opgave 86 (Desiré De Wolf/Stadspark)

Elk weekend een nieuwe vraag, wie kent ?

Moderators: Alostum, stephane, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: opgave 86 (Desiré De Wolf/Stadspark)

Berichtdoor Alostum » 14 Jul 2014, 22:44

Geplaatst: 22 Jan 2012 08:48 pm
esja schreef:Alostum, ook de site Aalst.be vernoemd dit.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: opgave 86 (Desiré De Wolf/Stadspark)

Berichtdoor Alostum » 14 Jul 2014, 22:44

Geplaatst: 22 Jan 2012 09:00 pm
esja schreef:Een anecdote in verband met Breydel.

Ik ben altijd voor mijn werk veel op de baan geweest. Ergens eind jaren 70, begin jaren 80 was ik naar Le Mans gegaan en op de terugweg, het was reeds donker, werd ik aan de payage van Parijs aangesproken door een priester, nog in lange kleren.
Ik nam vrij veel lifters mee, dus waarom hem ook niet?
Eens hij ingestapt was viel mij op dat het een hoogbejaarde persoon was.
Enfin, hij was belg,87 jaar oud, woonde in Charleroi in een retraitehuis van de Jezuieten, was tot zijn in pensioenstelling pastoor geweest in een dorpje van de ardennen en is na zijn pensioen naar Frankrijk getrokken waar hij pastoor was over 5 gemeenten in de Dordogne.
Op zijn 80'e is hij er mee opgehouden, vestigde zich in Charleroi maar ging nog om de veertien dagen voor twee weken naar "ZIJN" parochies.
Dit ging echter alles per autostop.
Een nogal lange inleiding om tot een onderdeel van het gesprek in de auto te komen. Hoewel hij geen woord vlaams sprak was hij verheugd te horen dat ik van Aalst was en barste hij los in een verhaal over zijn jeugd die hij doorbracht bij de Jezuieten in Aalst, dat bij hem in de klas de jongere broer van Louis Julien Breydel zat, dat hij Louis Julien Breydel goed gekend had (die ook in de Jezuieten moet school gelopen hebben) en hij deed me ook de story dat deze het stadspark ontworpen had.
Hij wist ook nog vele andere bijzonderheden over Aalst voor WO I -- die schieten me nu niet meer te binnen.
Echt een aangenaam persoon en het hoeft niet gezegd te worden dat de terugreis zeer vlug voorbij was.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: opgave 86 (Desiré De Wolf/Stadspark)

Berichtdoor Alostum » 14 Jul 2014, 22:45

Geplaatst: 23 Jan 2012 10:50 am
willy kiekens schreef:zie memoriam 18 januari: Désiré De Wolf, zijn familie was met hun mouterij één der machtigste en rijkste katholieke families van Aalst; wiens invloed heden ten dage nog altijd niet te onderschatten is.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

stephane
Berichten: 1693
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:32

Re: opgave 86 (Desiré De Wolf/Stadspark)

Berichtdoor stephane » 30 Jul 2016, 12:16

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/14-18/1.2712504

geschiedenis van het stadspark

stephane
Stephane - stephanedp@hotmail.com - Aalst


Terug naar “Wie kent ?”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

Advertentie