Voeding en dierenwelzijn in bezet Aalst. De archeologie van

Moderators: Alostum, david, janlouies

stephane
Berichten: 1693
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:32

Voeding en dierenwelzijn in bezet Aalst. De archeologie van

Berichtdoor stephane » 09 Apr 2015, 16:10

Bij archeologisch onderzoek van de Eerste Wereldoorlog denkt men meestal aan de opgraving van loopgraven, munitie en andere resten van de vroegere oorlogslinies. Maar ook verder weg van het front kan de archeologie helpen om een beter beeld te krijgen van het dagelijks leven in oorlogstijd. Het onderzoek van een beerput uit de Aalsterse Kattestraat, waarvan de vulling uit de laatste oorlogsjaren dateert, is daar een voorbeeld van. De vondsten illustreren de problematiek van de voedselvoorziening in een stad onder bezetting. Oorlogskranten en affiches helpen bij de interpretatie. Het is bovendien duidelijk dat niet enkel mensen het slachtoffer werden van het krijgsgeweld. Ook voor dieren waren het benarde tijden.

Wanneer do 07/05/15 om 20:00
Waar 't Gasthuys - Stedelijk Museum Aalst
Oude Vismarkt 13, 9300 Aalst

Wie Anton Ervynck (spreker), Luc Van Der Helst- Secretaris VVAK (mede-organisator)
Prijs Gratis
Contact museum@aalst.be
053 72 36 02

stephane
Stephane - stephanedp@hotmail.com - Aalst

dollemans
Berichten: 256
Lid geworden op: 02 Dec 2014, 10:47

Re: Voeding en dierenwelzijn in bezet Aalst. De archeologie

Berichtdoor dollemans » 09 Apr 2015, 19:02

Zou het waar zijn wat mijn grootouders mij als kind altijd hebben verteld?
Namelijk dat er in WO1 geen enkele kat nog vrij rondliep, er was zelfs geen kat meer te zien!
Een kat in de stoofpot lijkt héél goed op een konijn en het vlees smaakt "bijna" hetzelfde.
Heeft nog iemand, met grootouders die WO1 hebben doorgemaakt, deze verhalen gehoord?

esja
Berichten: 263
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 11:51

Re: Voeding en dierenwelzijn in bezet Aalst. De archeologie

Berichtdoor esja » 10 Apr 2015, 22:18

dat was niet enkel tijdens WO I, toen ik klein was kwam "Joeper" wekelijks langs om te zien of we geen konijn of kiek moeten kopen of er niet moest geslacht worden.
Wanneer mijn moeder een konijn van hem kocht eiste ze dat de poten en de kop er aan hingen want Joeper stond bekend dat hij katten van naam dierf laten veranderen.
Vooral rond einde jaar moest men zijn kat binnen houden want dan verdwenen er geregeld katten.

stranger
Berichten: 305
Lid geworden op: 15 Mei 2014, 18:05

Re: Voeding en dierenwelzijn in bezet Aalst. De archeologie

Berichtdoor stranger » 10 Apr 2015, 22:34

Esja schreef: "Vooral rond einde jaar moest men zijn kat binnen houden want dan verdwenen er geregeld katten."
Inderdaad bevestigd door mijn moeder: ze woonde als kind enkele huizen voor Joeper, en elke eindejaarsperiode "verdween" hun kat en kwam er in het voorjaar een nieuw "Pierken".

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: Voeding en dierenwelzijn in bezet Aalst. De archeologie

Berichtdoor willykiekens » 11 Apr 2015, 09:16

een broer van mijn grootmoeder woonde in de Doolhofstraat en daar waren er ook opvallend weinig katten, misschien was hij er de oorzaak van, want ik heb hem altijd weten zeggen:" Geef mij maar een goeie kater , ge moogt jullie konijnen hebben!" Een kater die in zijn hof kwam bereikte nog heel zelden de overzijde.

dollemans
Berichten: 256
Lid geworden op: 02 Dec 2014, 10:47

Re: Voeding en dierenwelzijn in bezet Aalst. De archeologie

Berichtdoor dollemans » 11 Apr 2015, 10:34

Mensen moeten, zoals dieren ook trouwens, zien te overleven in tijden van crisis.

Als kind heb ik eens een vrouw in haar keuken een 20-tal kleine vogels zien van pluimen ontdoen.
Waarom vroeg ik haar? Om op te eten natuurlijk, antwoordde ze, zoals in de oorlog .....

stephane
Berichten: 1693
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:32

Re: Voeding en dierenwelzijn in bezet Aalst. De archeologie

Berichtdoor stephane » 08 Mei 2015, 10:01

Konijn, een vogel, wat vlees, vis ( uit de Noordzee ), garnalen en riviervis ( paling, karper, stekelbaarsjes...)... aten de bewoners van een woning in de Kattestraat bij het begin van de 1ste wereldoorlog. Het gezin woonde aan de kust en kwam in Aalst wonen, dit kan verklaren dat er vrij veel goedkope vis gegeten werd...

restanten van groenten werd er niet meer teruggevonden in de beerput door de hoge grondwaterstand.


stephane
Stephane - stephanedp@hotmail.com - Aalst


Terug naar “Leuke en interessante links”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

Advertentie