dialekten

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13014
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

dialekten

Berichtdoor Alostum » 27 Sep 2014, 14:08

Geplaatst: 24 Okt 2012 11:28 pm
esja schreef:Ik kreeg deze email die ik,dadelijk gesteund heb, geef het onderwerp een minuutje en volg de link en hopelijk onderteken je de petitie.

Onderwerp: FW: Petitie dialectproject




Beste
Het project om een woordenboek van de dialecten te maken dateert al van voor mijn studententijd (1970-1974). Echt titanenwerk. Ik herinner me hoe we als studenten germaanse letterlijk de boer op gingen, gewapend met cassetterecorder, om zo veel mogelijk oude mensen met specifieke beroepen, ambachten en hobby's te interviewen. Zij waren immers de laatste sprekende getuigen van een zeer lokale spreektaal die gaandeweg onherroepelijk zou verdwijnen. We schreven die gesprekken nadien fonetisch uit. Op basis van de inzet van vele honderden studenten en vrijwilligers en onze hoogleraren en hun medewerkers konden dan thematische woordenboeken samengesteld worden. Het werk is bijna af. Alleen weigert de Vlaamse overheid nog langer in dit project te investeren en dreigt het hele project onafgewerkt te blijven. En dat mogen we niet laten gebeuren, vind ik.
We kunnen er iets aan doen. Professor Van Keymeulen (RUGent) is een petitieactie gestart. Als hij 30000 handtekeningen verzamelt, moet er een hoorzitting over in het Vlaams Parlement plaatsvinden. We gaan ervoor!
Ik verwijs u naar de link

www.dialecterfgoed.be

om deze petitie te ondersteunen. Stuur deze link ook naar uw vrienden en kennissen.

Met vriendelijke groeten

Dirk Roelandt
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Terug naar “Leuke en interessante links”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Advertentie