, 22:02

Geplaatst: 03 Apr 2012 08:32 pm
stephane schreef:Molendries verliest een van oudste winkeltjes
Tabakswinkel Augustijn sluit definitief de deuren

AALST - Het winkeltje van Augustijn De Cock in de Hovenierstraat is leeg. Augustijn houdt het na 42jaar voor bekeken en vond geen overnemer voor de sigaretten- en drankenhandel.



De Molendries is een van zijn oudste winkeltjes kwijt. Augustijn De Cock (68j) gaat met pensioen. Vrienden hielpen hem afgelopen weekend opruimen. Een stock van drank, maar vooral rookwaren, sigaren, sigarettenblaadjes en een collectie pijpen. De enige zelfstandige sigarenwinkel is onherroepelijk dicht, want Augustijn vond geen overnemer. Hij was de vierde zaakvoerder van het winkeltje.

'Ik heb deze winkel overgenomen van mijn eerste vrouw. Ik werkte 47jaar als zelfstandige, waarvan 42jaar in deze zaak. Het grappige is dat ik de voorbije jaren een bonus kreeg omdat ik als zelfstandige bleef werken. De laatste twee jaar viel die bonus weg, omdat hij maar geldt voor een beroepscarrière van 45jaar', aldus Augustijn. Hij woont in een oude boerderij in Haaltert en wil zich nu toeleggen op het boeren.

Minder pijprokers

'Ik zal de winkel missen', zegt hij. 'Vooral de vele vaste klanten die om sigaretten kwamen. Sommigen bleven wel drie kwartier een babbeltje slaan.'

'Ik heb niet zo veel van het rookverbod gemerkt', vervolgt Augustijn. 'De klanten bleven komen en ik verkocht zelfs meer sigaren. De markt van het pijproken is wel in elkaar gestuikt door het rookverbod. Ik verkocht verschillende soorten pijpen, in verschillende prijsklassen, gaande van 19 tot 1.000euro. De exemplaren van iets meer dan 100euro verkocht ik het meest. Als pijproker ben je echter gezien op café. Een sigaretje kan je snel buiten gaan roken, maar met een pijp ben je een tijdje bezig en dan gaat dat niet.'

Augustijn heeft in al die jaren de buurt zien veranderen. 'De ambiance van vroeger, toen iedereen met elkaar praatte, is verdwenen.'

Louis Paul Boon

Onder zijn klanten was ook bekend volk. 'Ik heb Louis Paul Boon en zijn broer Frans en schoonzuster Josephine nog gekend. Die kwamen hier om sigaretten.'


bron: Nieuwsblad 03/04/2012

stephane
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Wie kent ?”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Advertentie