link: oilsjtersen diksjoneir

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

link: oilsjtersen diksjoneir

Berichtdoor Alostum » 28 Jun 2014, 23:25

Geplaatst: 30 Jun 2010 03:45 pm
Alostum schreef:
Inloidink
In 2005 verschein de oitgebradje verse van den Oilsjtersen Diksjoneir. Ondertissen hemmen ne weir al ne gielen boel Oilsjterse woerden verzaumeld, die dus ni in den diksjoneir stoon. Ver de koeipers van den diksjoneir - die entre parenteises oitverkocht es - te bedanken, zetten men die oonvillink naa op ’t internet.

Wedje zelf nog woerden of oitdrikkingen die ni in den Oilsjtersen Diksjoneir stoon? Loot het ons weiten, da me ze kennen toevoegen on onze loist! Controleirt wel iest in eiren diksjoneir of da z’er al ni in stoon, kwesjte van vernoeilings weirk te vermoin. Ter zen droi loisten: Oilsjters, Zoid-Neiderlands (Vloms) en Schoein Vloms.

De woerden me e steireken (*) stoon al in den diksjoneir, mor het goot hem hier oever een oonvillink of een verbeiterink.

Veil leisplezier!


http://www.oilsjtersen-diksjoneir.be/


De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

tandwiel
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 Jun 2014, 19:03

Re: link: oilsjtersen diksjoneir

Berichtdoor tandwiel » 01 Jun 2021, 18:18

Ik ben nog altijd overtuigd dat Aalsters een Brabants dialect is en niets te doen heeft met Oost- Vlaanderen. Er is meer verwantschap met het dialect van bv. Asse en zelfs Brussel.



https://www.brusseleir.eu/woordenboek-brussels/#woorden

janlouies
Berichten: 963
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 17:18

Re: link: oilsjtersen diksjoneir

Berichtdoor janlouies » 01 Jun 2021, 20:56

Alle dialectkundigen zijn het er over eens dat de dialecten van de Dendersteden Dendermonde, Aalst en Ninove Brabants zijn, meer bepaald Klein-Brabants, al liggen deze steden in Oost-Vlaanderen. Toch zijn er nog invloeden van Oost-Vlaams: bv de 'aa' die 'au' wordt( traag= traug), de verleden tijd van zwakke werkwoorden: Ik werktegen; ze speldjegen in den hof ... De gelijkenis met het Brussels is inderdaad frappant.

walter
Berichten: 126
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 11:55

Re: link: oilsjtersen diksjoneir

Berichtdoor walter » 01 Jun 2021, 22:49

Historisch behoorde Aalst tot het Hertogdom Brabant. Het is dus niet te verwonderen dat er vooral "Brabantse klanken" in de lokale taal zijn te bespeuren.


Terug naar “Leuke en interessante links”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

Advertentie